• Äldre 4 May 15:09
    1667 visningar
    3 svar
    3
    1667

    Kan vår vän läsa ceremonitexten?

    Hej alla!

    Jag ska gifta mig med min brittiske fästman i Göteborg sommaren 2016. Vi tänker oss i nuläget att ha borgerlig vigsel och skulle väldigt gärna vilja se min tilltänktes bästa vän hålla i ceremonin. Inte så lite cheesy och Hollywood men skulle vara så roligt om det funkade.

    I England så går det tydligen fint sålänge en vigselförrättare närvarar för att ta hand om den juridiska delen men har någon erfarenhet av hur det fungerar i Sverige? Kan en annan person läsa ceremonitexten eller rentav hitta på någonting eget att säga? Inte för att det skulle gå så värst mycket utanför ramarna men någonting mer personligt riktat till oss, snarare än en inlärd text, skulle förstås vara fint.

    Tack på förhand för svar!

  • Svar på tråden Kan vår vän läsa ceremonitexten?
  • Äldre 4 May 15:44
    #1

    det finns ju ingen särskild cermonitext i en borgerlig vigsel utan det är ju bara den juridiska biten som sägs "tager du ..."  osv. Vigselförättaren brukar ju dock börja med lite hälsningsfraser och ett par korta ord som inledning. Men annars är det ju pang på liksom.

    men jag vet många som formar sin vigsel personlig med sång, nån som läser dikt, nån som säger några korta ord osv så det tror jag absolut att även ni kan göra. 

    prata med den vigselförättare ni tänkt er och hör vad han/hon har för egna erfarenheter. 

  • Äldre 4 May 15:46
    #2

    Tack för tips! Anledningen till frågan är just att på alla hemsidor, inkluderat Göteborgs Stads hemsida, så står det väldigt specifikt att det finns två ceremonitexter att välja på. En lång och en kort, och de finns också publicerade i sin helhet. Men det borde inte vara några problem som du säger, får ringa och kolla helt enkelt!

  • Äldre 4 May 16:00
    #3

    Både den långa och den korta är i princip "tager du"...
    Den långa tar 2 minuter och den korta under minuten har jag för mig.


    Jag tror inte att någon annan får läsa detta, jag tror inte heller att ni får ändra det. 
    Däremot kan ni nog lägga till annat både före och efter så att säga.
    Kanske att er vän hälsar välkomna,läser en inledningstext och lite sånt, och så kommer VF fram och tar över för den juridiska biten och så tar er vän över igen efteråt.


    Ett annat alternativ är ju att ni faktiskt gifter er typ 5 min innan vigseln med er vän och någon till som vittnen och sen går in och "gifter er" inför släkt och vänner...

Svar på tråden Kan vår vän läsa ceremonitexten?