• Äldre 13 Apr 12:42
    10822 visningar
    17 svar
    17
    10822

    Pappan vill inte att sonen ska byta namn.

    Känner mig så ledsen...

    Min sons pappa gifte sig för två år sedan och tog då sin frus efternamn, superfint och bara hennes familj som heter så. Vi skilde oss -06, så det var bara jätteroligt. Vår gemensamma son ville inte ha hennes efternamn utan ville fortsätta heta som jag (vårt tidigare gemensamma efternamn). För mig spelar det ingen roll så länge sonen känner att han är en del i familjen. Han vad dock bestämd och ville inte byta. 

    Nu är det min tur att gifta mig, och jag vill gärna ta min blivandes efternamn. Han har ett lite roligare medan jag och sonen har ett vanligt -sonnamn. Sonen vill fortfarande heta som jag, alltså byta till det nya samtidigt som jag byter. Han har pratat om det mycket och säger ofta - snart är vi en riktig familj och heter samma, familjen L...

    När jag tog upp det här med pappan blev han jätteupprörd och ville inte alls att sonen skulle byta. Han ska heta vårt fd. gemensamma efternamn... Han säger att det inte "känns rätt" att sonen byter. Det känns så surt att han inte tyckte att det namnet var viktigt när han själv bytte. Jag hade köpt situationen om exet hade haft kvar sitt namn, men nu känns det som att han lite har förbrukat sin rätt att tycka nåt. 

    För mig är det inte ett alternativ att behålla hans efternamn som mellannamn, det om något känns fel. Jag vill ju gå vidare och gå in helhjärtat i det nya äktenskapet, med ett gemensamt namn. Men samtidigt kan jag inte tänka mig att låta sonen va kvar ensam med det gamla namnet. För honom är det så otroligt viktigt att vi heter samma.  Så om pappan inte ger sig så måste jag antingen ha kvar mitt gamla namn eller gå till domstol. 

    Det gör mig så ledsen! Vi har så bra kontakt i övrigt så jag fattar inte varför det här är så stor grej... 

  • Svar på tråden Pappan vill inte att sonen ska byta namn.
  • Äldre 13 Apr 13:32
    #1

    Ja det var faktsikt lite konstigt.. Var en annan liknande situation som togs här för ett tag sedan men då hade pappan kvar det namnet och ville inte att barnet skulle byta. Det är ju förståeligt, men ditt ex har ju redan bytt bort namnet. Kanke vill han inte att barnet ska heta bara som du (även fast det redan är så). Men nu blir det ju ett nytt namn som inte kommer från honom. Kan man göra så att han tar pappans nya namn som mellannamn? Tycker inte riktigt det är sjysst att hålla kvar dig/er vid det gamla namnet när han inte tyckte det var värt att ha kvar...

  • Äldre 13 Apr 13:48
    #2

    Jag har försökt få sonen att ta pappas namn innan och han gillar inte det namnet. Jag tyckte inte att det var så kul när de bytte till hennes namn allihopa, inkl två halvbröder, utom han... Men han vill bara heta som jag, oavsett vad jag heter. Så säger han iaf. Han är 12 och har Aspergers syndrom, om han har bestämt sig för nåt så är det jättesvårt att ändra hans inställning...  

    Nu har jag försökt prata med hans pappa i några månader om det här, men snart ska vi skicka in papper och då behöver jag ju veta. Det här har verkligen lagt sordi på stämningen. 

  • Äldre 13 Apr 15:16
    #3

    Sonen är 12 år. Han borde faktiskt få bestämma själv. Speciellt med tanke på att pappan inte ens har sitt efternamn kvar?! 

  • Himla
    Äldre 13 Apr 16:32
    #4

    Sonen bör få byta då ingen av föräldrarna heter som han. Då pappan själv bytt bort sitt namn har han förverkat sitt veto angående den biten enligt vanligt sunt förnuft.

  • Äldre 13 Apr 17:03
    #5

    Om han är 12 år, så måste ju hans önskan ha betydelse. Hur reagerar pappan om sonen själv säger till honom att han vill byta efternamn?

    Min dotter kommer att få mitt nya efternamn när jag gifter mig, men behålla pappans efternamn som mellannamn. Hon vill helst heta bara som jag, men pappan gick endast med på att byta om hans namn fick vara kvar som mellannamn.

  • Äldre 13 Apr 17:12
    #6

    Pappan sa rakt ut till sonen att han inte ville det. Att han fick vänta till han är 18. Men hur funkar det? Får mitt myndiga barn byta namn trots att det inte är "mitt" namn? Men oavsett så känns det elakt att han måste vänta i 6 år på nåt han redan längtat efter i över ett år... Han vill inte ha dubbelnamn heller, men det är inget alternativ eftersom pappan vägrar skriva på några papper. 

    Som det ser ut nu så måste jag också ha kvar vårt gamla namn tills L är 18 och får bestämma själv... Jag vill inte att sonen ska känna sig ensam och utanför familjen pga ett efternamn. Eller så får jag gå till domstol, men det känns verkligen inte bra! Jag vill bara gråta...

  • Äldre 13 Apr 17:40
    #7

    Förstår din känsla. Måste vara jättejobbigt!
    Pappan bör ju förstå att sonen kommer att vända detta emot honom.

  • Äldre 13 Apr 18:37
    #8

    Hör med någon som jobbar med familjerätt (finns ju inom kommunen) så kan dom råda dig.


    Jag är inte helt säker på att pappan kan hindra honom när pojken är såpass gammal. Han vet ju vad det innebär att byta namn (han vet ju att hans pappa gjort det exempelvis) så det är ju inte som att byta namn på en 4-5åring som inte förstår innebörden...

  • Äldre 13 Apr 18:38
    #9

    såhär står det på skatteverket: 


    Om du som barn har fått din ena förälders efternamn kan du byta till din andra förälders efternamn eller till ett namn som en av dina föräldrar burit som ogift. Är du under 18 år har du rätt att byta efternamn flera gånger men när du fyllt 18 år har du endast rätt att byta en gång.


    Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av


    en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet

    styvförälder

    eller 


    maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap/partnerskap.

    Reglerna gäller även vuxna personer i förhållande till sina föräldrar

  • Äldre 14 Apr 13:16
    #10

    Det verkar som om du måste gå till domstol för att få ett utslag på att det är i barnets intresse att byta namn. Det borde inte vara så svårt att vinna med tanke på att pappan inte själv bär namnet, men lite trassligt är det ju alltid.

    Här står det hur reglerna ser ut:
    www.socfamratt.se/fragorasvar/oevrigt/1603-kan-mitt-barn-byta-efternamn

  • Äldre 14 Apr 15:42
    #11

    Det är rätt klart att man inte kan byta namn på ett barn utan den andre förälderns medgivande och barnet kan inte bestämma det självt eftersom det faktiskt inte har rättshandlingsförmåga än. Sen kan man tycka att pappan agerar fel (det gör även jag)

    Du får nog höra med en familjerättare för att höra hur du går vidare med detta, men det är inte alldeles enkelt att genomföra ändringar för ett barn utan den andre vårdnadshavarens samtycke.

  • Äldre 14 Apr 22:01
    #12

    Har man enskild vårdnad och barnet inte byter till eller från den andra förälderns namn så går det fint att byta utan dennas medgivande. Men i det här fallet så skulle ju barnet bli av med faderns namn, vilket gör att man behöver ett domstolsutslag om pappan inte ger med sig.

  • Äldre 14 Apr 23:41
    #13

    Oj, vad rörigt och tråkigt.

    Det låter som ditt ex har problem med att din son skall få den nye mannens namn vid ett byte, någon annan anledning kan jag inte se i det du skriver.

    Känns självklart att pojken skall få byta så han inte blir ensam med ett gammalt efternamn som ingen av föräldrarna har.

    Har ni satt er ner och pratat om det specifikt eller bara pratat om det i förbigående? Känns som du borde kunna få honom att ändra åsikt om ni verkligen pratar ut om det. Går det absolut inte att resonera om saken får du ta det vidare och kommer ju med största sannolikhet vinna i slutändan ändå..

  • Äldre 19 Apr 08:02
    #14

    Goda nyheter!!!

    Efter mycket diskuterande fram och tillbaka, och även samtal med nya frun och uppbackning därifrån, så har pappan äntligen mjuknat! Jag fick va supertydlig med att han genom sitt beteende hindrade mig från att byta namn och dessutom skulle han tvingas gå till domstol... Inga hårda ord utan bara krass fakta! Vi kommer ju va gemensamma föräldrar till sonen tills vi dör så jag vill verkligen inte bli ovän med honom. 

    Han går med på att sonen kan ta vårt nya efternamn om han samtidigt tar pappans efternamn som mellannamn. Nu ska vi gemensamt övertyga sonen att det här blir en bra lösning. Jag känner mig så lättad! Nu kan vi äntligen skicka in papper till Skatteverket... 

    Tack för era stöttande ord! När man är mitt upp i det så börjar man nästan tvivla på att man tänker sunt. 

  • Himla
    Äldre 19 Apr 08:14
    #15
    teres77 skrev 2014-04-19 08:02:27 följande:

    Goda nyheter!!!

    Efter mycket diskuterande fram och tillbaka, och även samtal med nya frun och uppbackning därifrån, så har pappan äntligen mjuknat! Jag fick va supertydlig med att han genom sitt beteende hindrade mig från att byta namn och dessutom skulle han tvingas gå till domstol... Inga hårda ord utan bara krass fakta! Vi kommer ju va gemensamma föräldrar till sonen tills vi dör så jag vill verkligen inte bli ovän med honom. 

    Han går med på att sonen kan ta vårt nya efternamn om han samtidigt tar pappans efternamn som mellannamn. Nu ska vi gemensamt övertyga sonen att det här blir en bra lösning. Jag känner mig så lättad! Nu kan vi äntligen skicka in papper till Skatteverket... 

    Tack för era stöttande ord! När man är mitt upp i det så börjar man nästan tvivla på att man tänker sunt. 


    Grattis! Ja en bra dialog är A och O. Skönt att pappan tog sig samman.
  • CoG
    Äldre 19 Apr 09:06
    #16

    Jag har varit gift tidigare, min dotter hade det gemensamma efternamnet.


    Nu har jag gift om mig och hon heter det nya som mellannamn.


    Så hon har kvar det fd efternamnet på samma plats som tidigare. Hennes biologiska pappa har vi ingen kontakt med så det går inte att göra ngt åt placeringen av namnen. Hon vill heter det nya som efternamn och det gamla som mellannamn, men det är inte möjligt utan bådas underskrift.


    Då hon blir äldre får hon väl byta plats på mellannamn och efternamn om hon vill eller ta bort det tidigare efternamnet och köra det nya som efternamn om hon känner för det.


    Barnet har rätt att heta som sina båda föräldrar, men för att byta byta plats på det tidigare efternamnet eller ta bort det så mte båda föräldrarna skriva på papperet.


    Det var vad skatteverket sa till mig iaf och jag har ensam vårdnad.

  • CoG
    Äldre 19 Apr 09:11
    #17

    Såg just att ni ntt fram till en kompromiss, så skönt!


     


    Ett mellannamn behöver ju inte användas i vardagssammanhang.


    Så ni kan skriva ett och samma efternamn på brevlådan och säga att alla heter samma :)

Svar på tråden Pappan vill inte att sonen ska byta namn.