• Lingua­girl
    Äldre 2 Apr 19:40
    8744 visningar
    14 svar
    14
    8744

    Vad har jag för kroppsform?

    Jag är inte helt hundra på ifall tråden hör hemma här då det egentligen handlar om en brudklänning också. Det är så att jag har hört att olika klänningar (och kläder i allmänhet) smickrar vissa figurer mer än andra. Jag har igen aning om vad jag är och är bara förvirrad helt enkelt ...

    Byst: 91 cm
    Midja: 82 cm
    Höft: 100 cm (jag har lite "höfter" men även en putande rumpa)
    (försökte) Axlarna: 96 cm

    Jag tycker själv att jag ser ut som en timglas/rektangel.
    Inte riktigt ett timglas eftersom midjan inte är jättemarkerad men samtidigt inte rektangel eftersom det finns en midja som syns. 

  • Svar på tråden Vad har jag för kroppsform?
  • Lingua­girl
    Äldre 2 Apr 19:42
    #1

    Måste tillägga att jag är 165 cm lång och väger 64 kg. Har "lite" extra hull runt nedre delen av magen. 

  • Lingua­girl
    Äldre 2 Apr 19:48
    #2

    Min fråga är då (som jag glömde att ställa) vilken kroppsform tror ni att jag har?

    www.cellbes.se/kundtjanst-formguide-10893 

  • Äldre 2 Apr 20:18
    #3

    Du är ett päron ;) 
    Enligt dom vanliga "reglerna" så att säga.

    Enligt Cellbes så är du den rosa triangeln - eller möjligtvis den gröna (Curvy heter den enligt Zizzi's standard)

    Om du har en Zizzi-butik i närheten så gå dit och be att dom hjälper dig mäta och ta fram sin guide över kroppsformer, så kan dom även direkt säga vad du ska tänka på :)  

  • Äldre 2 Apr 20:59
    #4

    Ganska intressant :) jag borde ha större mått än dig. Jag är 160cm, 68 kg (överviktig enligt BMI ) med måtten byst 102cm, midja 72 cm och höfter 105 cm. Jag undrar ibland var min övervikt sitter :( (jag gissar att jag är timglasform?)

  • Lingua­girl
    Äldre 2 Apr 21:04
    #5
    Chicita skrev 2014-04-02 20:18:01 följande:

    Du är ett päron ;) 
    Enligt dom vanliga "reglerna" så att säga.

    Enligt Cellbes så är du den rosa triangeln - eller möjligtvis den gröna (Curvy heter den enligt Zizzi's standard)

    Om du har en Zizzi-butik i närheten så gå dit och be att dom hjälper dig mäta och ta fram sin guide över kroppsformer, så kan dom även direkt säga vad du ska tänka på :)  


    Jo, jag tänkte också på det men sedan läste jag: "Överdelen är mindre med smala axlar." och det stämmer inte då mina axlar är ungefär lika breda som höften. 

    Mitt problem med höften är att även om det är 100 cm (det låter som SÅ mycket ;) så går det mesta bakåt istället för åt sidan för att ge mig päron ELLER timglas formerna. Jag är liksom en rektangel med midja men ändå inte ...

    För övrigt: bär strl 38/40 
  • Lingua­girl
    Äldre 2 Apr 21:07
    #6
    JW2014 skrev 2014-04-02 20:59:50 följande:

    Ganska intressant :) jag borde ha större mått än dig. Jag är 160cm, 68 kg (överviktig enligt BMI ) med måtten byst 102cm, midja 72 cm och höfter 105 cm. Jag undrar ibland var min övervikt sitter :( (jag gissar att jag är timglasform?)


    Hur är det med benen då? Måtten låter helt underbara iaf ;) 

    PS. Lita inte riktigt på vågen; den gör ingen skillnad mellan muskler och fett (eller annat för den delen) ... 
  • Äldre 2 Apr 21:08
    #7
    Linguagirl skrev 2014-04-02 21:04:48 följande:

    Jo, jag tänkte också på det men sedan läste jag: "Överdelen är mindre med smala axlar." och det stämmer inte då mina axlar är ungefär lika breda som höften. 

    Mitt problem med höften är att även om det är 100 cm (det låter som SÅ mycket ;) så går det mesta bakåt istället för åt sidan för att ge mig päron ELLER timglas formerna. Jag är liksom en rektangel med midja men ändå inte ...

    För övrigt: bär strl 38/40 


    Vilka kläder passar du bäst i till vardags? Dom som passar en timglasform eller dom som passar en rektangel?
  • Äldre 2 Apr 21:10
    #8
    Linguagirl skrev 2014-04-02 21:07:09 följande:

    Hur är det med benen då? Måtten låter helt underbara iaf ;) 

    PS. Lita inte riktigt på vågen; den gör ingen skillnad mellan muskler och fett (eller annat för den delen) ... 


    Tja.. Jag har inte mätt dom.. Men låren är smalare än höfterna iallafall;) jag är ryttare så jag har ganska muskulösa lår. Kanske är det mitt stora huvud som väger mycket!
  • Lingua­girl
    Äldre 2 Apr 21:21
    #9
    JW2014 skrev 2014-04-02 21:08:15 följande:
    Vilka kläder passar du bäst i till vardags? Dom som passar en timglasform eller dom som passar en rektangel?
    Jag tar ingen som helst hänsyn till "reglerna" då jag väljer det som är fint enligt mig. Om det sitter löst runt midjan så ser jag ut som ett päron eller en triangel men det är inget jag tar hänsyn till när jag väljer plagg.
  • Äldre 2 Apr 21:48
    #10
    Linguagirl skrev 2014-04-02 21:04:48 följande:
    Jo, jag tänkte också på det men sedan läste jag: "Överdelen är mindre med smala axlar." och det stämmer inte då mina axlar är ungefär lika breda som höften. 

    Mitt problem med höften är att även om det är 100 cm (det låter som SÅ mycket ;) så går det mesta bakåt istället för åt sidan för att ge mig päron ELLER timglas formerna. Jag är liksom en rektangel med midja men ändå inte ...

    För övrigt: bär strl 38/40 
    Det låter inte mycket för mig ;) 
    Mina mått är betydligt större :P

    Även om rumpan går bakåt så är det omkretsen man tittar på, så att bestämma kroppsform utifrån bilder blir inte alltid rättvisande.
     
  • Lingua­girl
    Äldre 2 Apr 22:00
    #11

    Ska vi utgå ifrån att jag är päron då? 

  • Äldre 2 Apr 22:03
    #12
    Linguagirl skrev 2014-04-02 22:00:54 följande:

    Ska vi utgå ifrån att jag är päron då? 


    Du är helt klart inte ett äpple i alla fall ;) 
    *select another fruit from the basket* ;)

    Jo jag är rätt säker på att du är ett päron :)
     
  • Lingua­girl
    Äldre 3 Apr 16:07
    #13

    Ställde mig framför helkroppsspegeln i underkläder och granskade bilden noga. Nej, jag ser inte ut som ett päron då jag har axlarna är breda som höften. Men brösten känns fortfarande för små för ett timglas. 

    Läste lite här: everydaylife.globalpost.com/difference-between-hourglass-figure-pear-shape-30416.html

    Saken är den att jag samlar fett på nedre delen av magen (runt naveln) och när jag spänner BH:t så blir det en liten hud- fettvalk vid sidorna. Jag har även lite muskulösa lår och vader och där fett också sätter sig. 

    Gällande klänning så rekomenderas alltid A-klänningar till päron: www.brides.com/wedding-dresses-style/wedding-dresses/2013/06/wedding-dresses-pear-shaped-figures 

    Jag älskar sjöjungfruklänningar som denna: www.google.se/search&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=w2o9U462DcrO4QTIkIDYCw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=667#q=mermaid+wedding+dress&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=ZZwJCxtSBSpz7M%253A%3BBjKz3aHGo8225M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.alowedding.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F01%252Fmermaid-wedding-dresses.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.alowedding.com%252Fmermaid-wedding-dresses-glowing-beauty%252F%3B1135%3B1578

  • Äldre 3 Apr 16:31
    #14

    Gå och prova klänningar i en riktig affär. Oavsett om du tänkt handla i en affär eller inte så är det enda sättet att se vad du faktiskt passar i.

    Jag är gammal simmare så jag är också bred över axlarna. Visuellt är jag en 8:a (modifierat timglas / curvy) men mäter jag mig så är jag päron. Använder jag "hålla in magen-trosor" så blir jag istället ett ordentligt timglas :P

    Så det där är inte lätt.
    Därför behöver du prova om du inte redan vet vad du passar i.

    Sjöjungfru brukar vara förstorande över höft och rumpa, så det kan bli både jättebra - och ren katastrof... 

Svar på tråden Vad har jag för kroppsform?