• Äldre 25 Apr 13:56
    7735 visningar
    11 svar
    11
    7735

    Handläggningstid PRV

    Hej!

    Jag har valt att byta efternamn till ett gammalt släktnamn på min mormors sida som min blivande också kommer att ta efter vigseln. Undrar lite ni som gjort det hur lång tid det tagit i handläggnings tid? Dom säger ju 8 veckor, men hade hoppats på att det skulle gå lite fortare då bröllopet är snart och skulle vilja ha det klart innan dess..

    Och så undrar jag hur det blir med hindersprövningen som vi redan har, då måste man beställa en ny eller?

    Väntar också på utdrag från stockholms stadsarkiv, någon som har erfarenhet hur lång tid det kan ta att få det? Från härnösand tog det 3 dagar innan jag hade det i brevlådan, men sthlm har troligen längre väntetid..

    Man vill ju ha namnet typ igår när man väl bestämt sig

  • Svar på tråden Handläggningstid PRV
  • Äldre 25 Apr 20:06
    #1

    När gifter ni er? Jag pratade med PRV idag och hon sa att just nu har de en handläggningstid på ca 8 veckor. Sedan beror det lite på hur vanligt namnet som ni ska ta är. Om det är riktigt ovanligt kan det behövas kungöras i någon tidning eller något i ca en månad. Ring och prata med dem och kolla vad de säger. :) De är väldigt trevliga och hjälpsamma! :)

    Från Landsarkivet i Uppsala kom utdraget fram dagen efter. Fakturan verkar ta längre tid.
  • Äldre 25 Apr 20:35
    #2

    Jag har ringt dit varje dag denna veckan med olika frågor haha.. Dom säger 8 veckor, men tänkte att det måste dom väl säga eftersom det är det som står på hemsidan..
    Vi gifter oss 24 maj och dessutom är det ett ovanligt namn så det är nog kört att det ska bli klart innan dess.. Har läst någon som fått det klart på 1 vecka så lite hopp har jag ju .
    Hoppas att födelse utdraget kommer snart också..

  • Äldre 25 Apr 20:53
    #3
    Jovibo skrev 2014-04-25 20:35:28 följande:

    Jag har ringt dit varje dag denna veckan med olika frågor haha.. Dom säger 8 veckor, men tänkte att det måste dom väl säga eftersom det är det som står på hemsidan..
    Vi gifter oss 24 maj och dessutom är det ett ovanligt namn så det är nog kört att det ska bli klart innan dess.. Har läst någon som fått det klart på 1 vecka så lite hopp har jag ju .
    Hoppas att födelse utdraget kommer snart också..


    Ja, det var ju ganska kort tid kvar. Men det är ju bara att skicka in och hoppas. Ring och prata med skatteverket och fråga hur det fungerar om du inte hinner få namnet innan vigseln. Själv hoppas jag ju på 8-9 veckor eftersom jag inte vill heta namnet själv så länge. Men jag vågar inte vänta tills det bara är 8 veckor kvar, eftersom det kan bli på håret då.
  • Äldre 25 Apr 21:09
    #4

    Ja precis är bara att skicka in så fort alla utdrag kommit.. Nä man vill ju heta det från dagen man gifter sig, varken förr eller senare  .

    Tror inte det blir så stor skillnad till skatteverket bara att det ska skickas in en annan blankett efter vigseln om det dröjer. Kommer skicka en likadan på barnen när allt är klart också.. Vi bestämde oss förra veckan att byta så vi har redan skickat in namnändring till min blivande på mitt nuvarande så det måste stoppas också..

  • Äldre 25 Apr 21:21
    #5

    Uppdatera gärna hur det går med din ansökan

  • Äldre 26 Apr 13:12
    #6

    Jag gjorde det online hos PRV istället för att skicka med vanliga posten. 
    Det tog ca 1 vecka för mig. 
    Pratade med dom innan och dom sa att gjorde vi det online med e-leg så skulle det ta ca 2 veckor och med vanliga posten så kunde det ta 8 veckor. 

  • Äldre 26 Apr 21:04
    #7
    DKEK skrev 2014-04-26 13:12:43 följande:

    Jag gjorde det online hos PRV istället för att skicka med vanliga posten. 
    Det tog ca 1 vecka för mig. 
    Pratade med dom innan och dom sa att gjorde vi det online med e-leg så skulle det ta ca 2 veckor och med vanliga posten så kunde det ta 8 veckor. 


    När gjorde du det? När jag ringde sa dom att det är ändrat sen typ 2 veckor tillbaka och att det är samma handläggningstid som vanlig post nu .

    Men tänker att dom troligen måste säga så och att det kan gå snabbare.. Håller tummarna att handläggningen går lika snabbt som det gjorde för dig
  • Äldre 27 Apr 01:23
    #8

    Gjorde det i början av april.
    Så ca 3 veckor sedan.

  • Äldre 27 Apr 10:19
    #9

    Jag hade ju räknat att det kunde ta längre tid så nu har jag ju skickat in alldeles för tidigt. :( Vill ju heta mitt egna namn så länge som möjligt, men vågar inte vänta. Kanske kan be dem vänta lite. Be dem ta 8 veckor. :)

  • Äldre 28 Apr 19:53
    #10

    Haha Ja be dom ta mitt ärende först .. Fick mail idag av sthlm stadsarkivet och det skulle ta max 3 veckor att få resten av utdragen.. Så känns rätt kört, men ger inte upp ;.)

  • Äldre 27 May 23:10
    #11

    Jag fick brev från PRV idag. Nu har jag fått mitt/vårt nya namn. :) Det tog 4 veckor istället för 8.

Svar på tråden Handläggningstid PRV