• Äldre 15 Apr 21:32
    46091 visningar
    32 svar
    32
    46091

    Köpa alkoholen i Tyskland

    Vi har planer på att åka till Tyskland och handla alkoholen. Vii tänkte ha fri bar och kommer ha ca 70 gäster. Vår cateringfirma tyckte inte vi skulle göra det för han menade att vinet borde inköpas i Sverige då han ansåg det skulle kosta ungefär lika mycket (han menade att man inte kan köpa de billigaste sorterna i Tyskland). Han menade också att det inte går åt så mkt öl (eftersom folk drycker mkt vin på bröllop). Vi tänkte heller inte ha så mkt drinkar utan mest något till kaffeet när det gäller sprit.
    Han sa att det går åt ca 1 flaksa vin / person och typ bara något enstaka flak öl och cider.

    Vad har ni för erfarenheter gällande inköp / priser / mångd ?

  • Svar på tråden Köpa alkoholen i Tyskland
  • Äldre 15 Apr 22:35
    #1

    Jag har jobbat i hotell & restaurangbranchen dom senaste 11 åren och jag håller med. 


    Till en middag går det åt mest vin. Och sen är det öl som kommer tvåa.
    Både öl och vin är bara marginellt billigare än i Sverige och det ni handlar blir ni ju "fast" med så att säga.
    Och om ni räknar med resekostnader och sånt så tror jag inte att ni kommer ner så väldigt mycket i pris jämfört om ni handlar på systemet.


    Det går att hitta vettiga viner till billiga priser på systemet också, speciellt om ni kör tetrapack och sen kanterar över på karaffer
    Dessa är droppfria och rätt stora (drygt 2 flaskor vin går i), så dom tar inte slut så fort och dom är enkla att fylla på tack vare en relativt stor öppning.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50186411/

    Men även viner på flaska kan vara prisvärt här.
    Det bästa med att handla på systemet är dock att om det inte gått mer än 2 veckor från inköpsdatum så får ni lämna tillbaka alla oöppnade förpackningar och få pengarna tillbaka.
    Vilket innebär att man kan köpa på sig så att man är säker på att inget tar slut, men man slipper stå där med massa överblivet. För även det är ju pengar liksom :) 

  • Äldre 16 Apr 08:24
    #2

    Min blivande var i tyskland i helgen och handlade all alkohol inför vårt bröllop i sommar. Vi räknade noga och länge innan vi bestämde oss för tyskland.

    Vi valde att satsa på bra vin och god Cava till brudskålen, alltså lite dyrare än vanligt sprattelvin och mousserande. Detta gjorde vi för att vi har tre fantastiska kockar som ska laga en välplanerad och god meny, och vi ville ha viner som passade till rätterna vi ska servera. Vi köpte även på oss mycket öl då vi gifter oss på sommaren i skärgården och många kommer säkert bli sugna på att dricka öl om vädret blir bra. Skulle vi få öl över har vi ju semester efteråt och då är det rätt gott att slippa springa till systemet :)

    Vi kom undan med lite mer en tredjedel av vad allt skulle gått på om vi köpte det i sverige, och då är resan inkluderad.

    Men om man inte vill satsa på dyrare viner kan man lika gärna handla i sverige och köpa på sig boxar och servera det i karaffer,finns ju billiga och goda viner här i sverige också :)

  • Äldre 16 Apr 08:34
    #3

    Det finns ju en hel del billiga viner och provsmakning i butikerna i tyskland, så visst går det ju att hitta ett billigt helt okej vin också för att komma ner i pris. 

    Jag har varit gift tidigare och då köpte vi i tyskland billigare lättdruckna viner. Visst hade det varit fint med ett tjusigare vin men med tanke på hur varmt det var så var det lättdruckna "blasket" väldigt uppskattat :) 

    Räkna på vad ni kan få betala i sverige, och kolla på webbutikerna för de tyska ställena och jämför. Då borde ni få ett rätt bra hum om vad det blir för kostnad. 

  • Äldre 16 Apr 13:14
    #4

    Vi kommer köpa allt inklusive vin i Tyskland. Bor man i söder är det en möjlighet att spara pengar om man ska ha hyfsat med gäster.

    Fördelen med systemet är att man får lämna tillbaka det som inte använts, men å andra sidag gör det kanske inget att man har ett litet förråd med det som blir över   ; )

    Någon som har förslag på bra viner i 100kronorsklassen i Tyskland?

  • Äldre 16 Apr 16:57
    #5
    Sofie Larsson skrev 2014-04-16 13:14:42 följande:

    Vi kommer köpa allt inklusive vin i Tyskland. Bor man i söder är det en möjlighet att spara pengar om man ska ha hyfsat med gäster.

    Fördelen med systemet är att man får lämna tillbaka det som inte använts, men å andra sidag gör det kanske inget att man har ett litet förråd med det som blir över   ; )

    Någon som har förslag på bra viner i 100kronorsklassen i Tyskland?


    Jag har hyfsad koll på viner, vad ska ni äta till vinet? Skall det vara rött eller vitt? :)
  • Äldre 17 Apr 11:27
    #6

    Tack!

    Både och. Vi kommer servera älgfilé med alternativet sjötunga till de som inte äter kött.

    /S

  • Anonym (Felic­iaD)
    Äldre 17 Apr 14:29
    #7

    Jag skulle tipsa om att om ni ska köpa öl så beställ en hel låda på systemet här hemma, och glasflaskor är ett måste. Inga burkar. 

    Per Morberg har en god som är relativt billig som går att beställas: www.systembolaget.se/89279

  • Äldre 18 Apr 08:17
    #8
    Sofie Larsson skrev 2014-04-17 11:27:16 följande:

    Tack!

    Både och. Vi kommer servera älgfilé med alternativet sjötunga till de som inte äter kött.

    /S


    Till vilt vill man ju gärna ha mycket smak, mörka bär och tydlig syra. Absolut inget sött, men inte för tung heller i och med att älg i sig är mustigt. Vi ska servera gödkalvsfile (förhoppningsvis, vi äter bara ekologiskt kött och det är lite knepigt att få tag på). Men vi ska servera ett rött vin som heter Rocca di Montemassi, på systemet kan man beställa det för ca 90kr flaskan. Men vi köpte det i Tyskland för 60kr flaskan om jag inte minns fel. Jättegott och smakrikt men inte tungt, lyfter verkligen fram maten man äter utan att ta över. Till förätten ska vi servera Drosdty hof chenin blanc, men för den som inte tycker om rödvin tycker jag att man kan dricka detta till kött också. Lättdrucket men syrligt och friskt snarare än sött och blaskigt som lite billigare vita viner lätt blir, detta köpte vi superbilligt i Tyskland. Minns inte riktigt hur mkt men 30kr flaskan kanske? Dessa två rekommenderar jag verkligen, tror jag kommer funka utmärkt till älg :)

    Spännande med älg till ett bröllop, det hade jag tyckt var jätteroligt att bli serverad =D

     
  • Äldre 18 Apr 08:28
    #10
    KimOchKjell skrev 2014-04-18 08:17:58 följande:

    Till vilt vill man ju gärna ha mycket smak, mörka bär och tydlig syra. Absolut inget sött, men inte för tung heller i och med att älg i sig är mustigt. Vi ska servera gödkalvsfile (förhoppningsvis, vi äter bara ekologiskt kött och det är lite knepigt att få tag på). Men vi ska servera ett rött vin som heter Rocca di Montemassi, på systemet kan man beställa det för ca 90kr flaskan. Men vi köpte det i Tyskland för 60kr flaskan om jag inte minns fel. Jättegott och smakrikt men inte tungt, lyfter verkligen fram maten man äter utan att ta över. Till förätten ska vi servera Drosdty hof chenin blanc, men för den som inte tycker om rödvin tycker jag att man kan dricka detta till kött också. Lättdrucket men syrligt och friskt snarare än sött och blaskigt som lite billigare vita viner lätt blir, detta köpte vi superbilligt i Tyskland. Minns inte riktigt hur mkt men 30kr flaskan kanske? Dessa två rekommenderar jag verkligen, tror jag kommer funka utmärkt till älg :)

    Spännande med älg till ett bröllop, det hade jag tyckt var jätteroligt att bli serverad =D

     


    Gödkalv går inte att hitta i Sverige längre, det pga att gödkalvarna har en mycket plågsam uppväxt med ständig sjukdom, medicinering osv. Däremot så finns det väl en lindrigare form av dikalv som har det lite bättre och det går att hitta i Sverige. (Lite ot, men jag är ganska intresserad av svensk djurhållning ;) )
  • Äldre 18 Apr 13:39
    #10
    JW2014 skrev 2014-04-18 08:28:47 följande:
    Gödkalv går inte att hitta i Sverige längre, det pga att gödkalvarna har en mycket plågsam uppväxt med ständig sjukdom, medicinering osv. Däremot så finns det väl en lindrigare form av dikalv som har det lite bättre och det går att hitta i Sverige. (Lite ot, men jag är ganska intresserad av svensk djurhållning ;) )
    Hehe jag är inte helt hundra på att det heter gödkalv heller det vi ska ha =S Det är min blivande som är utbildad kock så han och hans föredetta kollegor har satt ihop menyn, men hela menyn är ekologisk så jag litar på att dom vet vad dom gör :)

    Sen om det inte ens kan hittas i Sverige så är det nog defenitivt inte det vi ska ha, för vi köper bara svenskt kött. 
Svar på tråden Köpa alkoholen i Tyskland