• Äldre 26 Apr 22:45
    6112 visningar
    6 svar
    6
    6112

    En äggstock kvar med tre cystor snälla hjälp

    Hej!


     


    Jag opererades 3okt 2013 min högra äggstock en stor tvillingcysta som vägde 1,3kg. Cystan var tack och lov ofarlig. Nu har jag bara min vänstra äggstock kvar. När jag var på gynundersökning  (när jag var på besök i Sverige bosatt i Frankrike) 3feb 2014 hittade läkaren en cysta på vänstra äggstock en blodfylld cysta som var 3cm stor, hon sa att hon skulle avvakta och att jag skulle göra en ny undersökning efter 2 mån. Idag var jag på gynundersökning (i Frankrike) läkaren hittade 3 cystor istället föra bara en, 3cm, 3,5 cm och 4 cm. Läkaren sa att en av cystan var fylld med vätska och de två andra var han lite osäker vad de innehöll. Men även min äggstock var stor enligt läkaren 7,5cm. Han sa att jag skulle en ny undersökning efter 3 mån. Nu är jag livrädd, jag fattar inte hur snabbt kan två nya cystor växa så snabbt inom två månader. Kan de vara farliga???? Jag är så förvirrad vet inte vad jag ska göra, ska jag vänta så länge 3 mån???? Tänk om det händer något med den äggstocken jag har kvar. Jag vill bli gravid jag vill ha barn jag vill inte förlora det jag har kvar. Snälla hjälp mig finns det någon som har varit med om det här????? Jag har regelbunden mens och är 28år gammal.


     

  • Svar på tråden En äggstock kvar med tre cystor snälla hjälp
  • Äldre 27 Apr 08:20
    #1

    Jag har inte varit med om detta och kan därför inte säga något om just det. Vill bara sända en stor kram, och, om du är orolig, ring läkaren och prata! Du ska inte vänta i tre månader med stor oro!

    Eftersom du bara har en äggstock kvar tror jag läkaren också förstår att du är extra orolig. Hoppas allt går bra!

  • Äldre 27 Apr 19:20
    #2

    Tack snälla Ello :)  Jåg mår jätte dåligt har googlat under alla dessa dagar och har inte hittat något som liknar mitt fall, känner mig så ensam i denna värld, har skrivit i många forum med nästan inga svar alls... Tack så mycket för din kommentar 

  • Plätti­s
    Äldre 28 Apr 10:20
    #3

    Jag har inte heller varit med om något liknande, men om läkaren säger att nästa undersökning ska ske om tre månader så måste det väl vara en rimlig tidsperiod? Det är ju ändå läkaren som är experten, om man säger så. Jag förstår att du är orolig och rädd, jag har ingen aning om vad jag skulle ha gjort om jag var i din situation. 

    Om du är rädd att de ska operera bort äggstocken kanske det går kolla upp om du kan frysa in ägg redan nu så att du har möjlighet att få egna barn i framtiden. Du kan bära ett barn i livmodern även om du inte har äggstockar, befruktningen sker via IVF då. 

    Bästa alternativet är nog att ta kontakt med sjukvården igen och säga att du är väldigt orolig och fråga vad som går att göra. En cysta är en vätskefylld blåsa, det är allt jag vet. De är inte farliga i sig.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 May 16:26
    #4

    Tack Plättis för din kommentar :) Jag valde faktiskt att åka till Sverige och jag fick göra en ny gynundersökning, bara en cysta kvar som är på 2,8cm och min äggstock har en vanlig storlek vilken lättnad :) Gynekologen berättade att mina cysta är ofarlig och kommer  förhoppningsvis att försvinna såsmåningom...  Är jätte glad. Kram på er

  • Plätti­s
    Äldre 2 May 17:00
    #5

    Vilken tur! :)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 May 13:18
    #6

    Vad bra att du fick det gjort! Nu blir sommaren mycket bättre :)

Svar på tråden En äggstock kvar med tre cystor snälla hjälp