• Äldre 9 May 12:30
    6099 visningar
    14 svar
    14
    6099

    tankar om bedragning

    Vi har bröllop bokat den 5 juli, klänningen på väg, barnens kläder klara, tärnornas klara, mannens klara, allt klart. så kom bakslaget igår att han gått bakom ryggen i fleera månader med en grej som han vet sårar mig (nej inte otrogen). Han har gjort det förut och då sa jag att jag skulle lämna honom om det hände igen, att han fått sin sista chans. Nu står jag här och han ber om en chans till (han har fått 4 redan) men vet inte vad jag ska ta mig till. Det enda som kan överväga att stanna är barnen, jag får träffa dem varje dag om jag stannar. Lämnar jag kommer vi dela på vårdnaden och jag kommer bo med en karl jag inte kan lita på då han om och om igen sårar mig på det för mig värsta sättet..
    Känns som han sparkar på mig när jag redan ligger, och nöjer sig inte där utan spottar på mig därefter. FAN!


    Vet inte vart jag vill komma, vill helst slippa det här beslutet men det måste tas och jag önskar nån annan kunde bestämma åt mig. Ni får gärna dela med er om ni vart i liknande sits, hur har ni gjort? kämpat och börjat om igen, lämnat och gått vidare? ångrat er? <3


     

  • Svar på tråden tankar om bedragning
  • Äldre 9 May 12:43
    #1

    Usch vad svårt, vilken jobbig sits för dig! Förstår om du inte vill ge honom fler chanser, och om ni gifter er kommer det dessutom bli än större grej att lämna om han skulle göra om det en gång till. Vill du berätta vad det är han gjort? Om det är något han kan söka hjälp för men inte klarar av att ta sig ur själv, typ missbruk, kanske det vore värt att söka den hjälpen. Hoppas det ordnar sig för er!

  • Äldre 9 May 19:53
    #2

    Det jobbigaste är att jag egentligen vill gifta mig, jag har ju fram till igår vart inställd på det. Men jag kan ju inte lova honom att jag tänker stanna föralltid när jag inte ens kan lita på honom. Vad han gjort är en sorts missbruk, inget olagligt. Och ja han kan säkert klara sig ur det men jag har ändock inget förtroende för honom längre :(

  • Äldre 9 May 20:02
    #3

    Ställ ultimatum?


    Att han måste söka hjälp för sitt beroende.
    Och kanske även parterapi så att du kan få hjälp att bearbeta det

  • Himla
    Äldre 10 May 07:00
    #4

    Sök hjälp tillsammans och gå i parterapi. Kommunen brukar ha gratis sådan. Ni måste båda söka hjälp för att kunna lösa situationen. Vet inte vad det handlar om, är det porr, sexchat, spelmissbruk, alkohol? Oavsett vilket så behöver ni båda kunskap och insikt i problemet och var ni själva står....

  • Äldre 10 May 14:46
    #5

    Saken är den att jag ställt ultimatum, det var ett krav för att vi skulle bli tillsammans och jag hjälpte honom ur det. På vägen började han prata om barn men jag ville se att han klarade av det och sa ett år måste han vart fri för att vi ska tala i familjebanor. Så kom smällen dagen då första dottern var beräknad hittade jag konkreta bevis. Höll på lämna där o då men han fick en ny chans. Sen gick det ett par månader så fick jag samma känsla igen, kom på honom, en ny chans fick han och ett par månader senare, på själva julafton så gjorde han öppet framför mig, men sa då att han fått sin sista chans. Det var 1,5 år sen och nu vet jag via vittne att han åtminstone hållit på i 8 månader :( förtjänar man en chans till när man inte tar tillvara på de man får?

    Är det så stor skillnad beroende vad det är han gör?

    Jag tycker att själva grejen är att han dels gör det när han vet hur det sårar mig, han gör det bakom min rygg och när jag konfronterar så har han en gång ljugit (då var jag ju inte säker, bara hade känslan) men nu försökte han komma undan. Jag känner ju när nåt är galet och han döljer nåt, har börjat kolla hans telefon alltså ta ut listor från Telia och kolla nummer, i mobilen han han ju ha raderat. Men inget där, men jag vill så gärna veta när och om han gör nåt och i mina ögon är själva grejen att gå bakom ryggen helt fel i ett förhållande. Blir mer o mer säker på att han fått sin sista chans redan-tills jag ser honom och inser att jag ju älskar honom och är kär, men är jag inte värd bättre? :/

  • Äldre 10 May 14:51
    #6

    Låter ju som att du redan har bestämt dig.


    I så fall är det nog bara att klippa banden så snabbt du kan för att göra processen så lite smärtsam som möjigt...

  • Himla
    Äldre 11 May 06:11
    #7

    Ja det spelar roll vad det handlar om, är det en beroendesjukdom eller är det ett beroende av uppmärksamhet? En beroende sjuk, dvs missbrukare, är sjuk. Då är det viktigt att man tar kontakt med missbruksvården. Är det ett uppmärksamhetsberoende så handlar det ju ofta om dålig självkänsla, då kan terapi vara bra. Att reda ut varför och hur man ska kunna bryta mönstret. Kan du inte/vill du inte fortsätta så får du lämna. Det kan bara du avgöra. Hoppas du kan inse att vad det än är så är han den som har problem och att du inte är orsaken till det. Kram o lycka till.

  • Äldre 27 Jul 23:47
    #8
    +1

    Min erfarenhet är att det inte hjälper att ställa ultimatum om den man ställt dem till vet att man inte kommer att ta konsekvenserna om hen ändå bryter mot överenskommelsen. Om du säger att du lämnar honom om han inte slutar med sitt beteende, han fortsätter och du ändå inte lämnar honom  - då har  ju ultimatumet inte fått någon konsekvens.

    Det är bara du som kan avgöra om du kan leva med hans beteende. Det är så svårt att ändra på någon annan, om hen inte vill förändras själv. Kanske måste du  bestämma dig för vad du kan acceptera och inte?

  • Äldre 9 Jun 23:58
    #9

    Usch vilken hemsk situation!! :(


    Jag hade aldrig gett så många chanser, du måste stå upp för dig själv och inse att du förtjänar bättre än så.. det kan säkert vara så att han säger att han älskar dig men han har tydligen ett beteende eller något behov av att gå bakom ryggen på dig. 


    Jag har inga barn själv men mina föräldrar skilde sig när jag var liten och barn förstår. Dom fattar så mycket mer än vad man tror. Jag tror ingen varken du, din karl eller barnen blir lyckliga av att leva i en familj där det är misstänksamhet, svek och spänningar. Det kan vara så att ni mår bättre på varsitt håll för har har fått fyra chanser redan och fortfarande har samma beteende lär han inte sluta nu. :( 


    Och just som FredrikaP skriver, det blir ju ingen konsekvens av ultimatumet. Han har ju ingen respekt för dig och det förtjänar du.

  • Aniara­4
    Äldre 10 Jun 09:31
    #10

    Jag skulle faktiskt ställa in bröllopet, till att börja med. Strunta i pengarna och alla saker som är klara, det här är inte ett läge att gifta sig om han går bakom din rygg när han vet din inställning. Vi vet ju inte vad det handlar om, men det är uppenbart att det är något som påverkar dig väldigt starkt negativt. Vad tycker han själv om det? Ser han det själv som ett problem eller tycker han att du överreagerar? Det kan ju spela roll för hur angelägen han är att verkligen sluta.

    Därefter kan ni ta tag i frågan om det går att reparera relationen. Du behöver fundera igenom vad som krävs för att du skulle kunna tänka dig att ge honom en femtifjärde chans. Parterapi borde vara grundkravet. Sen måste han bevisa för dig, på ett trovärdigt sätt att det som gjort att han svikit dig alla gånger förut är förändrat i grunden så att inte samma situation uppstår igen.

  • Äldre 11 Jun 10:42
    #11

    Både jag och mannen har skilda föräldrar och ja det var tufft som barn att gå igenom det. Men det värsta man någonsin kan göra mot sina barn är att stanna i en relation som inte fungerar och inte går att bygga upp igen.
    Barn förstår väldigt mycket mer än de ger sken av och mår många gånger väldigt dåligt av att veta att mamma och pappa inte trivs tillsammans längre, men hela tiden bygga upp en fasad av att allt är bra. Vilket jag även tror kan leda till att barnen anklagar sig själva för att relationen är dålig eftersom de mycket väl vet att om de inte hade funnits så hade föräldrarna troligen inte fortsatt leva ihop alternativt aldrig fått en dålig relation.

    Självklart är det så att man inte vill att ens barn ska gå igenom en skilsmässa för att de kommer troligtvis ha det jobbigt och tufft under ett tag. Men det kommer de ha så länge relationen är dålig ändå. Så vill du verkligen stanna för barnens skull behöver ni arbeta på er relation för att förbättra den, men den viljan måste framförallt komma ifrån honom. Vill han inte göra en förändring så kommer ert förhållande inte bli så bra att det inte påverkar barnen negativt. 

  • Äldre 11 Jun 10:46
    #12

    Jag hoppas att TS har löst sin situation. 


    Det var ju i alla fall ett år sedan som hon skulle ha gift sig Flört

  • Aniara­4
    Äldre 11 Jun 14:12
    #13
    +1

    Men åååååh! Nu var det tydligen min tur att missa det. Skrikandes

    Kan folk sluta leka arkeologer och svara i gamla döda trådar? Hur hittar ni dem ens?

  • Äldre 11 Jun 14:23
    #14
    Aniara4 skrev 2015-06-11 14:12:12 följande:

    Men åååååh! Nu var det tydligen min tur att missa det. Skrikandes

    Kan folk sluta leka arkeologer och svara i gamla döda trådar? Hur hittar ni dem ens?


    DET fattar jag inte heller
    hur fan kan man hitta trådar från 2007 och dra dem upp i dagsljuset igen (inte just denna , men du förstår)

    Live free, ride free
Svar på tråden tankar om bedragning