• Äldre 23 Mar 18:15
    7243 visningar
    12 svar
    12
    7243

    Ledigt innan bröllop?

    Hej. 
    Jag är helt ny på denna sidan, och har en fråga.
    Vi pendlar mellan två datum då vi ska gifta oss, helgerna efter varandra, och vill gärna passa på att åka på bröllopsresan i samband med att vi har semester.

    Vi ska gifta oss nästa sommar så tid att förbereda och planera har vi MEN hur lång tid kan man tänkas behöva förbereda veckorna innan bröllopet. Räcker det med en vecka eller vad tror ni/hur har ni gjort?  Det som är kruxet är att jag jobbar i en butik med tre anställda och jag vill inte /(helst inte) ta fyra veckors semester då jag känner mig dum mot mina kollegor. 

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Ledigt innan bröllop?
  • Äldre 23 Mar 18:31
    #1

    Jag tror de har förståelse när du skall gifta dig.

    Hur lång tid innan man skall vara ledig beror väöl lite på hur bra man planerat i förväg. Själv kommer jag troligtvis vara ledig en vecka eftersom jag jobbar med småbarn och är rädd att jag skall bli sjuk..

  • Äldre 23 Mar 18:39
    #2

    Som lärare har jag längre ledigt på sommaren och tänkte lägga bröllopet i slutet på lovet för att kunna göra alla förberedelser innan! Så jag har planerat för gott om tid. :) Min sambo är student så han lär väl sommarjobba men jag tar gärna ett tyngre lass vad gäller detta! :)

  • Äldre 23 Mar 18:48
    #3

    Jag var inte ledig alls :)

  • Äldre 23 Mar 20:31
    #4

    Jag tror att det beror på hur pass mkt ni har tänkt göra själva, men förmodligen behöver ni inte vara ledig mer än kanske dagen före själva bröllopet. Om ni planerar bra. Ska ni pyssla placeringskort, festhäften, vigselprogram, dekorationer osv, så tar det ju givetvis tid. Det mesta går ju dock att göra i förväg och man kan använda kvällar och helger. Det som kan tänkas behöva göras just före bröllopsdagen är ju ifall man har mat att laga och en festlokal att dekorera och duka. Det bör man ju göra dagen före då :) Delar av maten har man kanske lagat till ännu längre i förväg, men att dekorera festlokalen.

    Vi gjorde inget sådant, utan hade en lokal där personalen dukade och fixade maten osv, så vi behövde bara vakna upp och klä oss på bröllopsdagen. Kvällen före hade vi ett litet grillparty för vårt brudfölje (4 marskalker, 2 tärnor samt toastmadame och alla deras respektive) vilket var väldigt trevligt :) Därför behövde vi ju absolut inte vara lediga heller.


  • Äldre 23 Mar 22:47
    #5

    Tack för svar. Självklart gör alla olika.

    Vi har ju ännu inte bestämt vart vi ska vara, jag vill helst vara på ettställe som har både lokal och catering så de kanske fixar allt, men det blir nog en vecka ledigt innan, om jag kan och får. Har ju redan "varnat" att jag vill ha semester de veckorna i alla fall..

    Måste ändå tajma in förskolans "semester" också då, vill helst inte ha sonen på ett ihopplock av förskolor..

  • Äldre 23 Mar 22:54
    #6

    Har ni möjlighet att vara ledig före bröllopet, så passar det ju bra :) Det kan ju vara skönt att veta att man har lite extra tid ifall det skulle behövas. Om inte, så kan ni ju bara mysa och ta det lugnt före :) Och jag förstår verkligen det om förskolan! Jag är så glad att jag sluppit ha dottern på förskolan över sommaren. 


  • Äldre 24 Mar 07:30
    #7

    Jag kommer vara ledig Tordagen och fredagen (gifter oss på lördagen) och sedan ledig söndag, måndag och tisdag. Vi vill kunna vila upp oss och njuuuuta :) Bröllopsresan gör vi till hösten. 2 veckor innan bröllopet så åker vi till Barcelona, men det vet min fästman inte om ännu ;)

  • Äldre 24 Mar 08:12
    #8

    Jag var bara ledig en halv dag före.  Jobbade halva fredagen , gifte oss sen på lördagen.

    Som sagt allt beror på vad ni behöver göra inför bröllopet.  

    Själv tyckte jag att det var oerhört skönt att JOBBA före bröllopet för jag fick fokus på vardagen och behovet av att få tänka på annat . Man är bra stirrig och stissig ändå pga bröllopsplaneringen så att få jobba sina arbetsdagar var skönt för att få släppa bröllopsstressen ett tag.

    Jag skulle verkligen rekommendera att jobba så länge det praktiskt är möjligt för att verkligen få möjlighet att tänka på annat. Du kommer vara SÅÅÅ uppjagad ändå.

    Och har man planerat bra så kommer bröllopet vara klart o fixat redan nån månad innan.   

  • Äldre 24 Mar 08:58
    #9

    Jag var ledig en vecka innan och en vecka efter.

    Veckan innan mest för att hinna med alla små saker och ta emot alla långväga gäster. Vi gifte oss dessutom i en stad vi inte bor i, så det var massor av rännande i och med det. Sen har jag ett jobb som innebär mycket kontakt med både vuxna och barn och vi gifte oss i en tid då förkylningar och influensor var som störst och det ville jag inte riskera!!

    Vi hade dock inte något att fixa vad gäller mat, dekor etc så på så sätt hade jag egentligen inte behövt en vecka ledigt innan. Vi hade festarrangör, florist, dekoratör som ordnade med allt (och trots det var det massa spring!).

    Veckan efter tog vi både ledigt för att bara vara, umgås och rå om varandra. Smekmånaden sköt vi på 3 månader.

  • Äldre 24 Mar 11:26
    #10

    Som sagt var så är vi bara tre på jobbet så jag kan inte ta en halv vecka, eller en dag ledigt, det är ju under veckorna 29-31 som vi vill ha semester. Det är en vecka eller två, då jag inte ens kan vara ledig den lördagen om jag inte har semester. Men som det verkar så ska det räcka med en vecka då..

    Vi har ju inte ens bestämt datum än så inget annat är planerat. och festarrangör, undra om man kan hitta en billig någonstans.. Skulle vara så enkelt.. ;) 

  • Äldre 24 Mar 12:05
    #11

    Tro mig, det var allt annat än enkelt att planera bröllop för 400 pers (fråga inte haha tjocka släkter, massa vänner, etc) trots festarrangör  haha... Men jag förstår vad du menar! Dock krävs det ändå väldigt mkt spring och fix trots att någon annan fixar det du väljer och önskar och du inte handgripligen själv behöver göra blomarrangemang etc.
    Och de är sällan billiga...

    Hursomhelst,
    Tror en vecka blir hur bra som helst! Hade jag inte varit inom det yrke jag är och sen dessutom haft bröllopet i en annan stad än där vi bor hade jag nog på höjden tagit 3-4 dagar innan bröllopet

  • Äldre 24 Mar 12:15
    #12

    Haha, 400 personer.. Oj. Så många känner jag nog inte.. Fästmannen har väldigt liten släkt och jag har större men vi blir, om alla som är singlar nu och alla som har partner håller ihop 62 st med oss inräknat. Inga barn. 

    Åh jag är så spänd inför detta. Och vi har över ett år kvar. Fästmannen kommer bli tokig på mig! ;) 

Svar på tråden Ledigt innan bröllop?