• sötnöt­en
    Äldre 18 Apr 21:36
    29121 visningar
    36 svar
    36
    29121

    Förlovning - Hur berättade ni för familj/vänner?

    Jag och min pojkvän har nu beslutat oss för att vi ska förlova oss i sommar, men vi klurade på hur man berättar det för familjen och liknande. Vi tänkte väl ha en middag med våra föräldrar och berätta för dem, men vet verkligen inte hur man ska säga eller göra? :S 

    Vi kom fram till att vi frågar er, hur gjorde ni när ni berättade för er familj och era vänner? Berätta också ni som inte nödvändigtvis kom överrens utan där någon friade. Vi vill veta ^^

  • Svar på tråden Förlovning - Hur berättade ni för familj/vänner?
  • Äldre 24 May 15:21
    #21

    Vi berättade igår för våra,föräldrar och sambons farmor + farmors bror.
    Dom bor alla 30 mil bort men då sambon hade konsert igår som vi alla skulle gå på så reste dom hit och vi hade redan i förväg bokat bord på en taåas restaurang.
    Det var det som min kille haft i åtanke när han friade i Torsdags.

    Vi var rätt nervösa när vi satt där och väntade på att alla slulle få sin mat. Vi är rätt unga (även om vi vart tillsammans i fem år) och ingen annan från vår släkt i samma generation har ens funderat  goftemål)
    Jag sa sedan att vi skulle skåla och att vi var väldigt glada över att allavar här pch hälsade på. 
    Sedan tog min kille äver och sa "Det är så att igår så fria?e jag till  ****". Nånstans mitt i där såg kag svärmor bli tårögd och min mamma  sa åhhh.
    Nån drog nåt skämt om vad jag svarade och jag sa att vi tänkte gifta oss sommaren 2016.
    Vi fick några grattis och fortsatte sen äta!

  • Cakefa­iry
    Äldre 10 Jul 20:46
    #22

    Han friade på platsen där vi typ blev "kära". Nån vecka efteråt åkte vi och köpte ring (som numera tyvärr har tappats bort Skäms) och sedan berättade vi för hans förälder över eftermiddagsfika. Glad var det då ingen som blev (jag vara bara 16) och det blev inte mina släktingar heller när de fick reda på det vid jul. Så lite tråkig historia kanske, men så var det för oss iaf!

  • Äldre 10 Jul 21:21
    #23

    Oh.. orkar inte läsa... Men verkar vara lite som oss...

    Vi förlovade oss hemma, det var överenskommet sen tidigare.. Han steg ner på knä när vi var ensamma...
    Sen skickade vi MMS med bild av våra händer och ringar åt våra närmaste familjer.. Efter några dagar ändrade vi status på facebook och hade annons i tidningen...

  • Äldre 10 Jul 21:41
    #24

    Vi berättade för min mamma genom att visa upp ringarna när vi träffades någon dag efter att vi förlovat oss. Hans föräldrar ringde vi kort därefter och några av våra närmaste, resten fick veta via klassikern, Facebook-status :P  

  • inkanp
    Äldre 11 Jul 12:49
    #25

    Min fästman friade spontant när vi var i Thailand, när vi varit tillsammans i nästan ett år. Han hade inte köpt ringar eftersom det inte var planerat, men när vi fixat "sålänge-ringar" några dagar senare så skickade vi mail med ett foto på våra ringprydda händer till våra föräldrar och syskon, därefter fick alla andra veta det via facebook, eftersom det hade blivit så dyrt att ringa runt till alla kompisarna därifrån :)

  • sötnöt­en
    Äldre 22 Jul 10:38
    #26

    Vi har nu förlovat oss! Vi förlovade oss i en annan stad, och valde att hålla det för oss själva tills vi kom hem på kvällen. Vi kände att vi ville njuta av det själva först. När vi kom hem åkte vi förbi alla föräldrar och lät dem själva upptäcka det, vi ringde även syskon som inte var på plats. Alla var upprymda och förtjusta! :) 

    Nu kommer vi att träffa massor med kompisar, och släkt beroende av firanden och annat. Vi tycker att det är roligt att få berätta öga mot öga, så det kommer vi göra :) Möjligtvis mms:ar vi någon som vi inte har möjlighet att träffa, men som vi vill ska få veta personligen :) 

    Gällande facebook-statusen så får den vänta någon vecka! ;) 

  • Em77
    Äldre 22 Jul 11:51
    #27

    Min kille friade som en överraskning, lite drygt ett halvår efter att vi träffades. Det var i Uppsala på sista april, vi hade ätit champagnefrukost i hans trädgård med några kompisar när han lurade iväg oss till parken bredvid, där höll han ett litet tal, gick ner på knä och friade. Han hade en tillfällig ring så vi köpte riktiga ringar någon vecka senare. Sedan drack vi mer champagne och ringde våra föräldrar och berättade. Eftersom det var sista april i uppsala var det som fest hela dagen, vi träffade många av våra vänner under dagen och fick berätta. Dagen efter ringde vi de av våra syskon vi inte fått tag på samma dag och när alla fått veta la vi upp bild på facebook.

  • AkJ
    Äldre 23 Jul 08:30
    #28

    Vi förlovade oss genom ett gemensamt beslut. Pratade om det hemma, köpte ringar och tog med oss på resa: förlovade oss i New York på vår fyraårsdag. Eftersom vi var i USA då mailade vi familjen bara, och sedan la vi ut bild på ringar + ändrade relationsstatus på FB. Själva frieriet kom fem år senare och då smsade jag min bror och min mamma medan jag ringde pappa (han hade blivit arg om han fått veta via sms). 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 28 Aug 15:54
    #29

    Min m2b överraskade mig (med hjälp av vänners inlandning) och hade bokat middag på restaurang med mina föräldrar på kvällen (han friade på eftermiddagen). Dock trodde mina föräldrar att vi bara skulle ut och äta och blev jätteglada när vi stod i deras hall och sa att vi hade förlovat oss, kan säga att det blev trerätter och bubbel på restaurangen!

    Resten av familjerna samt många vänner bor en bit bort så vi ringde eller smsade till dem under kvällen och dagen efter, såklart hade det varit roligt att få berätta för dem när vi träffades men hellre att de fick veta tätt inpå förlovningen och få kramas i efterhand istället. Dock ska jag träffa några vänner i helgen så de har jag inte berättat för än :) 

    Angånde facebook har vi inte bestämmt om vi ska lägga ut något där om förlovningen då ingen av oss är särskilt aktiv där eller ens har någon relationsstatus där...

  • Äldre 29 Aug 09:16
    #30

    Vi förlovade oss en vanlig onsdag, 11/12 2013. Efteråt var vi lite chockade, kändes lite "jaha... vad förväntas vi göra nu...?". Fästmannen hade bokat bord på favoritrestaurangen och lyckats få ett avskilt bord för 2 - helt perfekt. En av våra gemensamma vänner skickade ett sms under kvällen och undrade om vi var hemma, hon skulle åka utomlands och studera i ett halvår och ville säga hejdå. Vi sa vilken restaurang vi satt på och när hon frågade om vi firade någonting kunde vi inte hålla oss utan berättade! Så tvärtemot vad jag alltid tänkt tidigare (att jag skulle ringa min mamma först och berätta den glada nyheten) så fick en av mina bästa vänner veta istället. Han ringde sina föräldrar några dagar senare och vi åkte hem till mina föräldrar som bor i staden bredvid och berättade. Syrran fick ett telefonsamtal, liksom mormor. Resten av vännernaoch släkten fick veta allt eftersom när det passade.

  • Äldre 29 Aug 10:17
    #31

    På hans sida visste alla redan om att han tänkte fria, så han smsade sina syskon för att berätta att jag sa ja och sedan ringde han sin pappa. Jag ringde min pappa, min farmor och därefter smsade jag min syster som jag visste var hemma hos vår mamma. :) Sedan ändrade vi vår relationsstatus på Facebook och jag laddade upp bild på min ring med berättelse om hur chockad och lycklig jag var.

  • Äldre 29 Aug 10:20
    #32

    Vi var så unga när vi förlovade oss, bara 19 år.

    Vi hade förlovat oss kvällen innan på en strand, men hade inte på ringarna än (minns att min mamma sneglade på mina händer när jag kom hem den kvällen, hon anade nog vad som var på gång!). Nästa dag skulle sambon åka tillbaka till sin militärtjänst, han var bara hemma på permis, och båda våra föräldrapar var hemma hos mina föräldrar och drack kaffe. Så han bytte till sina militärkläder, vi satte på ringarna och gick nervösa ut och visade våra händer och sa att vi förlovat oss.

    Mina föräldrar och hans pappa var glada och gratulerade oss, hans mamma var väl inte direkt glad men ingen sa något negativt iaf :) Tror min mamma var nöjd då hon nog kan vara lite gammaldags ibland och sambon och jag skulle flytta ihop i studiestaden till hösten, hon gillade nog att vi åtminstone var förlovade om vi nu skulle bo ihop :)

    Vänner och övriga släktingar fick veta vartefter, vi ringde inte runt eller så utan de flesta frågade väl när de såg ringarna. Det var före Facebooks tid också ;)


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • Äldre 13 Sep 21:14
    #33

    Satte ut ett knäppt "förlovningsfoto" på FB och skrev att kyrkan och matplatsen är boka 2 juli 2016!


    Juli 2016
  • Ms T
    Äldre 13 Sep 23:17
    #34

    Vi bara bberättade när vi träffade dom. Vi hade då varit tillsammans i 2,5 år och var 20 år. Hans pappa blev knäpp tyst och sa inget mer till oss förrän dagen efter. Hans mamma som vi kom hem till dagen efter sa jaha då får vi se hur länge det håller. Vi har varit tillsammans i 14,5 år och förlovade i 12 år i år

  • Äldre 15 Sep 08:13
    #35
    Ms T skrev 2014-09-13 23:17:00 följande:

    Vi bara bberättade när vi träffade dom. Vi hade då varit tillsammans i 2,5 år och var 20 år. Hans pappa blev knäpp tyst och sa inget mer till oss förrän dagen efter. Hans mamma som vi kom hem till dagen efter sa jaha då får vi se hur länge det håller. Vi har varit tillsammans i 14,5 år och förlovade i 12 år i år


    Vad tråkigt att ni fick den reaktionen :(

    Jag tror säkert att det finns de som tänkte tanken att vi hade varit tillsammans ganska kort tid för att förlova oss, men samtidigt är kärleken ALLTID värd att fira, även om kärleken skulle vara tillfällig.
  • Ms T
    Äldre 7 Oct 22:01
    #36

    Ja verkligen

Svar på tråden Förlovning - Hur berättade ni för familj/vänner?