• Anonym (Anony­m)
    Äldre 22 Mar 07:45
    4519 visningar
    18 svar
    18
    4519

    Ledsen över brist på reaktion

    Vi skickade ut våra inbjudningar förra veckan och hittills är det bara en som har tackat för den. 

    Jag är kanske löjlig, men vi lade ned otroligt mycket själ, hjärta och tid i inbjudningar, som alla är handgjorda, och nu i efterhand inser jag att jag nog omedvetet hade hoppats på någon form av reaktion från fler gäster. Kanske att någon, åtminstone fler än en person, hade tagit sig tid att tacka för inbjudan eller åtminstone svara på den, vilket ingen har gjort än.

    Jag har börjat undra om vi skrev något i inbjudningen som fick människor att reagera på ett mindre positivt sätt, men jag kanske är paranoid.

    Någon som har känt på samma sätt?

     

  • Svar på tråden Ledsen över brist på reaktion
  • Äldre 22 Mar 07:53
    #1

    Du behöver inte oroa dig. Du är definitivt inte ensam om att känna såhär och era gäster är inte heller ensamma om att inte reagera på inbjudan direkt.

    Ert bröllop är en stor händelse i erat liv. Du har lagt ner tid och energi på inbjudningarna och hela den här grejen är spännande för er. För era gäster? Nej, inte lika mkt. Ja, det är kul med bröllop och att få en inbjudan är roligt, men det är inte alls en lika stor grej för gästerna. Man har sitt eget liv och även om man blir genuint glad över inbjudan, så betyder det inte att man kastar sig på telefonen och tackar för den. Så länge era gäster har svarat till er före OSA går ut, så är det toppen och det enda som förväntas av gästen.

    Skulle jag mellan tiden från att jag fick inbjudan fram till OSA träffa på brudparet och jag kommer ihåg det, så skulle jag nog tacka för inbjudan. Säga något som "Vad roligt med bröllop, tack för att ni bjuder in oss!", men jag skulle inte ringa, skicka ett sms eller mejl enbart för att göra det och många tänker och reagerar precis som jag.

    Men som sagt, kom ihåg att det absolut inte betyder att era gäster inte uppskattar inbjudan och ser framemot bröllopet :)

    Ja, och angående att ingen svarat på den, ni skickade ju ut den i förra veckan. Nu vet jag inte hur långt fram i tiden själva bröllopet är eller när ni satt OSA, men för dom allra flesta så trillar majoriteten av svaren in under sista veckan före OSA. Vill man att gästerna ska svara så fort dom sett inbjudan, så bör man faktiskt skriva det eller sätta ett OSA bara en-två veckor fram i tiden från det att inbjudan skickades ut. Ge dom den tiden ni faktiskt gett dom, dom kanske behöver kolla upp ledighet, barnvakter eller annat innan dom kan svara.


  • Anonym
    Äldre 22 Mar 09:34
    #2

    Tänker på hur jag själv gör. Fick en inbjudan för några veckor sedan som var jättefin! Då det är min sambos vänner och jag egentligen bara känner ena delen av paret (har träffat henne kort nån gång bara) har jag faktiskt inte skrivit till någon av dem och tackat för inbjudan. Men satt verkligen med sambon när vi öppna och bara "åhh.. vad kul med bröllop, oj vad fin inbjudan". Vet inte om sambon tackade för inbjudan heller, han är inte sån. Förra året när mina vänner gifte sig tackade jag dock för inbjudan ganska snabbt så det beror nog på. 
    Hursom så tycker jag ju det är precis lika kul nu att gå på bröllop och ser fram emot det! Så jag tror nog reaktionen hos dina vänner finns, även om de inte visar den för dig på det sättet. :) 

  • Äldre 22 Mar 10:24
    #3

    Jag kände på exakt samma sätt som dig men som Daniiel skriver så förstod jag ändå att det första man gör är ju inte att skicka ett sms eller ringa och tacka för inbjudan. Däremot har alla efter att inbjudan skickats ut tackat för den fina inbjudan när vi har träffats i verkligheten och det kändes iaf bra :)

    Vi skickade ut våra den 14 februari och hitentills har 8 st osat av 50 st, och vi vet att i princip alla kommer komma MEN dem glömmer att osa eller tänker att det gör dem sen. Vi har dock sagt till dem att dem måste osa till till vår mailadress då det är Toastmastern som har hand om detta och inte vi. Så vi hoppas iaf att alla kommer osa till den 30 april men vi räknar knappast med det och funderar redan på hur vi ska skicka ut påminnelser...

  • Äldre 22 Mar 11:34
    #4

    Oroa dig inte...
    Typ 95% svarar sista dagen som OSA är, och dom andra 5% svarar dagen efter ;)

    Och de allra flesta brukar bli glada när inbjudan kommer, men man slänger sig inte på telefonen och tjoar fram ett "åååh grattis, vilka fina inbjudningar, det är klart vi kommer". För man måste kolla om man kan få ledigt, få barnvakt, vad ska man ha på sig, behöver vi boka boende ska vi köpa presen och i så fall vad....
    Alla dom frågorna dyker upp och dom är ju de viktigaste från gästens synvinkel.
    Ni har (antagligen) satt ett datum för senaste svar, och då brukar reaktionen ju vara "vi skriver in det här i kalendern så vi inte glömmer att svara"... Eftersom man först måste kolla upp allt annat runtikring också :) 

    Vi fick inte ett enda grattis när inbjudningarna gick ut.
    Däremot gick vi från 10 besök på bröllopshemsidan (de på BT som jag bett gå in och kolla om vår hemsida såg ok ut eller om det saknades något) till 75 besök den dag våra inbjudningar kommit fram (och vi skickade ut ca 30 kuvert - totalt 80 personer) så intresset fanns ju... :) 

    Så ta det bara lugnt.
    Dom är med all sannolikhet glada för din skull. Men ditt bröllop är inte viktigast i deras liv, precis som daniiel skriver.  
    Det betyder dock inte att dom inte tänker komma, eller att dom kommer att sitta och sura hela dagen dom är där... Utan när den dagen kommer så är ni omringade av gäster som är jätteglada för att ha blivit inbjudna, och som verkligen unnar er en underbar dag med massa glädje och kommer att göra det dom kan för att ni ska få en sådan dag :) 

  • Äldre 22 Mar 12:38
    #5

    det finns inget som säger att man måste tacka för en inbjudan.  Klart man kan tycka så men det är inget som behövs eller är ett måste. 

    av dom 40 inbjudningar vi skickade ut så var det 4 som tackade för inbjudan ganska omgående och det var dom som också tackade nej till att närvara.

  • Äldre 22 Mar 12:51
    #6

    Samma här!

    Vi skickade ut inbjudningarna för tre veckor sen, och hittills har vi fått svar från tre-fyra sällskap tror jag (inte vi som tar emot svaren, utan mina föräldrar). Och då skickade vi ut ungefär 25 inbjudningar.

    OSA är i slutet av april, så det är nog så att de flesta svarar närmre inpå det datumet.

  • Äldre 22 Mar 19:50
    #7

    Lägg upp lite bilder här i tråden så kan vi reagera! =) Jag och en tjejkompis älskar att göra egna julkort och lägger ner många timmar på dem. Tyvärr blir de så pass bra att få förstår att vi gjort dem själva. (Min tjejkompis har gått så långt att hon nu skriver på baksidan "gjort av XX speciellt till dig") Säkert samma för dig. Om de inte själva håller på förstår de inte att uppskatta all tid man lagt ner. 

  • Äldre 23 Mar 12:30
    #8

    Om jag fick en inbjudan från nån och jag inte visste innan att de skulle gifta sig skulle jag självklart höra av mig och gratulera, även om jag inte då visste om jag kunde komma. Det känns som det normala för mig, att reagera på en sån glad nyhet.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 10:03
    #9

    Jag inser att jag blev lite av en Bridezilla för ett ögonblick och antog att alla skulle ta vårt bröllop på samma allvar som vi. 

    Vi hade lagt ned så otroligt mycket tid och energi på inbjudningarna och när man sedan endast möttes av tystnad (med undantag för några nära familjemedlemmar) blev det lite av ett antiklimax.

    Det var samtidigt en läxa antar jag. Jag får helt enkelt inse att dagen aldrig kommer att bli lika viktig för någon annan som den är för oss, men som Chicita sa: Förhoppningsvis kommer gästerna att glädjas med oss på själva bröllopsdagen och jag hoppas att alla kommer att ha trevligt.

     

  • Äldre 25 Mar 11:02
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2014-03-25 10:03:53 följande:

    Jag inser att jag blev lite av en Bridezilla för ett ögonblick och antog att alla skulle ta vårt bröllop på samma allvar som vi. 

    Vi hade lagt ned så otroligt mycket tid och energi på inbjudningarna och när man sedan endast möttes av tystnad (med undantag för några nära familjemedlemmar) blev det lite av ett antiklimax.

    Det var samtidigt en läxa antar jag. Jag får helt enkelt inse att dagen aldrig kommer att bli lika viktig för någon annan som den är för oss, men som Chicita sa: Förhoppningsvis kommer gästerna att glädjas med oss på själva bröllopsdagen och jag hoppas att alla kommer att ha trevligt.

     


    Det är inte mycket Bridezilla över den reaktionen :)
    Den är det nog många som har fått (i alla fall om man ska tolka det som skrivs här inne på BT).

    Jag hade inte förväntat mig så mycket reaktioner på själva inbjudan förutom kanske frågor om "hur gör vi nu" då det var temabröllop...
    Men jag hade trott att vi skulle bli överösta med frågor, grattis och liknande på nästa släktträff (ca 2-3 veckor efter att inbjudningarna gått ut). Men inte en kommentar... Inte en enda...

    Däremot när dagen för bröllopet kom så hade 58 av 64 gäster som kom, tagit sig tid att leta på kläder för att följa temat, och alla var superengagerade och ivriga att delta. :) 

    Du är inte ensam om att reagera så här.
    Själv skyller jag på Hollywood och dom där förbenade romantiska komedierna som får oss att tro att allt ska gå till på det sättet ;)
  • Anonym
    Äldre 25 Mar 18:46
    #11

    Fast att ens näraoch kära ska säga grattis är ju inte för mycket begärt, så mycket bryr man sig ändå. Det gjorde våra.

  • Anonym (Leyla­)
    Äldre 25 Mar 22:24
    #12

    kanske jag som är trög men jag har verkligen inte förstått vitsen med allt detta jobb för inbjudningskort. Har liksom inte fattat grejen förrän jag själv började planera bröllop. 

     Nu väljer jag enkla inbjudningskort från ett tryckeri som skickas i vanliga kuvert och att det skulle leda till nån form av känslostorm från dom bjudna gästerna har jag liksom svårt att greppa. 
     ja det är fint att bli bjuden på bröllop men jag och många med mig är såna att man tänker "åh bröllop, vad roligt" och smackar upp inbjudan i den redan stora pappershögen på kylskåpet bland alla andra tandläkartider och barnkalasinbjudningar och skolpapper. Sen tänker man inte mer på det förrän man rensar pappershögen o noterar osa-datum. 

    och jag är en sån som har  noll koll.  att pappret inbjudan är skriven på är handfärgat och handpressat, att det är skrivet med särskilt dyr penna med tryckbokstäver efter en mall, ombundet med snöre från Guatemala a 19 kr metern och dekorerat med lackstämplar och guldbestrött och scrapbookat hela kuvertet... allt gjort av bruden själv a 73timmars jobb o bruden känner att hon vill ha ett särskilt tack och grattis för det...  hur 17 ska jag veta det?  

  • Alylly­ra
    Äldre 26 Mar 09:44
    #13
    Anonym skrev 2014-03-25 18:46:47 följande:

    Fast att ens näraoch kära ska säga grattis är ju inte för mycket begärt, så mycket bryr man sig ändå. Det gjorde våra.


    Ja, men poängen här är väl att man inte behöver ta allt för illa upp om de inte gör det. Det behöver inte betyda att de inte är glada för ens skull.
    Anonym (Leyla) skrev 2014-03-25 22:24:07 följande:

    kanske jag som är trög men jag har verkligen inte förstått vitsen med allt detta jobb för inbjudningskort. Har liksom inte fattat grejen förrän jag själv började planera bröllop. 

     Nu väljer jag enkla inbjudningskort från ett tryckeri som skickas i vanliga kuvert och att det skulle leda till nån form av känslostorm från dom bjudna gästerna har jag liksom svårt att greppa. 
     ja det är fint att bli bjuden på bröllop men jag och många med mig är såna att man tänker "åh bröllop, vad roligt" och smackar upp inbjudan i den redan stora pappershögen på kylskåpet bland alla andra tandläkartider och barnkalasinbjudningar och skolpapper. Sen tänker man inte mer på det förrän man rensar pappershögen o noterar osa-datum. 

    och jag är en sån som har  noll koll.  att pappret inbjudan är skriven på är handfärgat och handpressat, att det är skrivet med särskilt dyr penna med tryckbokstäver efter en mall, ombundet med snöre från Guatemala a 19 kr metern och dekorerat med lackstämplar och guldbestrött och scrapbookat hela kuvertet... allt gjort av bruden själv a 73timmars jobb o bruden känner att hon vill ha ett särskilt tack och grattis för det...  hur 17 ska jag veta det?  


    Nu för tiden skickar man inte många brev och inbjudningar. Att man då brer på lite extra när man väl gör det och vill att den ska vara snygg och spegla bröllopet är väl inte så konstigt? För oss var det ju kanske den viktigaste inbjudan vi kommer att skicka någonsin. Så då ville vi ju att den skulle vara snygg

    Sen om den är gjort på speciellt papper eller med superdyra snören, det är inget man behöver ha koll på, men om man får en fin inbjudan kan man ju tacka för den, om inte annat så när man OSAr.
  • Anonym (Leyla­)
    Äldre 26 Mar 13:14
    #14
    Alyllyra skrev 2014-03-26 09:44:39 följande:
    Ja, men poängen här är väl att man inte behöver ta allt för illa upp om de inte gör det. Det behöver inte betyda att de inte är glada för ens skull.
    Anonym (Leyla) skrev 2014-03-25 22:24:07 följande:

    kanske jag som är trög men jag har verkligen inte förstått vitsen med allt detta jobb för inbjudningskort. Har liksom inte fattat grejen förrän jag själv började planera bröllop. 

     Nu väljer jag enkla inbjudningskort från ett tryckeri som skickas i vanliga kuvert och att det skulle leda till nån form av känslostorm från dom bjudna gästerna har jag liksom svårt att greppa. 
     ja det är fint att bli bjuden på bröllop men jag och många med mig är såna att man tänker "åh bröllop, vad roligt" och smackar upp inbjudan i den redan stora pappershögen på kylskåpet bland alla andra tandläkartider och barnkalasinbjudningar och skolpapper. Sen tänker man inte mer på det förrän man rensar pappershögen o noterar osa-datum. 

    och jag är en sån som har  noll koll.  att pappret inbjudan är skriven på är handfärgat och handpressat, att det är skrivet med särskilt dyr penna med tryckbokstäver efter en mall, ombundet med snöre från Guatemala a 19 kr metern och dekorerat med lackstämplar och guldbestrött och scrapbookat hela kuvertet... allt gjort av bruden själv a 73timmars jobb o bruden känner att hon vill ha ett särskilt tack och grattis för det...  hur 17 ska jag veta det?  


    Nu för tiden skickar man inte många brev och inbjudningar. Att man då brer på lite extra när man väl gör det och vill att den ska vara snygg och spegla bröllopet är väl inte så konstigt? För oss var det ju kanske den viktigaste inbjudan vi kommer att skicka någonsin. Så då ville vi ju att den skulle vara snygg

    Sen om den är gjort på speciellt papper eller med superdyra snören, det är inget man behöver ha koll på, men om man får en fin inbjudan kan man ju tacka för den, om inte annat så när man OSAr.
    ja jag tackar alltid för inbjudan i samband med att jag osa:r  , men jag kastar mig inte specifikt på telefon i samma sekund jag sliter upp kuvertet, det är inget jag tänker på.  Utan jag säger ett grattis vad roligt när jag samtidigt svara om jag kommer eller inte.   Vilket jag också inte är särskilt ensam om heller. Dom flesta gör ju så. 

    visst ser jag om inbjudan är särskilt fin eller så men jag kan omöjligt veta om det ligger 70 timmars jobb bakom kortet eller om det är köpt på Gallerix färdigt dekorerat för en tjuga styck. Det är en kort och gott en bröllopsinbjudan. Därmed kan man som brud inte heller anse sig ha rätt att bli förnärmad om ingen kommenterar inbjudan eller det fina kortet.  Ja möjligtvis om jag på förhand visste att kortet var handgjort då har jag tittat extra noga på det.

    och by the way, i dagens läge är det väl få som blir överraskade av en bröllopsinbjudan, dom flesta som blir bjudna är på något sätt ändå medveten om att det blir ett bröllop så att förvänta sig känsloyttringar för något man redan vet om känns ju lite overkill..  
    Mina 90 gäster vet redan att bröllopet ska bli av så jag har svårt att tro att någon skulle höra av sig specifikt och säga grattis när halva släkten är inblandad i bröllopet och andra halvan redan har gratulerat när vi berättade att bröllop skulle bli av.  
    Jag är 40 år och varit sambo i 9 år så ingen är ju direkt överraskad av att vi till sist gifter oss. 
  • Alylly­ra
    Äldre 26 Mar 14:05
    #15
    Anonym (Leyla) skrev 2014-03-26 13:14:23 följande:
    och by the way, i dagens läge är det väl få som blir överraskade av en bröllopsinbjudan, dom flesta som blir bjudna är på något sätt ändå medveten om att det blir ett bröllop så att förvänta sig känsloyttringar för något man redan vet om känns ju lite overkill..  
    Mina 90 gäster vet redan att bröllopet ska bli av så jag har svårt att tro att någon skulle höra av sig specifikt och säga grattis när halva släkten är inblandad i bröllopet och andra halvan redan har gratulerat när vi berättade att bröllop skulle bli av.  
    Jag är 40 år och varit sambo i 9 år så ingen är ju direkt överraskad av att vi till sist gifter oss. 
    Ja, fast det är ju långt ifrån sant för alla...

    Av våra gäster visste ca hälften om att vi skulle gifta oss, andra halvan (framför allt släktingar som inte bor i samma stad som oss) blev överraskade när inbjudan damp ner. Vi hade då varit tillsammans i 5 år, så det var väl inte konstigt men inte heller särskilt uppenbart att vi skulle gifta oss just då.

    Många väljer också att hålla bröllopet hemligt för alla utomstående fram till att inbjudan går ut, och då kan jag förstå om man önskar sig en roligare reaktion när korten väl skickas ut.

    Poängen i den här tråden är dock att man har all rätt att önska sig ett grattis/en bra reaktion från vänner och bekanta, men att man inte ska bli förvånad eller ta illa upp om den reaktionen uteblir. 
  • Äldre 26 Mar 15:40
    #16

    Klart man gratulerar - när man ringer för att lämna sitt svar om man kommer eller ej (i god tid före sista datum förstås )

    Inte skulle jag heller ringa upp specifikt för att tacka för en inbjudan, däremot skulle jag absolut ta upp det om jag mötte personen öga mot öga.

    Min första reaktion när jag får en bröllopsinbjudan är dessutom inte "åh vad roligt" utan snarare "åh nej vad jobbigt" hehe.

  • Äldre 26 Mar 15:45
    #17
    Anonym (Leyla) skrev 2014-03-25 22:24:07 följande:

    kanske jag som är trög men jag har verkligen inte förstått vitsen med allt detta jobb för inbjudningskort. Har liksom inte fattat grejen förrän jag själv började planera bröllop. 

     Nu väljer jag enkla inbjudningskort från ett tryckeri som skickas i vanliga kuvert och att det skulle leda till nån form av känslostorm från dom bjudna gästerna har jag liksom svårt att greppa. 
     ja det är fint att bli bjuden på bröllop men jag och många med mig är såna att man tänker "åh bröllop, vad roligt" och smackar upp inbjudan i den redan stora pappershögen på kylskåpet bland alla andra tandläkartider och barnkalasinbjudningar och skolpapper. Sen tänker man inte mer på det förrän man rensar pappershögen o noterar osa-datum. 

    och jag är en sån som har  noll koll.  att pappret inbjudan är skriven på är handfärgat och handpressat, att det är skrivet med särskilt dyr penna med tryckbokstäver efter en mall, ombundet med snöre från Guatemala a 19 kr metern och dekorerat med lackstämplar och guldbestrött och scrapbookat hela kuvertet... allt gjort av bruden själv a 73timmars jobb o bruden känner att hon vill ha ett särskilt tack och grattis för det...  hur 17 ska jag veta det?  


    Inte jag heller har skänkt bröllopsinbjudningar någon tanke innan jag själv började planera. Hade ingen aning om hur mycket det kostade och vilket jobb det var... När vi fick bröllopsinbjuningar har jag bara blivit glad, satt upp dem på kylskåpet och tackat för inbjudan när jag osat. 
  • Äldre 27 Mar 06:30
    #18

    Vi fick faktiskt en bröllopsinbjudan för ett par veckor sedan. Jag blev jätteglad och sa direkt maken "Titta, så snygg den är! Oj, så roligt. Jag längtar redan!", men jag skickade inte ett sms, ringde eller liknande till bruden/brudparet. Idag träffade jag bruden som hastigast och inte tänkte jag på att gratulera, tacka för inbjudan eller något sådant. Det tänkte jag på i efterhand, att fasiken, jag kunde ju ha sagt något. Men som sagt, det betyder ju absolut inte att jag inte är glad för brudparets skull, att jag inte tyckte inbjudan var jättefin eller att jag inte ser framemot bröllopet. För det ska bli jättekul :)


Svar på tråden Ledsen över brist på reaktion