• Äldre 5 May 12:55
    5699 visningar
    15 svar
    15
    5699

    Regn 10 Maj!

    Tusan med, ser ut att bli massor av regn den 10 maj, vi som planerat ta utomhusbilder på ett jättefint ställe. Nu får det blir inomhus. Är mättligt trött på "Om det regnar på bröllop betyder det tur".

    Någon mer som ska gifta sig 10 maj i år?... just nu så tycker jag det är jättetråkigt men samtidigt, huvudsaken är att vi gifter oss. :)

  • Svar på tråden Regn 10 Maj!
  • Plätti­s
    Äldre 5 May 13:51
    #1

    Rätt vad det är blir det strålande sol! Man vet aldrig med vädret förrän det gäller ;) 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 5 May 14:45
    #2

    Vi ska också gifta oss 10:e maj och vi har inte hittat någon alternativ fotoplats inomhus så jag håller tummarna för att det blir uppehåll ändå. Jag tröstar mig med att prognosen har gått från full sol till mulet till massa regn till lite mindre regn på de senaste fyra dagarna...

  • Äldre 5 May 14:51
    #3
    mamp skrev 2014-05-05 14:45:56 följande:

    Vi ska också gifta oss 10:e maj och vi har inte hittat någon alternativ fotoplats inomhus så jag håller tummarna för att det blir uppehåll ändå. Jag tröstar mig med att prognosen har gått från full sol till mulet till massa regn till lite mindre regn på de senaste fyra dagarna...


    Vart ska ni gifta er? Vi gifter oss i Karlskrona
  • Äldre 5 May 15:20
    #4

    Det spåddes spöregn och åska när vi gifte oss (3/9-2011) men det vart strålande sol istället :) 


    Bilder i regn kan bli otroligt vackra om man har en bra fotograf.
    Många gånger är det bättre ljus(specifikt ljus för fotografering alltså) än i strålande sol :) 

    Googla lite (wedding rain - olika kombinationer) så får du se en hel del fint och inspirerande :) 

  • Äldre 5 May 15:26
    #5

    Lärde mig någon gång att morgondagens väder går att förutsäga med 70-80% säkerhet, om två dagar med runt 50% säkerhet och om tre dagar är man nere på en säkerhet kring 30%. Det var några år sedan i och för sig, analyserna har säkert blivit bättre, men det ger en fingervisning om hur mycket man ska lita på prognoser.

    Militären och flyget tex har tillgång till betydligt mer specifik data och fokuserar på specifika platser, då når man en betydligt högre säkerhet, men väderprgnoser för allmänt bruk är bara en indikation - dels spänner de över så stora ytor, dels är det så mycket som påverkar vädret. Så deppa inte ihop riktigt än. :)

    Dessutom brukar olika värdertjänster ge lite olika prognoser, yr.no är en av de säkraste och mest lokala gratistjänsterna i min erfarenhet och där kan ni söka ner på stadsdel om ni vill hålla ett öga på utvecklingen. 

  • Äldre 5 May 15:50
    #6

    Yr.no ger mig inte större hopp heller. "Krafitgt regn". :(

    Håll tummarna iaf att det inte är så mycket regn när vi ska fotas! Sen kan det regna om det vill för vi ska vara inomhus. Men just bilderna är planderade utomhus...

  • Äldre 5 May 15:51
    #7
    Chicita skrev 2014-05-05 15:20:09 följande:

    Det spåddes spöregn och åska när vi gifte oss (3/9-2011) men det vart strålande sol istället :) 


    Bilder i regn kan bli otroligt vackra om man har en bra fotograf.
    Många gånger är det bättre ljus(specifikt ljus för fotografering alltså) än i strålande sol :) 

    Googla lite (wedding rain - olika kombinationer) så får du se en hel del fint och inspirerande :) 


    Hur pass långt innan spåddes det?
  • Äldre 5 May 16:00
    #8
    Jessica327 skrev 2014-05-05 15:51:34 följande:
    Hur pass långt innan spåddes det?
    Samma dag  (tidigt på morgonen :P)
    Och dagen innan...
  • Äldre 5 May 16:13
    #9

    Tack ni ger mig lite hopp. Men jag tror vi har denna oturen att det skulle bli regn då vi valde Maj för att det regnar mindre i Maj. Känns som oturen vill vara där..

  • Äldre 5 May 22:20
    #10

    Nu säger yr.no SOL mellan 14.00-20.00... vad är detta??
    SMHI säger kraftigt regn... ja du... orkar inte kolla eller bry mig längre :o

  • Äldre 5 May 23:14
    #11
    Jessica327 skrev 2014-05-05 22:20:25 följande:

    Nu säger yr.no SOL mellan 14.00-20.00... vad är detta??
    SMHI säger kraftigt regn... ja du... orkar inte kolla eller bry mig längre :o


    Förbered för både sol och regn.


    Vädret ser du när du kikar ut genom fönstret innan vigseln ;) 
    Först då kan du veta säkert :)

  • Äldre 6 May 08:23
    #12
    Jessica327 skrev 2014-05-05 14:51:25 följande:
    Vart ska ni gifta er? Vi gifter oss i Karlskrona
    Vi gifter oss i Härna kyrka och ska fotas vid Hofsnäs herrgård (båda mellan Borås och Ulricehamn).

    Än så länge ser det relativt ok ut med regnskurar och 10-15 grader så förhoppningsvis kan vi lyckas pricka in några bilder mellan skurarna. Jag försöker att inte stressa upp mig över det för, som flera redan påpekat så kan det ändras mycket än, men det jag är mest orolig för är att jag ska frysa för mycket. När jag fryser blir nämligen min näsa klarröd och rinner och det var inte riktigt den bilden jag hade av våra bröllopsfoton. :p
  • Äldre 6 May 10:11
    #13
    mamp skrev 2014-05-06 08:23:32 följande:
     När jag fryser blir nämligen min näsa klarröd och rinner och det var inte riktigt den bilden jag hade av våra bröllopsfoton. :p
    Det kanske inte hjälper mot din röda näsa.
    Men köp Otrivin Comp - nässpray.

    Jag som har väldigt lätt till tårarna och då får rinnande näsa (kan aldrig gråta sådär vackert som på film :P) fällde inte en tår och inte ett snörvel.

    Jag skulle ha letat på en varm och skön sjal (kanske sy/sticka en?) som du kan svepa in dig i. Även det kan vara vackert på bilderna :) 
  • Äldre 6 May 11:01
    #14
    Chicita skrev 2014-05-06 10:11:47 följande:
    Det kanske inte hjälper mot din röda näsa.
    Men köp Otrivin Comp - nässpray.

    Jag som har väldigt lätt till tårarna och då får rinnande näsa (kan aldrig gråta sådär vackert som på film :P) fällde inte en tår och inte ett snörvel.

    Jag skulle ha letat på en varm och skön sjal (kanske sy/sticka en?) som du kan svepa in dig i. Även det kan vara vackert på bilderna :) 
    Tack för tipset, det ska jag pröva!

    Jag har en hellång cape som är sydd till klänningen men eftersom jag är väldigt frusen av mig är jag rädd att den inte kommer räcka. Jag försöker intala mig själv att allt kommer lösa sig (vilket jag är övertygad om att det gör) men ändå kan jag inte släppa det. Grrrr, blir galen på mig själv...
  • Äldre 15 May 11:13
    #15

    Hoppas ni fick en bra väderdag. Vädret var på våran sida iaf, det hade regnat lite när vi var inne i kyrkan. Hoppas ni hade en bra dag allihopa.

Svar på tråden Regn 10 Maj!