• Äldre 26 Mar 16:12
    14252 visningar
    35 svar
    35
    14252

    Budgetbröllop_2015

    Hej alla!

    Min första tråd här :)

    Någon mer som planerar ett budgetbröllop som ska vara så "grönt" som möjligt. Jag försöker konsumera så lite jag kan i min vardag, min sambo likaså.

    Vi har tänkt att försäka göra ett så ekonomiskt bröllop som möjligt utan att snåla på maten, kärleken och glädjen. Vi vill dela dagen med släkt och vänner och att alla ska ha kul. 

    De stora posterna är ju lokal och mat, lokaler håller vi på att leta och vi har fått ett bra prisförlag på buffé (vegansk)

    Vill bara dela med mig av lite budgetförslag och gärna få tips av andra!

    Eftersom vi kommer gifta oss borgeligt ska jag börja leta klänning på loppis (eller be en vän sy i eko/återanvänt-tyg) Min sambos kostym kommer vi lägga mer pengar på då det är svårt att hitta en fin och billig. Plus att det mer är en investering än att köpa en dyr klänning. 
     
    Vi ska be min sambos pappa odla blommorna till dekoration i sin trädgård.

    Vi ska be en bekants band spela (de är så klart välkommna på festen och att äta mat och dricka samt vi kommer tacka dem på annat sätt också om de skulle vilja göra detta för oss)

    Leta vaser och annat på loppis, gärna gamla apoteksflaskor då min sambo jobbar på apotek.

    Göra egna vimplar av fint papper (i snöre som man hänger längs väggarna)

    Göra inbjudningskort, festprogram och övrigt själva, då både jag och min sambo gillar att pyssla är detta lika mycket för vår underhållning som ett sätt att spara pengar

    Åka på bordeshop ev. tillsammans med min sambos bror och min syster och köpa i alla fall öl och sprit (vin köper vi nog på systemet pga svårt att hitta eko, rättvisemärkt och veganskt vin på bordershop). De ska få frågan om att vara toast-par, så om de bådar tackar ja blir detta ett sätt för dem att lära känna varandra lite bättre.

    Be min sambos ungdoms förbund att servera mot ett tillskott till partikassan

    Fråga vän som är busschaufför om han kan abonera buss till ett bra pris

    Be min sambos mamma (eller hans moster) att göra min bukett och crossaget.


  • Svar på tråden Budgetbröllop_2015
  • Äldre 25 Jun 20:37
    #21
    filibustern skrev 2014-06-12 16:55:20 följande:

    inbjudningskortsmateriel beställt! wiiii! :D tänkte så billigt som möjligt, men ändå snyggt. så det blev massa skogsgrönt papper, en till påse med näverhjärtan (hade ett paket hemma redan) och en kalligrafipenna i silver. det, plus det jag redan hade hemma, + det jag kommer skaffa lokalt (bara jutesnöre) kommer gå lös på ca 360kr för 40 inbjudningar. med porto räknade jag ut, förutsatt att vi bara behöver ett frimärke (vilket jag ber till de högre makterna att vi endast behöver) att inbjudningarna kommer kosta max 20kr/st. och ändå kommer vi spara in på en del porton då vi tänkte köra runt och stoppa inbjudningar i brevlådan hos de som bor i närheten. ^^ 


    Vart beställde du ifrån?
    Jag vill också ha skogsgrönt/mörkgrönt papper till mina inbjudningar
  • Äldre 25 Jun 20:59
    #22
    Trattkantarellen skrev 2014-06-25 20:37:29 följande:
    Vart beställde du ifrån?
    Jag vill också ha skogsgrönt/mörkgrönt papper till mina inbjudningar
    panduro! såhär blev provkortet: 

    björkhjärtanen kommer också därifrån
  • Äldre 25 Jun 21:14
    #23
    filibustern skrev 2014-06-25 20:59:12 följande:
    panduro! såhär blev provkortet: 

    björkhjärtanen kommer också därifrån
    Fint!
    Tror jag såg den här i den andra 2015-tråden, men tänkte inte på att fråga då :p
    Har ju en stor Panduro här i stan så kanske ska kika
  • Äldre 25 Jun 21:46
    #24

    Jag kör budgetbröllop den här sommaren. Nu har vi extremt lite gäster så i bröllopstermer är det väl budget oavsett hur vi gör. Men vi har ändå siktat in oss på att så pendera så lite pengar som möjligt. Har samlat på mig en del tips på vägen, vissa har jag använt mig av och andra inte. Vi viger oss i juli men vi är i princip klara med hur vi vill ha det så jag bara vidareförmedlar här.

    * Nästan allt går att fixa billigt bara man har tid på sig.
    * Om något ändå ska gå utanför lågbudgetidén, gör det då med råge. Fundera noga så ni inte gör val ni sedan ångrar. Vi valde att lägga en del pengar på att designa egna ringar hos en guldsmed. Först hade jag en del ångest ang detta, men har tillslut kommit fram till att det var rätt. Om det är något jag vill ha kvar som ett fint, personligt och eständigt minne så är det ringarna, och inte någon klänning som bara kommer ligga och skräpa på vinden sedan.
    * Billiga brudaccesoarer (typ spetsbolero, koftor, sjalar, skor, etc) går att hitta billigt under studentperioden. Men vänta inte för länge, sakerna försvinner fort ur affären när studentperioden väl är över.
    * Låna av andra har varit min bästa grej. Det är väldigt roligt också. Det blir en symbolisk grej att man använder en kompis skor, hårsmycke, örhängen, paraply, etc, istället för att köpa nytt. Dessutom har mina vänner tyckt det varit roligt att låna ut till det här tillfället. Ofta har folk kvar olika brudsaker, typ slöja, av nostalgiska skäl. Många gillar tanken på att låna ut det till någon som står en nära.
    * Vill man ha en enkel och stilren klänning går det att hitta billiga alternativ lite varstans. Vill man sy upp något personligt tipsar jag om orkanlia.se, som fixar supersnygga, måtsydda klänningar förhållandevis billigt, bara man använder några av deras modeller. Men då ligger man ändå på 1500-2000 kr-klassen. Själv köpte jag en i en vanlig klädaffär för 300 spänn som är precis vad jag ville ha :)
    * Många dyrköpta dekorationer kan man precis lika gärna tillverka själv. Åter igen: om man har tid och ork. Kul dock att hitta inspiration från olika köpsajter.
    * fick tipset att skippa "sexiga brudunderkläder". De allra flesta orkar inte spexa till det på sin bröllopsnatt efter en lång dag + fest + ev alkohol. Lägg de pengarna på annat.
    * Fick också tipset att inte investera extrapengar i någon extralyxig svit till sjävla bröllopsdagen/natten.  Man är ändå inte där då. Om det ska vara en sån, hyr den den hellre till natten efter då man sannolikt är rätt utmattad och vill vila och vara ifred (vi kommer vara hemma så det är inte aktuellt för oss ändå, men jag tyckte tipset var bra).
    * Fotograf kostar skjortan. Fundera på om den ev kvaliten man får är värt det priset, eller om man har någon/några i bekantskapskretsen som duger. Jag har en kompis som fotar bra, det känns som ett självklart val framför att betala 6000 bara för att någon ska dyka upp.

  • Äldre 26 Jun 06:30
    #25
    Klaradal skrev 2014-06-25 21:46:44 följande:

    Jag kör budgetbröllop den här sommaren. Nu har vi extremt lite gäster så i bröllopstermer är det väl budget oavsett hur vi gör. Men vi har ändå siktat in oss på att så pendera så lite pengar som möjligt. Har samlat på mig en del tips på vägen, vissa har jag använt mig av och andra inte. Vi viger oss i juli men vi är i princip klara med hur vi vill ha det så jag bara vidareförmedlar här.

    * Nästan allt går att fixa billigt bara man har tid på sig.
    * Om något ändå ska gå utanför lågbudgetidén, gör det då med råge. Fundera noga så ni inte gör val ni sedan ångrar. Vi valde att lägga en del pengar på att designa egna ringar hos en guldsmed. Först hade jag en del ångest ang detta, men har tillslut kommit fram till att det var rätt. Om det är något jag vill ha kvar som ett fint, personligt och eständigt minne så är det ringarna, och inte någon klänning som bara kommer ligga och skräpa på vinden sedan.
    * Billiga brudaccesoarer (typ spetsbolero, koftor, sjalar, skor, etc) går att hitta billigt under studentperioden. Men vänta inte för länge, sakerna försvinner fort ur affären när studentperioden väl är över.
    * Låna av andra har varit min bästa grej. Det är väldigt roligt också. Det blir en symbolisk grej att man använder en kompis skor, hårsmycke, örhängen, paraply, etc, istället för att köpa nytt. Dessutom har mina vänner tyckt det varit roligt att låna ut till det här tillfället. Ofta har folk kvar olika brudsaker, typ slöja, av nostalgiska skäl. Många gillar tanken på att låna ut det till någon som står en nära.
    * Vill man ha en enkel och stilren klänning går det att hitta billiga alternativ lite varstans. Vill man sy upp något personligt tipsar jag om orkanlia.se, som fixar supersnygga, måtsydda klänningar förhållandevis billigt, bara man använder några av deras modeller. Men då ligger man ändå på 1500-2000 kr-klassen. Själv köpte jag en i en vanlig klädaffär för 300 spänn som är precis vad jag ville ha :)
    * Många dyrköpta dekorationer kan man precis lika gärna tillverka själv. Åter igen: om man har tid och ork. Kul dock att hitta inspiration från olika köpsajter.
    * fick tipset att skippa "sexiga brudunderkläder". De allra flesta orkar inte spexa till det på sin bröllopsnatt efter en lång dag + fest + ev alkohol. Lägg de pengarna på annat.
    * Fick också tipset att inte investera extrapengar i någon extralyxig svit till sjävla bröllopsdagen/natten.  Man är ändå inte där då. Om det ska vara en sån, hyr den den hellre till natten efter då man sannolikt är rätt utmattad och vill vila och vara ifred (vi kommer vara hemma så det är inte aktuellt för oss ändå, men jag tyckte tipset var bra).
    * Fotograf kostar skjortan. Fundera på om den ev kvaliten man får är värt det priset, eller om man har någon/några i bekantskapskretsen som duger. Jag har en kompis som fotar bra, det känns som ett självklart val framför att betala 6000 bara för att någon ska dyka upp.


    vi tänker ta dekorationer från skogen vi :) och ja tror inte ja kommer fixa några brudunderkläder.. känns onödigt och min karl tänder inte på överspexigt sexigt. :P 
  • Äldre 31 Jul 20:49
    #26

    Vilka bra ideer/tips man fick i den tråden! Favoritar! :)

  • Äldre 21 Aug 17:47
    #27

    Nu har vi bokat lokal, 4 juli blir det :) 

    Inte världens bästa hemsida, men jättemysigt, trevlig förening som hyr ut och dessutom billigt kvarndala.se/   (4500 i hyra plus 1500 i bokningsavgift, som man får tillbaka, för fre-sön) Är ni intresserade av ett ställe nära Malmö så tveka inte att kontakta dem för att komma och titta på stället! Vi blev otroligt positivt överraskade till hur fint det var där!

    De har plats för 100 pers (i ett gammalt renoverat kostall) de har bord, stolar, enkla tallrikar och bestick samt glas för 100 personer som ingår i hyran. De har två stora kaffebryggare och "storköksdiskmaskin", så man diskar upp fort. 
    Man får även ta med egen mat och dryck :). Handikappanpassad toalett och rullstols/rullator-vänligt. Ni märker ju att vi gillade stället :)



    Ytterligare tips: Om ni har Systrarna Grene i er stad eller besöker någon stad som har det så kan jag tipsa om att de har jättebilliga placeringskort (om man inte vill vika själv) ett 10-pack för 3,90.
    Vi köpte vanliga vita, men det fanns i silver och guld också vad jag minns.
    Vi har även köpt inbjudningskorten där, i konvolutmodell för ett bra pris- jättefina i lite glittrig "pärlemor" ljusgröna och vita. 

  • Äldre 28 Aug 15:31
    #28

    Vilken härlig tråd!

    Min älskade och jag ska gifta oss i maj, juni eller juli 2015 och vill ha ett bröllop som är både underbart, ekologiskt och inte för dyrt då vi även vill lägga pengar på att resa, köpa hus inom snart framtid och annat härligt.

    Vi har ännu ingen exakt budget, men än så länge har vi köpt otroligt fina men billiga förlovningsringar (min i äkta silver med syntetdiamanter för 250 (!!) kr och hans i palladiaum för 1800 kr), hans bröllopsklädsel ska vi hyra då han redan har en fin kostym men vill ha något annat på bröllopet, och jag ska antingen köpa en brudklänning second hand eller hyra en. Vi vill vigas och ha bröllopsfesten i en lantlig miljö, ca 25-35 gäster med närmsta familj och vänner, vegetarisk meny och ingen klädkod för gästerna så att de inte känner att de behöver köpa nya kläder bara för en kväll. Jag tycker att tänket återbruk/hyra saker som man bara har användning för en gång känner härlig, dels för miljöns skull men även ofta billigare och slippa förvara sakerna i efterhand. Eftersom jag äter till ca 70 % veganskt, men det känns tyvärr som ett väldigt stort projekt att få till en helvegansk meny då vi bor på en liten ort och inte vill laga maten själva, men satsa på vegetarisk mat med ekologiska varor i första hand. Tänker att det också borde bli billigt då det ofta är köttet som kostar. 

    Som sagt vet vi inte alls vad kostanden kommer landa på, och vi har ännu inte bokat lokal mm. men ska åka ut till en gård där de anordnar bröllop (tom. bröllopskordinator vilket iofs låter dyrt) och där skulle man kunna ha både vigsel, fest och boende för alla då de flesta gäster bor långt bort. 

    Hur tänker ni kring att låta gästerna betala för boende och transport till platsen själva? Är det ok? 

  • Äldre 28 Aug 16:43
    #29
    Elegansnejlika skrev 2014-08-28 15:31:52 följande:

    Vilken härlig tråd!

    Min älskade och jag ska gifta oss i maj, juni eller juli 2015 och vill ha ett bröllop som är både underbart, ekologiskt och inte för dyrt då vi även vill lägga pengar på att resa, köpa hus inom snart framtid och annat härligt.

    Vi har ännu ingen exakt budget, men än så länge har vi köpt otroligt fina men billiga förlovningsringar (min i äkta silver med syntetdiamanter för 250 (!!) kr och hans i palladiaum för 1800 kr), hans bröllopsklädsel ska vi hyra då han redan har en fin kostym men vill ha något annat på bröllopet, och jag ska antingen köpa en brudklänning second hand eller hyra en. Vi vill vigas och ha bröllopsfesten i en lantlig miljö, ca 25-35 gäster med närmsta familj och vänner, vegetarisk meny och ingen klädkod för gästerna så att de inte känner att de behöver köpa nya kläder bara för en kväll. Jag tycker att tänket återbruk/hyra saker som man bara har användning för en gång känner härlig, dels för miljöns skull men även ofta billigare och slippa förvara sakerna i efterhand. Eftersom jag äter till ca 70 % veganskt, men det känns tyvärr som ett väldigt stort projekt att få till en helvegansk meny då vi bor på en liten ort och inte vill laga maten själva, men satsa på vegetarisk mat med ekologiska varor i första hand. Tänker att det också borde bli billigt då det ofta är köttet som kostar. 

    Som sagt vet vi inte alls vad kostanden kommer landa på, och vi har ännu inte bokat lokal mm. men ska åka ut till en gård där de anordnar bröllop (tom. bröllopskordinator vilket iofs låter dyrt) och där skulle man kunna ha både vigsel, fest och boende för alla då de flesta gäster bor långt bort. 

    Hur tänker ni kring att låta gästerna betala för boende och transport till platsen själva? Är det ok? 


    Hej där!

    Var hittade du ringen :), och är silvret "schysst" . Blir lite sugen! (om du vill dela tipset alltså :))

    Vi tänker också enkelt, schysst och vego. Och ska försöka göra mycket själva.

    Bor ni i Skåne? I så fall har jag lite tips om mat!


    Vintips:  "Mandala" (200 för en bag-inbox), om ni nu ska servera alkohol, är ett eko, rättvisemärkt, (och veganskt om man nu är så petigt- på vårt bröllop tänkte jag vara det, men till vardags slarvar jag ibland om jag blir bjuden) vit vin som jag gillar mycket! Det är ett hett tips! Väldigt prisvärt enligt mig.

    Kostnaden för gäster är svår att svara på, det kan ju egentligen bara de ni tänkt bjuda svara. Är det bara nära folk är det väl rimligare att tror att folk kan tänkas sig att lägga ganska mycket på bröllopet. Vi ska bjuda 100+ pers, och då kanske inte alla känner för att betala resa, boende mm. Därför kommer vi ha ett bröllop dit de flesta kan ta sig med lokaltrafiken både dit och hem.


     

  • Äldre 29 Aug 08:13
    #30
    Sommaren2015 skrev 2014-08-28 16:43:20 följande:

    Hej där!

    Var hittade du ringen :), och är silvret "schysst" . Blir lite sugen! (om du vill dela tipset alltså :))

    Vi tänker också enkelt, schysst och vego. Och ska försöka göra mycket själva.

    Bor ni i Skåne? I så fall har jag lite tips om mat!


    Vintips:  "Mandala" (200 för en bag-inbox), om ni nu ska servera alkohol, är ett eko, rättvisemärkt, (och veganskt om man nu är så petigt- på vårt bröllop tänkte jag vara det, men till vardags slarvar jag ibland om jag blir bjuden) vit vin som jag gillar mycket! Det är ett hett tips! Väldigt prisvärt enligt mig.

    Kostnaden för gäster är svår att svara på, det kan ju egentligen bara de ni tänkt bjuda svara. Är det bara nära folk är det väl rimligare att tror att folk kan tänkas sig att lägga ganska mycket på bröllopet. Vi ska bjuda 100+ pers, och då kanske inte alla känner för att betala resa, boende mm. Därför kommer vi ha ett bröllop dit de flesta kan ta sig med lokaltrafiken både dit och hem.


     


    Vi hittade den på Guldfynd här i stan av en slump, vi skulle beställa en liknande och såg denna som de hade lite undangömt. Det är äkta silver men vet inget om silvrets ursprung då expediten inte visste när och från var de fått in den, men att diamanten är syntetisk känns på något vis mer reko än en äkta med tanke på hur viss diamanthandel går till tänker jag... Men det mest eko borde väl vara att använda en bagagnad ring eller tillverka en av smycken man redan har och smälter ner. Dock har vi precis sålt de smycken vi inte använder och har inte hittat någon begagnad vi gillat, så vi är nöjda med vår medelväg.

    Tusen tack för vintipset! Absolut försöker vi alltid välja vegansk vin (och öl för all del - tex. inte Guiness som off topic visst använder fiskrester vid filtrering - blä).

    Vi planerar att gifta oss i Halland, är avis ur vegansynpunkt på er skånebor med det större utbudet där. Den gården vi ska besöka har egen vingård och serveras inte deras eget vin vill vi ha ekologisk/vegansk dryck, hellere mindre dryck av bättre kvalitet. Vi har även funderat på att skippa alkohol helt då det ev. kommer vara barn närvarande.

    Såklart kommer man billigast undan på att göra mycket själv, men både min m2b och jag känner att vi bara vill njuta på vår dag och betalar hellre för att få mycket ordnat än tex. en superdyr klänning. Vi vill gärna ha ett hyffsat eko bröllop men med lite lyxigt skimmer över det hela :)

    Ja det är sant. Vi gillar tanken på att gästerna bor över med oss för att dra ut på firandet lite och hinna umgås. Det kommer ev. tom. finnas möjlighet att campa så om några gäster vill ha ett billigt boende kan de välja det.

    Har ni hittat lokal osv? :)
  • Äldre 31 Aug 10:10
    #31

    Hej! 


    Vi kommer gifta oss om lite mer än ett år, lite beroende på när den lokal vi vill ha är ledig ;) Än så länge är ju ingenting spikat men vi tänker ungefär såhär:


    Vi kommer ha egen buffé gjord av lokala råvaror samt kött som min bror jagat. Jag och min familj är väldigt bra på matlagning så det kommer inte vara några större problem tror jag. Tänker förberede pajer och baka bröd innan och frysa in :) 


    Letar efter en begagnad brudklänning, hade egentligen tänkt beställa en kinaklänning men det känns inte okej med de arbetsförhållandena och ganska onödigt med en ny klänning att använda en gång ;) Tror det blir svårt att hyra då jag är kort och tjock ;) Sambon kommer köpa nya kostymbyxor då hans är lite slitna men han har en snygg skjorta och väst som han aldrig använt (i rätt färger)


    Dekor blir ett ihopplock av ljuslyktor och förhoppningsvis små och stora julgranskulor i lila (vi vill ha lila tema) jag har redan hittat ett gäng på loppis :D Tänker hålla ögonen öppna och se om jag hittar något annat roligt :) 


    Fotograf har vi extrem tur med då vi har 3 riktigt riktigt duktiga hobbyfotografer i vänkretsen som vi vet har "gett bort" fotografering från festen som bröllopspresent :) 


    Smink sköter en av mina bästa vänner som jobbat som make up artist, hår  vet jag inte än, är korthårig så det blir nog en klippning innan bara.

    Tårta önskar vi oss av en god vän som gör fantastiska bakverk, hon har redan erbjudit sig mot materialkostnaden :)


    Funderar också på transport och boende. Jag och sambon bor i skåne, han är härifrån och vi har bott här något år. Men hela min släkt och halva vän-krets bor i norrbotten :/ Egentligen hade vi velat önska oss hjälp med saker, städning, dekoration och matlagning i bröllopspresent men vi kan ju inte gärna begära att de kommer ner flera dagar innan :P 

  • Äldre 31 Aug 20:19
    #32


    saker jag gjort. placeringskorthållarna kostade 40min. vaserna och ljusstakarna består av små udda burkar och likörflaskor bl.a jutesnöre kostade typ 2kr/meter. 
  • Äldre 7 Sep 13:40
    #33
    Elegansnejlika skrev 2014-08-29 08:13:12 följande:
    Vi hittade den på Guldfynd här i stan av en slump, vi skulle beställa en liknande och såg denna som de hade lite undangömt. Det är äkta silver men vet inget om silvrets ursprung då expediten inte visste när och från var de fått in den, men att diamanten är syntetisk känns på något vis mer reko än en äkta med tanke på hur viss diamanthandel går till tänker jag... Men det mest eko borde väl vara att använda en bagagnad ring eller tillverka en av smycken man redan har och smälter ner. Dock har vi precis sålt de smycken vi inte använder och har inte hittat någon begagnad vi gillat, så vi är nöjda med vår medelväg.

    Tusen tack för vintipset! Absolut försöker vi alltid välja vegansk vin (och öl för all del - tex. inte Guiness som off topic visst använder fiskrester vid filtrering - blä).

    Vi planerar att gifta oss i Halland, är avis ur vegansynpunkt på er skånebor med det större utbudet där. Den gården vi ska besöka har egen vingård och serveras inte deras eget vin vill vi ha ekologisk/vegansk dryck, hellere mindre dryck av bättre kvalitet. Vi har även funderat på att skippa alkohol helt då det ev. kommer vara barn närvarande.

    Såklart kommer man billigast undan på att göra mycket själv, men både min m2b och jag känner att vi bara vill njuta på vår dag och betalar hellre för att få mycket ordnat än tex. en superdyr klänning. Vi vill gärna ha ett hyffsat eko bröllop men med lite lyxigt skimmer över det hela :)

    Ja det är sant. Vi gillar tanken på att gästerna bor över med oss för att dra ut på firandet lite och hinna umgås. Det kommer ev. tom. finnas möjlighet att campa så om några gäster vill ha ett billigt boende kan de välja det.

    Har ni hittat lokal osv? :)

    Vi har bokat lokal, en hembygdgård söder om Malmö (bussar går ofta ända fram till kl 02.00 in till stan, så folk behöver inte tar dyr taxi vilket är bra.) 


    Vi hittade faktiskt varsin ring på pantbanken! (från sthlm. köpte på deras hemsida) vi kommer nog få ändra storlekarna lite, och en har gravering i som får tas bort- men det känns bra att återanvända saker + vi får mer pengar över att lägga på tex extra god whiskey eller annat :)

    Vi har tänkt att vi ska ha lotteri (jag älskar lotteri!) som en kul grej och för att få fikapengar till bröllopsresan. Typ 10 kronor lotten och alla vinster ska ha tema kungafamiljen (jag tycker om dem på ett kitsch-älskande sätt, jag är inte rojalist alls) så nu letar vi Viktoria och Daniel saker på loppis. Så om någon har tips om de får ni gärna hojta till :)!

    Hur går er planering?

  • Äldre 5 Nov 20:09
    #34

    Tips på reko smycken, www.brilliantearth.com

    De tillverkar smycken av återanvänt guld och använder bara diamanter och safirer som tas fram på ett etiskt och schysst sätt.

    Köpte själv en safir därifrån i somras som jag är supernöjd med, jättbra personal som svarade på alla frågor. Och smycken i alla prisklasser

  • Äldre 7 Nov 01:24
    #35

    Åh, här hänger jag på om det går bra. Solig Vi tänker lite budget (göra mycket själva) men kanske inte så mycket "grönt". Vi planerar att gifta oss 8/8 -15 och en bygdegård är bokad. Tanken är att ha vigseln utanför (om det inte ösregnar).

    Temat kommer väl vara lite vintage... Tänker kanske spets eller juteväv som löpare. Inte köpa några blommor till borden utan se om man kan få tag i murgröna och lägga ut ringlande istället. Har sparat gamla barnmatsbrukar som ska bli ljuslyktor.

    Köpte för några år sedan ett par "sidenskor" i ivory så tänkte försöka hitta en klänning i samma färg. Skulle vilja ha en knä- eller ankellåg och gärna lite spets.

    Jag kommer göra alla "trycksaker" själv och fick bla tag i lite billigt "embossing-material" + fön.

    Ringen och maten är våra stora poster. Den typ av ring jag hittat som jag gillar går nog loss på 6000-7000, men tänkte man kanske kunde återanvänt gammalt gud.

Svar på tråden Budgetbröllop_2015