• Äldre 11 Apr 20:14
    2669 visningar
    4 svar
    4
    2669

    Kärlek?



    Jag måste fråga en sak till er "därute". Jag har varit gift med min fru i snart 9 år. Det är en viss ålderskillnad mellan henne och mig. Hon vill gärna alltid ha rätt även om det skulle visa sig vara helt fel som hon tänker så finns det alltid svar varför hon har gjort som hon har gjort. Alla svaren hon kommer med rättfärdigar henne. Det är alltid andra som har fel medans hon alltid har rätt. Hon har en vuxen utredning på Habliteringen som beskriver att hon finns inom Asberger problematiken. Min fru blir om något år 30 år. Med åren har hon blivit elakare och elakare. Vi har 4 gemensamma barn som är underbara. Jag vet inte vad jag ska göra. Det känns som om jag lever ett parallell liv med henne. Vi kan aldrig samtala om något. Hon blir alltid uppretad även om det inte är något speciellt jag försöker prata med henne om. När hon hör att jag har en annan åsikt blir hon oftast rabiat i sättet. Slår ifrån sig som ett barn och det går absolut inte rätta till det den kvällen. Sex har vi, eller rättare sagt jag. Hon ligger som en docka och vekar inte känna något. Frågar jag henne om det var skönt så är svaret , ja. Varken mer eller mindre. Nu till det aktuella problemet. Småljugit har hon alltid hållit på med. Besvikelserna har väl avlöst sig om vart annat, men jag har tyckt om henne också. Nu idag upptäckte jag att hon har pantsatt vigselringarna. Och det kändes vill jag lova. Det kändes som om jag inte hade något alls gemensamt med henne. En stor klump i magen . Vill gärna höra några råd ifrån er.



  • Svar på tråden Kärlek?
  • CoG
    Äldre 11 Apr 21:40
    #1

    Hej!


    Det var en intressant och viktig rad du skrev om din fru


    "Hon har en vuxen utredning på Habliteringen som beskriver att hon finns inom Asberger problematiken"


    Hur mycket inom asbergerspectrat kan förklara hennes svårigheter att visa känslor eller att förstå att något annat är det hon själv tycker, är rätt?


     

  • CoG
    Äldre 11 Apr 21:50
    #2

    Har ni fått någon hjälp från habben?


    Har du fått veta vad det innebär att ha hennes funktionsnedsättning?


    Om man inte mår bra tillsammans måste man inte fortsätta ihop. Jag vet inte om ni kan få hjälp utifrån som gör det lättare att få er relation att fungera.


    Men mycket av problematiken kan ju ha sin förklaring i funktionsnedsättningen som hon faktiskt inte kan rå för eller göra så mkt åt. Det man kan göra är att läsa på så att man förstår mer och på så sätt kan mötas.


    Visst kan man fungera och ha familj och allt, men då behöver man lära sig strategier som gör att man fungerar ihop med "normalstörda" personer.


    Om man läser på om asbergers så är ju samspel och komunikation något som är svårt, man kan inte läsa av andra, det blir lätt missföstånd för att man tolkar den andra personen fel osv

  • Anonym (jag)
    Äldre 12 Apr 08:26
    #3

    Jag tänker att hon antagligen inte har fått verktyg för hur hantera sin diagnos. Eftersom hon fått den i vuxen ålder är så tyder det på att hon inte fått verktyg för att leva med oss som inte går diagnos inom autismspektrat. Det kan bli väldigt svårt för henne då och reaktionerna kanske du anser är obefogade men för henne är de realistiska.

    Du måste också läsa mer om hur dessa personer fungerar. Nu menar jag inte att alla är likadana. Snarare tvärtom. Men det finns fortfarande mycket bra litteratur och tips för hur man på bästa hanterar en sådan diagnos för att ni ska kunna förstå varandra bäst.

    Varje gång det spårar kan du testa, vid ett tillfälle när hon inte är i affekt, att göra seriesamtal. Detta fungerar jätte bra på elever i alla åldrar, och jag har även gjort det med vuxna.

    Annars finns en bok som heter vilse i skolan av Ross green. Den är ju egentligen handledning för föräldrar och lärare, men metoden går ut på ett förhållningssätt och samtalssätt som man kan använda på alla människor oavsett diagnos eller inte.

    Den kan få er att kommunicera bättre och skapa en bättre förståelse mellan er och få henne att inte lämna att hon måste försvara sig.

  • Äldre 28 Jul 10:13
    #4

    Oj, vad tråkigt! Det låter som att ni i alla fall inte  kan fortsätta så här, för det verkar som att ingen av er  mår riktigt bra i förhållandet som det ser ut just nu. Har du kunnat prata med henne om hur du upplever det? Det finns ju också olika möjligheter att få hjälp i relationen, om ni båda tycker att den är värd att rädda. Parterapi, samtalsstöd, familjerådgivning och annat. Och så klart, om Habiliteringen kan hjälpa till. Med det förutsätter ju att hon vill också. Och om hon blivit elakare, som du skriver, är det kanske ett tecken på annat än hennes funktionsnedsättning? Hoppas att allt löser sig för er.

Svar på tråden Kärlek?