• Äldre 2 May 16:52
    8109 visningar
    8 svar
    8
    8109

    Söka jobb med nytt namn?

    Hur gör ni som har bytt efternamn när ni söker nytt jobb eller liknande? Skriver ni i CV:t "Anna Eriksson (fd Karlsson)" och sedan kan folk själva räkna ut att de betyg, examensbevis etc. som står i namnet Karlsson är i ert gamla namn. Man behöver liksom inget vigselintyg varje gång man söker nytt jobb väl? :P

    Har inte tänkt söka nytt jobb på stört, men tanken slog mig att det kan bli lite bökigt med två olika namn. Gamla arbetsgivare/referenser känner ju mig under mitt förra namn till exempel.

    Tänkte bara höra hur ni gjort och hur man smidigast/snyggast får in det nya namnet.

  • Svar på tråden Söka jobb med nytt namn?
  • Äldre 2 May 16:58
    #1

    Jag har skrivit mitt nya namn helt enkelt. Hur ofta vill dom ha med betyg i dagsläget? 


    Jag skickar bara en lista över senaste arbeten (typ dom senaste 15 åren) samt vilka utbildningar jag gått och eventuella referenser.
    Vill dom ha betyg och sånt så står det ofta utskrivet i annonsen. 
    Och de betyg jag har står det personnr på så det borde ju inte vara så svårt att se att det är mitt :) 

  • Plätti­s
    Äldre 2 May 17:11
    #2

    Jag har aldrig skickat med betyg till en jobbansökan. Min sambo har dock behövt lämna in det en gång, men sinsemellan har vi sökt hundratals jobb de senaste åren. Procenten på det blir inte hög! 

    Däremot minns jag en avhandling jag läste där hon som skrev den hade gift sig halvvägs igenom, så sina egna artiklar hon refererade till hade en liten notis (varje gång) där det stod att hon hade gift sig och bytt namn. En sån gång kan det alltså finnas en tanke med att behålla sitt eget namn som mellannamn, för det var verkligen fruktansvärt jobbigt att läsa. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plätti­s
    Äldre 2 May 17:21
    #3

    Om man har ett ovanligt efternamn (som jag har) och söker jobb lite baserat på rykte, eller vad man ska säga, då kan det nog också vara en bra idé att ha med sitt tidigare efternamn. Jag är ensam inom mitt yrke med mitt namn, så jag kommer nog att behålla mitt gamla som mellannamn.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 May 18:51
    #4

    Tack för svaren!

    Jo personnummer räcker nog egentligen som bevis för att man är den man är, oavsett namn :) Jag brukar dock alltid behöva ha med examensbevis i mina ansökningar, så det är olika från yrke till yrke.

    Jag får se om jag skriver mitt gamla namn inom parentes, för att förtydliga, eller om jag låter personnumret säga sitt. Just det där med att de kan tänkas kontakta gamla arbetsgivare gör att jag kanske vill ha med mitt gamla namn också, så att de vet vem de ska be om referenser för.

  • Äldre 3 May 04:26
    #5

    Om du behöver skriva ett CV, eller kommunicera på annat sätt på engelska skriver du t ex Anna Giftsson née Ogiftsson. Även om du inte behåller ditt ursprungliga efternamn som mellannamn. Och för att styrka uppgiften (behöve sällan vid jobbansökan, men för andra ändamål, t ex tillståndshandlingar) skickar du bara med ett utdrag ur befolkningsregistret (personbevis). Där framgår ditt namn som ogift.

    På svenska kan du gott bara skriva ditt gamla efternamn inom parentes, alternativt  skriva född Ogiftsson, som jag tror är den gamla oficiella standarden. :)

    Själv kommer jag att fortsätta använda "mitt" efternamn professionellt, och använda vårt gemensamma efternamn privat, men det är bara för att vi ibland jobbar ihop, och jag vill bli sedd för mina kompetenser, och inte som lilla frun i jobbsammanhang... ;)

  • Äldre 22 May 19:33
    #6

    Har också funderat på det där med referenser. Ringer de upp min gamla arbetsgivare och frågar om anna andersson när de kände mig som anna larsson sitter väl gamla chefen där som ett frågetecken?? 

  • Aniara­4
    Äldre 22 May 19:39
    #7
    Zaint007 skrev 2014-05-22 19:33:51 följande:

    Har också funderat på det där med referenser. Ringer de upp min gamla arbetsgivare och frågar om anna andersson när de kände mig som anna larsson sitter väl gamla chefen där som ett frågetecken?? 


    Å andra sidan är det väl kutym att meddela den man angett som referens att man gjort det och att de kan vänta sig ett samtal med anledning av en jobbansökan, så då kan man ju passa på att påpeka att man har bytt namn.
  • Alylly­ra
    Äldre 23 May 11:30
    #8

    Jag bytte stavning på förnamnet när jag fyllde 18 och mitt efternamn ett år senare. I mina tidigare betyg stämmer därför varken för- eller efetrnamn, men det är inget jag har reflekterat över när jag har sökt jobb eller lämnat ut referenser. Det står ju mitt personnummer på alla papper, och jag resonerar som så att en arbetsgivare som inte kan räkna ut att det är mina papper är nog ingen arbetsgivare som jag vill ha ;)

Svar på tråden Söka jobb med nytt namn?