• piffen
    Äldre 26 Mar 14:14
    10470 visningar
    9 svar
    9
    10470

    Hur hittar ni musiker?

    Hej!
    Jag undrar hur ni hittar musiker till er vigsel/fest/dop eller så.

    Jag håller själv på väldigt mycket med musik och har spelat på flera bröllop och dop, något som jag tycker är jättekul!

    Ibland dyker det upp trådar där folk verkar ha svårt att hitta musiker.
    Var letar ni när ni söker musiker?
    Jag undrar för att det borde ju finnas musiker i alla städer, men de kanske syns i fel forum för alla er som inte sysslar med dagligen?

    Det vore ju kanon om det gick att fixa något bra ställe där man kan få kontakt med varandra menar jag  :)

    Så: Var letar ni? 

  • Svar på tråden Hur hittar ni musiker?
  • Äldre 26 Mar 14:48
    #1

    Jag är själv musiker och får massor av förfrågningar genom artistmarknaden.se. På deras hemsida är kanon och du kan söka efter dina lokala band och sångare helt gratis. Lycka till!

  • Äldre 26 Mar 15:14
    #2

    dom flesta musiker/sångare är oerhört dåliga på att marknadsföra sig själv som just sökbara vid bröllop.  Många hemsidor ger inte den informationen och många  har inte ens egna hemsidor om man inte är en etablerad artist. 

    vet man inte hur eller vart man ska söka så är det svårt. 

  • Äldre 26 Mar 15:41
    #3

    Jag letar bland vänner, men funderar även på att sjunga något själv eftersom musik är en stor del av mitt liv och jag sjungt på ett antal bröllop tidigare. :)

  • Äldre 26 Mar 15:58
    #4

    Blocket! Och att fråga vänner.

  • Äldre 26 Mar 19:09
    #5

    mina tips om man inte har kontakter  är att ta kontakt med närmaste kantor och JA det gäller även om man gifter sig borgerligt. För en kantor har mycket kontakter med både musiker och solister och körer/barnkörer och kan förmedla många kontakter. 

    I en kyrkokör finns det många duktiga solister, finns det en kyrkokör nära en där  man bor kan man fråga om nån i kören kan tänka sig ställa upp att sjunga/spela.

    Närmaste lokala pub/pizzera har i regel musikkvällar då band eller trubadurer spelar,  krögaren kan absolut tipsa om duktiga musiker/band som kan tänkas vilja ha en spelnning.

    Gymnasiets musikklasser/estetiska inriktningar kan ha duktiga solister som vill tjäna en liten slant

    Man kan även snällt ringa o fråga musiklläraren på en vanlig grundskola om han/hon kanske vill ställa upp och sjunga eller spela något eller om personen har kontakter .

    Gå in på ställen där det kan finnas anslag om spelsugna band och solister. Olika typer av ställen där ungdomar eller lite äldre personer samlas som tex det berömda Fryshuset i stockholm där det är olika aktiviteter, typ fritidsgårdar,  Brandgaraget och allt vad det kan heta i städerna runtom där alla bor. Det kan finnas anslag om att man kan vilja ha spelningar.  är folk på plats kan man lyssna direkt också o bilda sig en uppfattning om vad som erbjuds.

     Medborgarskolan , ABF och liknande har musikcirklar , se där om någon  kan vilja sjunga eller spela något.

    Lusläs lokaltidningarna och gratistidningar som delas ut där du bor, många många annonserar i lokalpressen om evenemang och möjlighet för bokning.  

  • piffen
    Äldre 27 Mar 22:23
    #6

    Om jag förstår det rätt gör alla helt enkelt på sitt eget sätt... :)
    Härligt! 

  • Äldre 28 Mar 12:33
    #7

    MAn kan kontakta musikhögskolorna. Deras kansli kan ofta skicka ut mejl till alla elever, så kan de kontakta er...

    Själv är jag musiker och är på g att skaffa ett musiker/lärare-företag med tillhörande hemsida.. Det är ju eg det lättaste för alla parter. Så är det ett CV och provsmak samt kontakt i ett...

  • Äldre 24 Oct 22:27
    #8

    Jag ser att den här är en gammal tråd men ville bara tipsa om en webbsida www.akademiskamusiker.se som förmedlar musiker till spelningar. Man kan lätt kontakta sidan och berätta vilken slags musik eller musiker man söker så de fixar allt för dig :) 

  • Äldre 31 Oct 14:13
    #9

    Letade som tusan efter musiker till vårat bröllop. Hittade av en slump CAPPA.

    Trevliga, lätta att ha och göra med och fantastiskt sång. De gjorde vår dag!

    Finns på youtube och FB.





    www.facebook.com/cappatrubadur/

Svar på tråden Hur hittar ni musiker?