• Äldre 16 May 11:29
    12606 visningar
    9 svar
    9
    12606

    hur fixa ett riktigt billigt men fint bröllop?

    hejsan
    jag är arbetslös och drar in tre gånger så lite som min sambo.. nu vill vi gifta oss, vill båda ha det fint men har inte råd med för mycket.. hur löser man det så att det blir så likt som möjligt ett vanligt bröllop men ändå billigt?

    vi är båda två helt okunniga om allt vad bröllop heter, vet knappt allt som ska ske med det, pinsamt nog.

    vill ha med

    kyrka
    vit klänning, svart kostym
    barnen 4 o 9 år får va brudnäbbar.
    håruppsättning

    Kommer inte på mer tyvärr

    vad kostar alla saker?

  • Svar på tråden hur fixa ett riktigt billigt men fint bröllop?
  • Alylly­ra
    Äldre 16 May 11:52
    #1

    Att inte veta så mycket om hur man ordnar bröllop är normalt om man aldrig har gjort det förut. Så där behöver ni inte oroa er

    Kyrka är ju i de flesta fall gratis, ni får ta kontakt med den kyrka ni vill gifta er i och boka ett datum helt enkelt.

    Vit klänning kan man få för 50 kr upp till flera miljoner, men jag antar att du vill lägga dig i den lägre kategorin Beroende på vad du är ute efter för modell kan du ju leta i vanliga klädbutiker (mycket vitt nu till studenten!), vintagebutiker, bröllopsoutlets (tex den i ropsten), köp och sälj här på BT eller kinaklänningsajter. Lilly har också ganska billiga nya klänningar, vad jag förstår. Beroende på vad du är ute efter för modell kanske du kan landa på mellan 500-5000 kr.

    Kostym är väl samma där, vanliga butiker och second hand är ju rätt bra. Dressman är ett populärt val. Runt 2000 kr, kanske, med skjorta och allt.

    Barnens kläder går ju också att hitta i olika prisklasser. Prova nätbutiker eller auktioner som Tradera, Amazon, Etsy...

    Håruppsättning, sminkning och sånt kan bli ganska dyrt, där får man ta in offerter från flera frisörer/sminköser. Eller göra det själv/be en kompis!

    Sen beror det ju på vad ni mer vill ha. Saker att fundera på kan ju vara:
    Ringar
    Blommor
    Gäster
    Trycksaker (inbjudningar mm)
    Ska ni ha någon slags fest?
    Skor
    Transport
    Fotograf
    mm

    Allt går ju att lösa på mer eller mindre billiga vis, och ibland kan man få hjälp av att känna nån, eller känna nån som känner nån som... ja, du vet.

    Bestäm ungefär när ni vill gifta er och sen hur mycket ni tror att ni kan spara i månaden fram till dess. Sen får ni helt enkelt leta alternativ inom den budgeten. Genom att vara lite finurlig och göra mycket själv kan man få ner många kostnader!

  • Äldre 16 May 12:31
    #2

    Hej
    -japp klänning har jag tänkt mig någon "riktig"brudklänning och sambons blir nog på dressman. Lillasyster gifte sig superfint precis för ett år sedan, men sen växer ju lillkillen så de byxorna är ju för små redan tyvärr, likaså västen.. det är visserligen inget dyrt..
    -är ju så mycket små-saker till som man inte tänker på.
    -ja det blir fest i lokalen jag skrev om.
    -killen vill inte att vi sover hemma på natten men vart har han inte sagt
    -ja de blir endel på köp o sälj o så

    vi har ju inte folk som vi kan är fotografer osv men det löser väl sig..
    är ju så mycket att komma ihåg är säkert saker som jag inte tänkt på här nu.. killen letar ju inte information på nätet direkt eller frågar nån så jag säger att det är jag som riskerar att glömma något

  • Äldre 16 May 12:47
    #3

    Här finns en länk på prisuppgifter:

    mobil.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-ett-brollop/

    Personligen tyckte jag vissa kostnader var väldigt överskattade (transport och blommor) och man behöver ju inte göra t ex "brudnaglar", men kanske är det en liten vägledning.

    Mitt bästa tips (OBS är ej gift än, men snart, har planerat i ett år) är att parallellt tänka ut vad du vill ha och hur stor budget du har. Sen får man dra ifrån och ändra utefter det.

    Och det finns inga MÅSTEN, man kommer långt med eget hår och smink, studentklänning, buffemat och buntblommor, men ibland kan det vara svårt att stå emot "hetsen".

    Lycka till!

  • Äldre 16 May 13:01
    #4

    tackar! kollade på länken du visade, tyckte att jag har tänkt på det mesta :O)

  • Äldre 16 May 20:02
    #5

    att få ner kostnaderna beror också på hur mycket släkt och vänner har lust att hjälpa till. 

    Vi fick vårat bröllop för 8900 kr - ett riktigt kyrkbröllop med brudklänning och fin kostym och middag på resturang.

    'Att vi fick ner priserna var att vi hade gott om tid på oss och verkligen ansträngde oss för att hitta det billigaste alternativet.

    Jag köpte min brudklänning på second hand - mamma hjälpte mig att sy om den till mina mått och som jag ville ha den , med kemtvätt, inköp och sytråd och småsaker kostade klänningen 1200 kr 

    Jag lånade slöja och diadem av svärmor 

    Skor köpte jag på Skopunkten på rean ett par stövlar för bara en hundring , maken hade redan skor sedan förut som han använde. 

    Maken köpte udda byxor och kavaj på Dressmann (men det såg ut som en hel kostym) jag tror han betalade 900 kr 

    Vi köpte enkla släta vigselringar hos den lokala guldsmeden här där vi bor, kombinerade erbjudanden och rabatter och vi fick fina vigselringar för oss båda för bara ett par tusenlappar. 

    Min kompis hjälpte mig med håret - jag sminkade mig själv

    Med lite kompispris och rejäla förhandlingar fick vi ner priset rejält hos resturangen vi skulle äta på. 2-rätters hos den lokala kvartersresturangen.   (vi var föressten 35 gäster) 

    Fixade enkelt vinbål och hade tårta, kaffe, kakbuffe och paketöppning hemma hos oss efter middagen.  

    Svärmor bjöd på underhållning under middagen, hon hade hyrt in två trubadurer som spelade och sjöng och hade lite roligt prat. 

    Mina föräldrar bekostade fotografen - något vi annars valde bort eftersom vi inte hade pengar till det.  Vi sköt till själva ca 800 kr för att få det störrre fotopaketet. 

    Bröllopsnatt i minisvit på hotell kostade bara några hundralappar med hjälp av rabatt hos både Konsum och vårat fackförbund.  (väl värt att kolla upp rabatter!! ) 

    några vänner till oss körde sin Chevrolet - raggarbil som bil för oss att åka i till och från vigseln och gjorde det som en tjänst av välvilja.  Dom ville inte ha betalt men fick vara med på vigseln som tack och dom fick en tårta av oss några dagar senare när vi var hem och fikade hos dom. 

    Min mamma gjorde bröllopstårtorna - 5 tårtor blev det och det var såå goda tårtor! Svärmor fixade övrigt fikabröd. 

    Jag gjorde min egen brudbukett - gick till blomsteraffären och beställde 60 stycken rosor, hälften vita, hälften röda och band ihop själv. Gick på några hundralappar. 

    Så vi fick ett fint bröllop för ynka pengar helt enketl för att vi tänkte till och tänkte på vad vi ville ha. och engagerade släkt och vänner . 

  • Maj12
    Äldre 16 May 21:20
    #6

    Vi har valt att ha tårtbuffé istället för bröllopstårta så vi har beställt 4 olika moussetårtor på ett bageri för 150:- st

    Våra tjejer köpte jag klänning till på hm tablet.hm.com/se/product/15236 (köpte först jättefina och super billiga på Ebay men min stora vägrade ta på sig den) Men har du tid så kan du spara pengar på att köpa från Kina, jag älskar Ebay. Jag betalade 500kr för min bröllopsklänning (från Ebay) visserligen kort och enklare.

    Sen har vi köpt in saker lite då och då, servetter och ballonger ena månaden och barnens kläder nästa, då känns inte allt så maffigt. Jag ska sminka mig och ordna min frisyr själv och där spara man ju in mycket, med hjälp av alla tips videos på youtube så kan du få så otroligt mycket smink och frisyr tips så det blir faktiskt riktigt snyggt trots att man är nybörjare.

    Sen under till exempel student vecka är det många catering företag som kör extra erbjudande på buffer om det är då man vill gifta sig alltså :) hihi men man kan tjäna en hel del då.

  • Äldre 17 May 21:13
    #7

    Tack för alla tips :0)

  • NNM
    Äldre 4 Aug 18:55
    #8

    Titta på jjhouse. De har mycket fina saker för en billigare peng. Dock bara kvinnor och flickors kläder. Och utnyttja kontakter. Har du någon som tycker om att baka fråga omdenne någon vill göra tårtan. Tänk så med allt och kostnaderna går ner mycket och de flesta blir glada om de får vara med och bidra till er speciella dag.

  • Äldre 5 Aug 10:22
    #9

    om du vill ha en riktig brudklänning tipsar jag om att gå pch kolla rean. man kan hitta riktigt fina klänningar till upp till 70% rea

Svar på tråden hur fixa ett riktigt billigt men fint bröllop?