• Anonym (Villf­örlova­mig)
    Äldre 14 Apr 12:12
    3305 visningar
    11 svar
    11
    3305

    Lägga fram det snyggt?

    Hej! 

    Jag känner att jag är redo för att ta nästa steg i vårt förhållande vilket är att förlova mig med min partner efter åtskilliga år tillsammans. Jag vet att också han vill förlova sig med mig, han har nämligen nämnt det flera gånger i stuket "Någon gång snart vill jag sätta ett ring på ditt finger!" etc. Han vill vara den som friar. Jag känner att jag verkligen vill bli friad till snart, egentligen är det självklart ingen panik, men som sagt vill jag ta nästa steg. Det handlar INTE om en ring på fingret eller att säga "vi är förlovade" utan känslan av att enas och ge relationen en stor chans att utvecklas (inte för att den är dålig på något vis). Ni förstår väl vad jag menar? 

    Så hur kan man föra fram att man vill förlova sig, utan att det står skrivet i pannan på en? Något diskret sätt vore bra :)

  • Svar på tråden Lägga fram det snyggt?
  • Plätti­s
    Äldre 14 Apr 13:18
    #1

    Jag tror inte på att vara diskret, utan vill man vara säker på att sin respektive ska förstå vad man menar så är det lika bra att spela med öppna kort. Precis det du skrivit här skulle passa alldeles utmärkt att säga till din partner, och om det viktiga är att han frågar och du blir överraskad så har du ju i alla fall signalerat att du inte kommer tveka när han frågar! 

    Sedan jag började med raka rör och inga gissningslekar med min sambo har han också blivit tydligare med vad han vill och tänker   

  • Plätti­s
    Äldre 14 Apr 13:19
    #2

    Och förresten, vad finns det som säger att DU inte kan fria till din partner?

  • Äldre 14 Apr 13:23
    #3

    Som Plättis säger. Att hinta och komma med diskreta pikar kan gå honom totalt förbi och så sitter du där sen och blir sur och irriterad för att han inte fattar... ;) 


    Jag skulle nog sagt "du har pratat om att du vill förlova dig med mig någon gång. Jag vill bara säga att jag är redo för det, och när du känner dig redo så behöver du bara ställa frågan" 

  • Anonym (strig­htforw­ard)
    Äldre 14 Apr 13:43
    #4

    Håller med övriga om att komma med hintar inte alltid fungerar. Jag hade skickat ett sms till min pojkvän med texten "Du vet det där om ring på fingret? Jag skulle svara JA om du frågade!"
    Jag frågade min sambo om han vill förlova sig med mig efter att jag vaknade upp på intensiven efter att ha legat i koma i två dagar. Kanske inte riktigt snällt att fråga där och då, men han sa ja och om mindre än ett halvår gifter vi oss. Han skulle med all sannolikhet aldrig fått tummen ur och frågat.

  • Anonym (Villf­örlova­mig) Trådstartaren
    Äldre 14 Apr 14:00
    #5

    Ni har egentligen helt rätt, men jag vill bara inte att han ska känna sig pressad, eller jag vet inte, det är underbart och läskigt på samma gång ^^

  • Plätti­s
    Äldre 14 Apr 14:28
    #6

    Om du inte vill att han ska känna sig pressad kan du lägga till att han får göra det i sin takt (om det är viktigt att det är han som frågar) :) 

  • Äldre 14 Apr 19:33
    #7

    Hade jag varit i din sits hade jag pratat, i förtroende(!), med min sambos bästa kompis och bett honom lägga fram det för min sambo och sedan backat och väntat. Tålamod är en dygd!

  • Anonym (Villf­örlova­mig) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 10:44
    #8
    Plättis skrev 2014-04-14 13:19:25 följande:

    Och förresten, vad finns det som säger att DU inte kan fria till din partner?


    Absolut inget, men gejen är det att jag vet att han verkligen vill vara den som friar, samtidigt sitter jag i sitsen som studerande och pengar ramlar inte in. Jag skulle kunna fråga utan ring, absolut, men jag gillar lite känslan av att ha hittat en ring åt sin partner och att fria med den. Nä, egentligen har jag ingen bra anledning. Antagligen, långt där inne, längtar jag efter ett romantiskt frieri! ^^ 
  • Plätti­s
    Äldre 16 Apr 15:15
    #9
    Anonym (Villförlovamig) skrev 2014-04-16 10:44:03 följande:
    Absolut inget, men gejen är det att jag vet att han verkligen vill vara den som friar, samtidigt sitter jag i sitsen som studerande och pengar ramlar inte in. Jag skulle kunna fråga utan ring, absolut, men jag gillar lite känslan av att ha hittat en ring åt sin partner och att fria med den. Nä, egentligen har jag ingen bra anledning. Antagligen, långt där inne, längtar jag efter ett romantiskt frieri! ^^ 
    Då tycker jag att du ska säga att du verkligen ser fram emot att förlova dig, och att om han skulle fråga skulle du säga ja. Men inte hinta och spela spel, det är inget som säger att han faktiskt kommer förstå vad du menar.

    Jag förstår precis vad du menar med att du vill ha ett romantiskt frieri, men då kan man alltid vara "odiskret" och typ visa ringar och säga "Åh, älskling den dagen vi förlovar oss skulle jag vilja ha en sån ring!"

    Min sambo skulle dock inte ha förstått den hinten ens ;)
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Anonym (Villf­örlova­mig) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 15:38
    #10

    Ja alltså jag har en vän som ville att hennes partner skulle fria, typ 5 års förhållande och i början hintade hon subtilt och snyggt, nothing. Sedan började hon diskutera saken med honom (Ungefär som ni skrivet) och han svarar "Jo någon dag vill jag förlova mig, gifta mig, skaffa barn... bla bla" men inget hände. Hon visar honom ringar hon gärna vill ha, av alla möjliga prisklasser. Tiden gick och tillslut så beslöt hon sig för att hon skulle fria. När hon gör det säger han JA! men också "Jag visste inte att du ville förlova dig?!" Så alltså kan folk missa de mest självklara budskapen! :P 

  • Anonym (Fria)
    Äldre 17 Apr 10:02
    #11

    Denna frågan dyker upp ofta här på bt. Många tjejer vill inte fria själv för dom vill ha det romantiska överraskningsfrieriet med mannen på knä och kvinnan i tårar ;) . Problemet är så här: Många förstår inte diskretare hintar om bröllop och ringar. Börjar kvinnan däremot tjata sig till ett frieri så kan man omöjligt få det romantiska överraskningsfrieriet, och kvinnan kommer alltid undra om han verkligen ville fria eller om han blev övertalad.

    Andra kvinnor kör ett ultimatum, en vän sa " fria annars gör jag slut". Han friade (motvilligt) och hon lade ut en bild på Facebook där hon skrev " Min underbara sambo överraskade mig med ett frieri, jag är så lycklig." Det var ett ganska pinsamt inlägg som visade hur viktig fasaden är för många.

    Om du vill ha ett uppriktigt, överraskningsfrieri från hjärtat från din sambo så kan du inte börja hinta och spela. Utan då måste du låta honom själv komma till insikten att han vill gifta sig med dig.

    Vill du inte vänta så får du själv gå ner på knä och fria :)

    Eller så gör du som dom flesta, och diskuterar saken med din sambo :)

Svar på tråden Lägga fram det snyggt?