• Äldre 5 May 21:50
    6211 visningar
    14 svar
    14
    6211

    Förlovningsgåvor/presenter

    OJ! vad bröllopstorget är omgjort!
    Har inte varit inne sedan de gjort om.

    Okej. Nu till min fråga. Är nyfiken bara.
    Fick ni presenter när ni förlovade er?
    Vi hade en liten förlovningsfest för våra vänner.
    Och sedan åt middag hos respektive förälder efter förlovningen.
    Vi fick lite pengar av föräldrarna men sedan mindre saker av våra vänner.

  • Svar på tråden Förlovningsgåvor/presenter
  • Äldre 5 May 22:01
    #1

    Nej


    Men det hade jag inte förväntat mig heller :) 

  • Äldre 5 May 22:09
    #2

    Vi hade även en förlovningsfika på mitt  jobb.
    Men fick ingen present. Vilket kändes trist då jag jobbat där i 12 år.
    Men vi hade en trevlig fika i alla fall med god stor tårta med kaffe.

  • Äldre 5 May 22:20
    #3

    Jag fick guld av svärföräldrar mannen släkt och bekanta till familjen (mellanöstern) ingenting av min egen släkt eller familj (svenska). Fick också saker till hemmet, porslin, fat, knivar osv. Men mest guld och smycken som går i arv.

    I vår svenska kultur är vi ju inte så mycket för presenter och det passar mig utmärkt.

  • Äldre 5 May 23:16
    #4

    Jag har nog aldrig hört talas om någon som får en förlovningspresent från jobbet i och för sig...


    Tårta brukar räknas som generöst. Oftast får man bara ett grattis ;)

  • Äldre 6 May 06:14
    #5

    Idag förlovar sig många unga flera gånger utan att det betyder något. Det hade varit dyrt för företaget att köpa presenter till alla ;) Gör dom det för en förlovning så måste dom göra det för alla.

    Vi fick småpresenter i form av blommor, champagne, pengar till bröllopet m.m. Nu bestämde vi datum samma dag som han överraskade mig med ett frieri, så vi började ju genast se fram till bröllopet istället. Vi hade ingen stor förlovningsfest eller liknande då det kändes lite " kaka på kaka" när vi planerade bröllop. För oss betyder bara förlovningen att han just frågade om jag ville gifta mig och att vi tog beslutet om när, att vara just förlovad har inget direkt "egenvärde" för oss utan är bara ett steg på vägen :)

  • Äldre 6 May 07:44
    #6

    Vi fick present + förlovningsmiddag av mina föräldrar.

    Tror inte ens mina kollegor fick bröllopspresent av jobbet när de gifte sig i somras, det var ett par som gjorde det. (alltså inte med varandra... utan 2-3 st på jobbet som hade gift sig var och en för sig.. ;) )


    1 augusti 2015
  • Äldre 6 May 09:59
    #7

    Nej, absolut inte. Jag skulle aldrig förvänta mig det heller. Och nej, jag skulle inte ge det till mina vänner heller faktiskt. Men då är det ingen jag känner som anordnar förlovningsfester/middagar heller. Ett genuint grattis får dom givetvis! Och att man skulle få något av jobbet har jag aldrig hört talas om. Inte heller bröllopspresent av jobbet.


  • Äldre 9 Jun 01:06
    #8

    Vi fick bubbel från lite olika håll (släkt och vänner) grattis och hurrarop och två vänner och en släkting kom med förlovningspresenter- vilket jag inte ens visste existerade/var en grej- men vi blev jätteglada så klart!


    Min syrra bjöd även oss på middag och min sambos föräldrar satte in en slant på vårt konto (vilket de även gjort till hans bröder före honom)

    Min ena kompis som gav present köpte jag inget till när hon och hennes man förlovade sig- men igengäld får de alltid en flaska bubbel av mig att dela på sin bröllopsdag :)

  • Äldre 9 Jun 06:12
    #9

    Vi hade en fika för närmaste familjen. Vi fick massa presenter och det var inget vi hade räknat med alls. Vi fick en spa helg, champagne, pengar m.m.

  • Plätti­s
    Äldre 9 Jun 09:03
    #10

    Far- och morföräldrar gav bidrag till bröllopet och några presenter, och våra föräldrar gav oss också bidrag till bröllopet. Den enda som inte var familj som gav oss något var en nära vän till min sambo. Vi förväntade oss varken gåvor eller bidrag till bröllopet, utan såg förlovningen som ett naturligt tillfälle för våra familjer att få träffas och lära känna varandra (föräldrar och syskon har träffats tidigare). 

    När min sambos kompis kom med en present och ett handskrivet kort höll jag på att smälla av, det var absolut inget vi hade väntat oss. Presenten har hedersplats i vardagsrummet, och det handskrivna kortet ramade jag in :)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 9 Jun 13:27
    #11

    Vi fick några blommor och et fåtal presenter av några i min släkt. Inget från smabons sida vad jag minns. Lillbrorsan och ahns tjej hade en förlovningsfest när de fölovade sig och de fick en massa nyttigt att ha när man flyttar hemifrån. De hade precis köpt en gemensam lägenhet och bägge bodde hemma.

  • Alylly­ra
    Äldre 9 Jun 16:17
    #12

    Vi hade middag för hans familj (min bor långt bort) som vi bjöd in till, och då fick vi en flaska bubbel. Annars fick vi väl mest "Grattis", vilket var vad vi hade förväntat oss och väldigt uppskattat! Några vänner till oss bjöd in till förlovnngsfest för familjen, och då tror jag att de fick några presenter, men annars tillhör det nog ovanligheterna när man förlovar sig.
    Vi fick blommor från mitt jobb när vi gifte oss sen, men annars ingenting från arbetsplatserna.

  • Äldre 9 Jun 17:26
    #13

    Kul att så många svarat. Nu har jag bättre koll ang detta med presenter. ????

  • Äldre 9 Jun 17:27
    #14
    2015 skrev 2014-06-09 17:26:26 följande:

    Kul att så många svarat. Nu har jag bättre koll ang detta med presenter. ????


    Oj det blev fel. Inga frågetecken alltså.
Svar på tråden Förlovningsgåvor/presenter