• Äldre 4 May 16:55
    10326 visningar
    21 svar
    21
    10326

    Tandblekning?

    Jag har friska tänder och sköter tandborstning och tandtråd flitigt, har aldrig haft hål osv osv. Men jag är lika flitig rödvin- och kaffedrickare så ibland på fotografier kan jag tycka att tänderna skiftar svagt i gult, och det är så extremt oattraktivt enligt mig själv. Det är någonting som jag bestämde mig för att ta itu med såhär innan bröllopet!

    Nu till frågan;
    Jag har köpt en sådan där iWhite hemblekningskit på apoteket och nu vet jag inte när jag ska börja kuren, ska jag börja redan nu så det hinner återställa sig ifall det inte blir bra? Eller spara den och göra bara några veckor innan? Använda upp hälften av skenorna nu och resten strax innan bröllopet? Jag gifter mig den 17 juli. Någon som har några erfarenheter av produkten? 

    Andra tips om tandkrämer eller huskurer som ni upplevt gett resultat mottages med glädje även dom!

  • Svar på tråden Tandblekning?
  • Äldre 4 May 16:57
    #1

    Kan också tillägga att blekning hos tandläkare inte är ett alternativ då jag har förstått att det kostar med än vad jag har lust att lägga ner på detta.

  • Äldre 4 May 17:29
    #2

    borsta med bikarbonat. antingen bara pulvret, eller blanda i tandkrämen. :) 

  • Äldre 4 May 18:07
    #3
    filibustern skrev 2014-05-04 17:29:30 följande:

    borsta med bikarbonat. antingen bara pulvret, eller blanda i tandkrämen. :) 


    Oj, funkar det?? Tänkte köpa samma blekningsmedel som TS, men kan ju vara värt att prova detta :) Hur längde dröjer det innan man märker skillnad? 
  • Äldre 4 May 18:31
    #4

    Som tandläkare vill jag bara säga:

    1. Med all blekning finns risken för isningar som kan bli kvarstående livet ut, så om det börjar isa i tänderna mer än lite precis i samband med blekningen kan det vara dumt att fortsätta.
    2. Skölj noga med Fluorskölj 0,2%NaF under och efter blekperioden, 2-3ggr/dag.
    3. Som Filibustern säger är bikarbonat vanligt, jag har aldrig testat själv, men hört mkt om det.
    4. Under blekprocessen är tänderna extra känsliga för nya missfärgningar, undvik kaffe, te, rödvin, tobak och mat med starka färgämnen i (ffa tomat och chilli).
    5. Jag skulle köra blekningen ganska nära inpå bröllopet, men inte precis veckan innan.

    Lycka till!

  • Äldre 4 May 18:41
    #5

    Jag gjorde hos folktandvården, dom brukar ha kampanjer till sommaren vilket innebär halva priset på tandblekning (1500 Då gör man med skenor och blekgel hemma efter instruktion. Det blev superbra och gav en jämn fin färg trots att många av mina tänder var i olika nyanser innan, kan tänka mig att den gel du köpt har i princip samma innehåll så det borde bli bra bara du följer instruktionen. Om du är osäker så tycker jag att du kan göra ett tag innan så du hinner fixa till det om det skulle bli ojämnt (vilket jag dock inte tror) för tyckte det höll rätt länge trots kaffe och vindrickande en tid efteråt (för bäst effekt så vänta ett tag efteråt med att inta starkt färgande dryck & mat) Tips är att köpa blekgel genom folktandvåren annars, min tandläkare sa att det kostar typ 100:- per spruta vilket räcker gott och väl som påfyllning. Det är skenorna som kostar så jädrans mycket men om du har skenor redan så är det ju ett överkomligt pris för en bra gel. Annars har jag hört att strips ska fungera jäkligt bra, finns rätt billigt på sidor som ebay.

    Berätta gärna hur det gick, sambon funderar också att köpa iWhite innan bröllopet
    Lycka till

  • Äldre 4 May 19:31
    #6

    har aldrig prövat bikarbonat själv, men det finns mycket på google om det, var bara lite försiktig :) och var uppmärksam på ilningar och dyl. 

  • Äldre 3 Jun 11:41
    #7

    Nu försvann jag ett tag, men tack för alla svar!
    Ska nog vänta ett par veckor innan jag provar, ungefär en månad innan bröllopet. Och så får det väl blir rödvin- och kaffestop då. Rödvin kan jag leva utan då det finns vitt vin och annat men... Kaffe? Hur ska jag vakna på morgonen?

    Tack igen för svaren och jag återkommer naturligtvis och berättar hur resultatet blev!

  • Äldre 3 Jun 12:12
    #8

    jag kör med gurkmeja just nu. verkar fungera. blir då i alla fall inte värre :P smakar dock f*n!! 

  • Äldre 3 Jun 14:05
    #9

    Jag har kört iWhite.


    Såg ingen extrem skillnad, men största skillnaden var helt klart typ första 2 gångerna då jag tyckte att jag verkligen såg att det hände något, men sen stannade det liksom av. Jag har gjort om det någon gång också.


    Inga ilningar, men jag tycker att dom återgår snabbt till ursprungsnyansen. Så eventuellt kan du kanske köpa en till förpackning och köra en uppfräschning dagarna innan. Men kör den "stora" kuren ett par veckor innan minst ifall du skulle få känsliga tänder ett tag.


    Drick kaffe med sugrör så kommer det längre bak i munnen och påverkar inte tänderna på samma sätt ;) 

  • Äldre 3 Jun 14:26
    #10

    Chicita
    En av anledningarna att jag ville prova just iwhite är att jag har läst att det inte blir sådana extrema förändringar. Jag vill liksom inte att tänderna ska bli kritvita, bara någon nyans vitare. Hur snabbt tyckte du att det försvann? inom ett par dagar, veckor, månader? Sugrörsmetoden är ju genial, att jag inte tänkte på det själv!! Tack för tipset!

Svar på tråden Tandblekning?