• Anonym (tveka­r)
    Äldre 29 Apr 10:12
    8165 visningar
    10 svar
    10
    8165

    Bjuda kollegor på bröllop?

    Vi ska ha en borgerlig vigsel och sedan fest, och tänkte hålla det ganska enkelt med den närmsta släkten och vänner. Nu har dock gästlistan svällt ut en del, som den nog tenderar att göra, och jag funderar på om jag ska bjuda mina kollegor.

    Jag jobbar på en liten arbetsplats med fyra kollegor, vi har jobbat ihop i fyra år. Vi trivs bra ihop men umgås inte på frititiden. Men en av dem har sommarställe i närheten av mig och min sambos sommarställe, och vi har då ätit middag på varandras sommarställe en gång var. Den kollegan är också den enda som träffat min sambo. Den kollegan kan jag tänka mig att bjuda, men det känns taskigt att bara bjuda en kollega eftersom vi är så få som jobbar på arbetsplatsen. Då borde jag väl bjuda alla, eller?

    Hur har ni gjort, har ni bjudit kollegor? Finns det någon etiktettsregel för detta? Tänkte på det här med att bjuda respektive, måste jag bjuda kollegornas respektive? Då blir det ju plötsligt åtta extra personer på gästlistan.

  • Svar på tråden Bjuda kollegor på bröllop?
  • Äldre 29 Apr 11:14
    #1

    jag skulle nog aldrig bjuda kollegor. mest för att jag aldrig umgås med dem på fritiden, så varför bjuda dem och få för stor gästlista? ne. låter kanske hård, men det är MIN åsikt

    men ska du bjuda kollegor, så ja - då bjuder man respektive. 

  • Alylly­ra
    Äldre 29 Apr 11:27
    #2

    Jag jobbar också på en liten arbetsplats, vi är fem personer totalt som har jobbat ihop i två år. Jag bjöd ingen av dem på bröllopet eftersom vi inte umgås på fritiden, och vad jag vet var det ingen av dem som tyckte att det var konstigt.

    Jag skulle säga att du bara ska bjuda kollegorna om du/ni verkligen vill att de ska vara där. I det här fallet verkar det som att ni tvekar lite, och då tycker jag inte att du ska bjuda dem.

  • Plätti­s
    Äldre 29 Apr 11:34
    #3

    Jag hade inte bjudit mina kollegor heller. Umgås man inte på fritiden så finns ingen anledning att bjuda dem. 

    Min sambo umgicks med sina kollegor på fritiden på sin förra arbetsplats, och några av dem har jag också träffat ett flertal gånger. Dem skulle jag kunna tänka mig att bjuda om jag hade ett stort bröllop. Men de hade inte stått högst upp på prio-listan, om man säger så :) 

    Jag hittade en gammal tråd när jag sökte, där kanske du kan läsa och få lite svar? Ingen av de som skrev i den är medlemmar längre, men det kan vara bra att höra hur andra funderat. 
    www.brollopstorget.se/forum/thread/2193371-ska-man-bjuda-arbetskamrater


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 29 Apr 11:37
    #4

    Umgås ni inte privat, så ser jag ingen anledning till att bjuda in dom på ert bröllop. Jag tvivlar starkt på att dom förväntar sig en inbjudan.

    Vi bjöd in ett par av makens kollegor, men bara dom vi umgås med på fitiden och alltså är vänner med också. Om du förstår hur jag menar.


  • Anonym (Offic­e politi­cs ;))
    Äldre 29 Apr 12:20
    #5

    Vi kommer att bjuda personer vi jobbar med, trots att vi inte umgås privat annars. Delvis är det strategiskt, men de är också väldigt trevliga och eftersom både min sambo och jag är arbetsnarkomaner, delar vi mycket mer av vår tid med dem än med våra vänner och släktingar. Att de är med på bröllopet väver liksom ihop alla delar av vårt liv. :)

  • Anonym (juni)
    Äldre 29 Apr 12:56
    #6

    Jag och min m2b var arbetskollegor fram tills för ca ett år sen då jag gick över till ett annat företag. Han är kvar på det gamla och det kommer komma en del folk därifrån. Folk som han umgås med och som jag fortfarande valt att hålla kontakten med. 

    Från mitt nya jobb har jag bjudit en som jag tycker är jättetrevlig och som även känner och umgås med en av m2b´s vänner (Gbg är så jäkla litet!! :) )
    Trodde att han skulle tyckt det var konstigt att få en inbjudan, spec pga att vi känt varann såpass kort tid men han blev jätteglad och ser fram emot vårt bröllop :)

    När det gäller respektive så kommer de från sambons jobb med sina, det kändes naturligt att inkludera dem då vi har träffats.

  • Anonym (tveka­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 15:04
    #7

    Tack för svar! Ja daniiel du kanske har rätt i att de inte förväntar sig en inbjudan, de har iallafall inte antytt det. Mina kollegor är jättetrevliga men de är alla minst 20 år äldre vilket väl bidrar till att vi inte umgås som kompisar på fritiden. En har jag som sagt träffat lite på fritiden eftersom vi har sommarhus nära varandra men det känns taskigt att bara bjuda henne... 

    Det blir nog så att jag inte bjuder kollegorna (det gör inte min sambo heller, men han är ny på jobbet) och så tonar jag ner bröllopet i jobbsammanhang och pratar inte så mycket om det. Det är ju inte heller ett särskilt stort och traditionellt bröllop.

  • Äldre 29 Apr 16:41
    #8

    Jag bjöd en del kollegor. 


    Några var rätt självklara, som tjejen som vi tog över hunden ifrån och hennes make. Dels var vi bjudna på deras bröllopsfest (dom gifte sig inte i Sverige) och dels så hjälpte hennes make oss när vi byggde huset med att sätta upp köksskåpen och lite annat sånt.


    Och en annan jobbarkompis som bjudit oss på deras bröllop (som tack för att jag bakade tårtan åt dom, men ändå).

    Sen var det andra som jag gärna ville lära känna mer. Vi trivs ihop på jobbet och därför ville jag bjuda in dom  och tänkte att det kunde bli en inkörsport till att träffas mer.
    Och så var det ju dom som även jobbade på vårt bröllop då med att servera :) 

    Vi hade platserna, så det var ingen fara med att det skulle kosta oss något extra.
    Dom flesta (förutom det första paret då) bjöds in efter att vi fått en del avhoppningar. Vi hade ju ändå budgeterat för många fler, så dom fungerade även lite som "utfyllnad" om man får vara så fräck att kalla det så ;) 

    Vi bjöd alla med respektive. Vi hade inga stora kostnader för lokalen då vi lånade kyrkans församlingshem och även om maten var relativt dyr (för oss räknat) så vart det ändå nästan 20 personer färre i slutänden än vad vi hade räknat med... Så dom "kostade inget" om man tänker så... 

  • Äldre 29 Apr 17:22
    #9

    Jag kommer att bjuda några arbetskamrater endast till kyrkan, Dom är införstådda med att de inte "får/kan" vara med på festen efteråt

  • Äldre 29 Apr 20:26
    #10

    Mina arbetskamrater är självskrivna men vi har också jobbar tillsammans till och från i över 10år, träffas lite på fritiden, har barn som leker med varandra och brukar ha med respektive på firmafester.

    Sambon jobbar på ett jättestort företag så där bjuder vi endast ett par stycken som vi träffar privat tillsammans med respektive samt ett par stycken som han har väldigt bra kontakt med på jobb.

    Man spenderar ju så väldigt mycket tid på sin arbetsplats så för oss är dessa personer väldigt viktiga i våra liv.

Svar på tråden Bjuda kollegor på bröllop?