• Äldre 30 Mar 10:05
    44854 visningar
    4 svar
    4
    44854

    Skulder innan bröllop?

    Hej! Jag skulle behöva lite hjälp här. 
    Detta gäller min svärmor. Hon har hittat en man som hon pratat om att gifta sig med. Grejen är den att han har skulder sedan innan ca 200-400 000kr.. Han har inget jobb & lever nu hos svärmor i hennes lägenhet. Jag undrar; om de gifter sig, blir hans skulder deras gemensamma skulder eller kommer de fortsätta vara hans egna? På vilket sätt kan hans situation påverka deras äktenskap?

    Svärmor har bett mig kolla upp detta åt henne. Jag har försökt läsa i lagarna men jag fattar typ inget av det, det står så lustigt...

    Mannen har sagt att skulderna kommer förbli hans egna. Men även om det är så, så kommer det väl i alla fall kunna påverka deras gemensamma ekonomi? Jag tänker att svärmor lär väl få betala det mesta, han kan inte ta lån & även om han jobbar får han existensminimum? & hur blir det om HON står på lägenheten? Kommer han ens behöva betala något alls hemma eller kommer de dra en högre summa ifrån kronofogden..?
     

  • Svar på tråden Skulder innan bröllop?
  • Äldre 30 Mar 10:22
    #1

    Kort och gott - JA det kommer att påverka hennes ekonomi efter att dom gift sig.
    Man får så kallad försörjningsrätt, vilket betyder precis det du beskriver ovan.
    Kronofogden kommer att dra mer från honom för att dom räknar med att hon betalar hyran på "sin" lägenhet.
    Det kan bli så även om han bara skriver sig på den adressen. Jag har själv råkat ut för det nämligen, men i det fallet blev jag (på sjuklön) den "försörjningsansvarige" för både min bror och min dåvarande sambo.

    Det absolut viktigaste är dock att dom skriver testamente och avtal om enskild egendom, så att det inte blir skilsmässa om ett halvår och så försöker kronofogden ta hennes saker som hon hade med in i äktenskapet bara för att hon inte kan bevisa vad som var hennes och vad som var hans...
     

  • Aniara­4
    Äldre 30 Mar 11:37
    #2

    Ja, ett stort problem är vid en ev. skilsmässa, då jag tror han kan få rätt till hälften av alla hennes tillgångar. Hon kommer dock inte att behöva ta över några skulder, men eftersom han inte har något överskott att dela upp blir det hennes tillgångar som blir giftorättsgods och delas på hälften.

    Sen kommer det förstås att påverka att han aldrig kommer att kunna bidra med några pengar. Inte minst känslomässigt! Han kommer som Chicita säger t.o.m. att få behålla mindre pengar eftersom han anses behöva mindre när han har en fru som försörjer honom.

    Så det är tufft att gifta sig med någon med skulder, man behöver nog vara enormt kär, eller så rik att man inte behöver bry sig, haha!

  • Äldre 30 Mar 12:34
    #3

    Ja då är det som jag misstänkte! Om jag får säga mitt så måste jag ändå säga att jag personligen anser att det är en mycket dum idé att de giftersig, om de gör det. Han är väldigt snäll & trevlig & klart de ska njuta av varandra- men jag känner mig samtidigt väldigt orolig för henne eftersom hon inte mått så bra & inte jobbar så himla mycket heller... Jag är lite orolig att hon blir lite för *blind* av kärleken i det fallet... bättre att de njuter av varandra som de har det nu enligt min mening. De har ju inte ens känt varandra länge alls (?) så jag blir lite i lur med varför det ska vara så himla bråttom med allt...

  • Äldre 30 Mar 18:33
    #4

    jag rekommenderar att dom skriver äktenskapsförord

Svar på tråden Skulder innan bröllop?