• Anonym (Less)
    Äldre 28 Mar 20:43
    3533 visningar
    8 svar
    8
    3533

    Blir nog ingen jä*la bröllopsresa.

    Oj vad vi har diskuterat. Båda har ganska starka viljor men diskussionen har hållt sig på en bra nivå hitills med några få pauser vid irritation. Vi har tittat på allt känns det som, och kom fram till att europa är målet för oss, det tog två veckor att komma fram till.
    Sen diskuterade vi länge olika resmål inom europa och och uteslöt och tog bort, återgick till tidigare planer, byte ut, tog bort och höll på.

    Nu har vi sedan en tid tillbaka bestämt oss för Sardinien. Kanon.
    Nu letar vi hotell och vi har ganska gott med pengar men vill inte köra på något riktigt dyrt, men det gör ju att urvalet blir en aning begränsat. Och oj vad vi diskuterar där med.
    Ena stunden är vi överens, men då är det något annat som inte känns riktigt bra och vi försöker kompromiissa och det går ju men tar energi.
    Och diskuterande av vilket resebolag man ska ha, det har varit ett sidospår som också tagit musten ur en. Men nu har vi uteslutit alla och valt en. Wow.

    Transfer eller inte transfer, mat på planet eller inte, egen försäkring eller bolagets?
    Nu är vi båda irriterade över hyrbilen vi ska hyra och kan inte bestämma storlek på bil. M.m Så nu är vi öven tillbaka till hotelldiskussionen.

    Båda är så less på det här att hela glädjen med resan liksom försvunnit. Vi vill ju att det ska bli bra och allt kan man ju inte planera för.

    Är det bara vi som tjatar ihjäl oss, diskuterar så vi blir trötta???
    Som det ser ut nu blir det nog ingen resa som det känns, eftersom diskussionen aldrig tar slut.

  • Svar på tråden Blir nog ingen jä*la bröllopsresa.
  • Äldre 28 Mar 21:28
    #1

    Vi var rätt överens när vi bokade resan. Men sen sket det sig ändå...

    Om du vill så kan du läsa min lååånga beskrivning av resan så kanske det känns lite bättre sen ;)
    Alltså om inte annat kanske du/ni kan känna att "oj ja men nog ska vår bli bättre än sådär" och hitta tillbaka till fokus igen :)

    www.brollopstorget.se/forum/thread/4060778-en-helvetes-brollopsresa-lang

  • Äldre 28 Mar 21:50
    #2

    Vilket resmål, hotell, bil etc. ni än väljer så kommer verkligheten aldrig se ut som i de drömmar ni har om bröllopsresan i förväg. Jag har full förståelse för att ni vill att resan ska bli perfekt, men i och med att ni försöker detaljplanera allt i förväg så riskerar ni istället att bli missnöjda på plats om något inte går som ni har planerat.

    Försök istället att koncentrera er på en eller ett fåtal saker som är viktiga för er. Är det till exempel viktigt att hotellet har ett visst läge (vid stranden eller nära centrum)? Eller räknar ni med att köra bil mycket och vill ha det så bekvämt som möjligt i bilen? Välj ut några saker och låt resten bli som det blir. Sänk förväntningarna och hoppas på att bli glatt överraskade :)

    Tänk också på att standard på hotell/bil m.m. räknas enligt det land ni reser till. Så 4-stjärnigt i Italien behöver inte vara samma sak som 4-stjärnigt i Sverige.

    Hoppas att ni får en jättefin bröllopsresa och att den blir av!

  • Äldre 28 Mar 22:00
    #3

    Måste ni detaljplanera allt då?

    Hyrbil skulle jag definitivt hyra på  plats, kanske är det inte heller bil ni ska hyra utan kanske varsin moppe?  

    Hur mycket skiljer det i pris på dom hotell ni väljer på  kontra ett med lite högre standard?
    Kanske ni kan få det ni vill ha i serviceväg om ni lägger en tusenlapp till på hotellet?

    Vad är viktigtast med hotellet också måste ni fundera över?  Vill ni ha all inclusive får ni faktiskt finna er i att gå 3oo meter till stranden,  vill ni ha strandnära får ni stå ut med att ni har bara halvpension, vill ni ha nära till centrum får ni finna er i att ni måste åka buss till stranden....  osv. 
    Väljer ni ut något ni måste ha får ni helt enkelt avstå något annat.    

     

  • Äldre 29 Mar 21:12
    #4

    En spännande lösning, om ni är modiga, är att ni lägger över ansvaret på någon annan. Berätta (var och en för sig, så det inte blir en debatt er emellan) om era drömmar och önskemål kring resan för någon ni litar på, sedan lämnar ni över kreditkortet, öppnar ni en fin flaska vin och lutar er tillbaka i soffan.
    Se bara till att få er resplan i ett förseglat kuvert som ni öppnar på flygplanet. 

    Glöm inte passet!  

  • Sofie R
    Äldre 30 Mar 13:31
    #5

    Ska ni verkligen gifta er om ni inte ens kan enas om hyrbil? En tanke som slog mig bara.. Men nu drog jag väl ner stämningen.

  • Äldre 30 Mar 13:49
    #6

    Har ni haft svårt att enas om resor tidigare eller är det bara nu? Vissa ska inte vara ett par t.ex. ena personen gillar endast storstad och den andra endast strand. Det brukar sällan bli en bra kombination :) 

  • Äldre 31 Mar 11:47
    #7

    När man reser ska man inte planera allt i minsta detalj, för det kommer ändå sällan att fungera, det blir bara en massa massa onödig stress. Boka hotell å flyg, å sen ser ni på plats hur ni ska göra resten! Storlek på hyrbil är en bagatell :)
    Försök slappna av och inse att detaljerna inte är det viktigaste med resan, utan att NI har varandra och ska njuta av varandra. När man är utomlands så finns det många ortsbor och hotellpersonal etc. som gärna hjälper en.

  • Anonym (Jag)
    Äldre 31 Mar 12:20
    #8

    Sofie R sätter fingret mitt på vad jag tänkte..tyvärr. 

    Att lägga så stor vikt vid så ovidkommande detaljer som transfer eller ej eller storlek på hyrbil är inte bra.

    Njut av varandra istället, jisses, bara för att man har råd med en det ena eller det andra kan det vara extrem mysigt att bara bo ihop under en semester i en sardinburk! Så gjorde jag och min fru, vi kunde om vi ville bo på 5-stjärningt, hyra fet BMW osv osv, men valde liten ynklig fiat, och hyrde en liten vindslägenhet i paris. Om man "dunkar på" och lägger massor med pengar på en det ena eller det andra så som lyx och flärd håller man bara omedvetet på att "läser av" om man fått valuta för sina pengar. -Var det en fläck på sätet i hyrbilen?! Vi som har betalt si och så mkt.. - Vilken dålig service på hotellet? Dom bäddar inte en upp sängen åt oss osv osv..

    Landa i nuet i stället. Ta vara på tiden ihop och njut av varandra, lägg det oviktiga åt sidan. Bo bra men enklare, ät och drick gott på kvällarna, lägg pengarna på spa behandlingar och smålyx ni inte får i vardagen.

    Men som sagt, gifter man sig måste man kunna se längre än sin egen envishet och sitt hävdelsebehov. 

    Hoppas ni finner nåt som passar er!  

    Lycka till!  

    Jag

Svar på tråden Blir nog ingen jä*la bröllopsresa.