• Äldre 27 Apr 14:41
    6125 visningar
    6 svar
    6
    6125

    Enligt tradition, vem håller tal?

    Fått frågan av bla svärmor och ena svågern, vem håller enligt tradition tal under middagen? Brudens far och brudgummens far, någon mer? Sen förstår jag att den som vill får hålla tal. Men vilka brukar göra det?


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Svar på tråden Enligt tradition, vem håller tal?
  • Äldre 27 Apr 17:07
    #1

    en bestman om man har en sån brukar hålla tal, annars närmaste vännen till brudgummen. 

    För brudens del oftast en manlig släkting typ morfar, en bror  eller annan som står henne nära 

  • Äldre 27 Apr 19:04
    #2

    På vårt bröllop var det ingen på makens sida som höll tal, det var min pappa, min moster/toastmaster och min mormor som höll tal.


     


    Den som vill får hålla tal, oftast iaf :)

  • Äldre 28 Apr 16:39
    #3

    Någon som varit med om att brudgummens mor håller tal? Brudgummens far ska hålla tal med, men BG mor och far är inte tillsammans nu. 


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Äldre 28 Apr 17:44
    #4

    På vårt bröllop höll min pappa tal,men det var bara för att hans sambo mer eller mindre tvingade honom ;)


    Sen höll vår toastmaster tal, en av makens kusiner (i egenskap av den som "vann uttagningen till att bli vår hedersvakt") och en av mina arbetskompisar / chefer... 


    Jag har varit på bröllop där det inte har varit några tal, jag har varit på bröllop där i princip alla nära släktingar (mamma, pappa, syskon) har hållt tal och allt däremellan...

    Mitt råd är att inte tänka så mycket på traditionerna här, ett tal som hålls "bara för att det ska hållas tal" är inte så mycket värt. Det är jobbigt för talaren, det är oftast rätt jobbigt att lyssna på för man ser hur obekväm personen är och det är sällan varken särskilt långt eller roligt.

  • Äldre 28 Apr 18:00
    #5

    Det var svärmor själv så frågade om det var traditon att brudgummens mor höll tal. För min del får vem som vill hålla tal.. 


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Äldre 28 Apr 18:28
    #6
    20110519 skrev 2014-04-28 18:00:48 följande:

    Det var svärmor själv så frågade om det var traditon att brudgummens mor höll tal. För min del får vem som vill hålla tal.. 


    Tradition är det inte, det kan du nog säga till henne.


    Men det blir vanligare och vanligare att antingen båda föräldrarna håller tal - eller bara den som är mest bekväm att prata inför folk, eller ingen... :) 


     

Svar på tråden Enligt tradition, vem håller tal?