• Äldre 14 May 18:18
    9492 visningar
    26 svar
    26
    9492

    Föräldrabidrag

    Hur mycket förväntar ni er som blivande brudpar att föräldrarna bidrar med. 
    I det här fallet rör det sig om min dotter som skall gifta sig och brölloppet planerar de helt själva d v s nivån på det. Båda tjänar hyfsat bra. Själva har vi det också bra men inget överdåd och mycket låsta pengar. 
    Budget för bröllopet tror jag ligger på ca 125.000:- ---150.000:- 

  • Svar på tråden Föräldrabidrag
  • Äldre 14 May 18:33
    #1

    Att förvänta sig ngt tycker jag är fel ord. Man skall tacksamt ta emot det man får-om man får något.
    Hur har disskusionen gått? Har ni ex.lovat att bidra med något ekonomiskt? Eller skulle du ex kunna se att ni sposoreade hennes klänning eller ngt sådant?

  • Äldre 14 May 18:50
    #2

    vadå förväntar sig? om jag som vuxet barn med egen inkomst förväntar mig ett stort bidrag från mina föräldrar hade min pappa o mamma haft ett rejält snack med mig om ansvar, uppfostran och bortskämdhet. 

    Man kan inte förvänta sig något alls och vill föräldrar bidra av egen fri vilja ska man tacksamt ta emot oavsett om bidraget handlar om att hjälpa till praktiskt eller stå för någon del i någon kostnad.

    Mina föräldrar bidrog med hjälp i tre kostnader vilket vi tacksamt tog emot då vi annars hade fått avstå dessa bitar i bröllopet pga tajt ekonomi. 

  • Maj12
    Äldre 14 May 19:15
    #3

    Inget!

    Hoppas mina föräldrar/svärföräldrar lägger pengarna på sig själva i stället och njuter av sina egna ihop tjänade pengar nu när dom inte har en massa ungar att försörja.

    Jag och min sambo tjänar egna pengar och får leva där efter.....

  • Äldre 14 May 19:34
    #4

    jag förväntar mig inget. skulle föräldrarna bidra med något, skulle jag bli otroligt förvånad, då bägges föräldrar har väldigt eller lite dåligt med pengar. 

  • Äldre 14 May 19:34
    #5

    Som ovanstående skriver så ingenting!

    Har man planerat ett bröllop har man förhoppningsvis budgeterat för vad man själv har pengar till. Om man som förälder VILL hjälpa till tycker jag det är fint att fråga om det finns något brudparet valt bort som skulle uppskattas i form av present från mamma/pappa.

    Eller att man säger att jag gärna vill stå för klänning/skor/mat eller vad man nu vill lägga.

    :D

  • iso
    Äldre 14 May 20:24
    #6

    Som barn ska man inte förvänta sig någonting. vill föräldrar (eller nån annan) ge gåva genom att hjälpa till så tycker jag att man ska säga att det inte är något man förväntar sig men att man såklar blir jätteglad för det. dvs tacka ordentligt. 

    vi får visst bidrag och vi har just varit tydliga med att vi inte förväntat oss det. sen försöker vi på andra sätt "bjuda igen" lite och visa vår tacksamhet. 

    om ni vill bidra tycker jag att du ska känna efter vad som passar er budget, mer än vad ert barn förväntar sig. 

    sen vill jag också säga att jag tycker det är fint när föräldrar som vill och kan bidra gör det. det hade jag själv gjort :)

  • Äldre 14 May 20:46
    #7

    Vi förväntar oss ingenting. Vi har satt en budget på 50 000 kr. Men vilken budget man har spelar ingen roll. Alla anpassar sig efter den budgeten som är satt. 

    Jag fick en chock när jag fick ett mail av vår fotograf, då han var dubbelt så dyr som vi hade budgetterat för. Då lovade min mamma att hon skulle betala halva fotografen. Hon har inte sagt någon exakt summa. Men halva summan är 7500 kr. Så jag räknar med 5000 eftersom hon sa att hon skulle vara med att bidra. 


    Men annars hade vi inga som helst förväntningar på att få ett bidrag. Måde jag och min blivande tjänar bra, vilket mina föräldrar också gör. Men som sagt bidrag är alltid trevligt att få men man förväntar sig inget. 


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Äldre 14 May 20:59
    #8

    Det enda jag "förväntar" mig att mina föräldrar bidrar med är lite hjälp och tid. Vilket dom redan erbjudit. Men skulle någon av dom erbjuda sig att betala något så skulle jag självklart inte säga nej. Däremot tycker jag inte att man ska behöva känna sig tvungen att bidra ekonomiskt till sina barns bröllop. 

    Jag tror att få hjälp att fixa i ordning allt på bröllopsdagen är mer värt än en summa pengar. Det är åtminstone så jag tänker att jag kommer känna när det väl är dags :) 

  • Äldre 14 May 21:37
    #9

    Som övriga skriver, så förväntade vi oss absolut inget alls av våra föräldrar. Inte hjälp, inte pengar.. inget sådant. Vi ville inte att dom skulle behöva "jobba" på vårt bröllop. Vi förväntade oss dock att dom skulle vara med och fira på vår dag, vilket dom givetvis gjorde. Vi fick trots allt lite hjälp och vi fick en liten slant (2500kr/föräldrapar) och det tog vi väldigt tacksamt emot såklart :)


  • Äldre 15 May 10:53
    #10

    Vi förväntar oss inte heller något, men mina föräldrar meddelade genast att de vill ge ett litet bidrag, och sen funderade de hur mycket och kom fram till en summa som de sen berättade för oss. Vi är såklart tacksamma för detta!


    Till svärföräldrarna har vi sagt att OM de skulle vilja ge oss något, så ser vi hellre det i form av ett ekonomiskt bidrag än någon present. Detta för att vi har undanbett oss alla presenter (vi har ett hem fullt av allt vi behöver) och vi vet hur glad svärmor är i att shoppa saker...det återstår att se om de gör som vi önskar eller om de i alla fall dyker upp med någon pryl åt oss.

    Har man råd och vill bidra till sina barns bröllop ska man självklart göra det, men summan bestämmer man själv och inte utgående från vad barnen kanske förväntar sig :)

Svar på tråden Föräldrabidrag