• Anonym (Tråkm­åms)
    Äldre 18 Mar 12:01
    4503 visningar
    18 svar
    18
    4503

    Vill inte att det blir en sup/röj fest

    Jag funderar på festen.
    Min killes vänner är ganska så partyglada. De dricker gärna mycket. Inte sådär att de blir as dräggiga(förutom en eller två som har typ adhd och är lite för mkt ) men ändå att de dricker så att de blir fulla.

    Nu låter jag kanske as pretto, men jag har inga problem med att supa till det ibland också, men i rätt forum. Jag tycker dock att bröllop inte är rätt forum att bli as packad på.
    Tyvärr består även sällskapet av några som gärna drar kola, vilket för mig bara bidrar till skräcken. Tur är att min framtida make inte tar något, men även om polarna smyger med det på toa vet jag och tycker det är jobbigt.

    Jag tror inte någon kommer göra Bort sig på middagen, utan att det är festen efteråt som kommer bli som vilken supfest som helst, vilket jag inte vill.
    Jag vill att det ska vara mer sofistikerat och trevligt än röjigt och vilt.

    Hubby säger att han inte bestämmer över vad andra gör utan att de ansvarar förs ig själva, och han kan be dem att försöka ta det lugnt men kan inte tvinga dem.
    Jag tycker att han kan ställa krav, men han tycker jag är lite löjlig, det är ju bröllop, klart det blir röj. Jag tänker även på att han kommer umgås med sina polare på vår fest och jag med mina, de pratar ändå bara sport så det är skittråkigt och jag vill inte vara med, men föredrar att vi ska umgås och så får de andra umgås med oss gemensamt typ.

    Hur ska jag tackla detta? Jag är medveten om att det låter fruktansvärt när jag läser detta, och jegentligen är det inget som säger att det kommer bli såhär, det är bara mina spöken, men för att undvika sån situation där alla dricker för mkt, och eventuellt tar kola, hur gör jag då? Jag vill inte snåla med vin och öl, hellre för mkt än för lite, men vill inte behöva tycka det är jobbigt.

  • Svar på tråden Vill inte att det blir en sup/röj fest
  • Äldre 18 Mar 12:10
    #1

    Du behöver inte snåla - men du kan exempelvis se till att ni har en bartender som blandar drinkar / häller upp öl och helst då att gästerna antingen måste betala (ni kan ta en femma per glas om ni ändå tänkt bjuda egentligen) eller att man i alla fall måste lämna in sitt gamla glas för att få påfyllning / nytt glas. 
    På så sätt blir det i alla fall inga busgroggar, och om bartendern känner att personen är lite väl packad så kan denne blanda en lite svagare grogg eller eventuellt ta en mellanöl i stället för starköl och hälla upp (ni kan ju också välja att enbart köpa in mellanöl eller i alla fall inte dom starkaste ölsorterna.

    Din blivande har rätt i att han inte kan ställa så stora krav, det är vuxna människor och ni vet hur dom är när ni bjuder in dom.
    Det är ert val om ni vill ha dom där eller inte.
    Men han kan prata med dom och be att dom tar det lite lugnt. Och i alla fall att dom lämnar drogerna hemma. Ni vill ju inte ha besök av polisen under kvällen liksom... Det bör både din blivande make och hans vänner förstå. 

  • Äldre 18 Mar 12:12
    #2

    Jag har inte jätte bra svar på dina frågor men kan säga vad vi har bestämt oss för att göra på vårt bröllop för att få ner drickandet så mycket som det går. Man kan ju aldrig konrollera hur mycket någon dricker ändå men man kan iaf göra det lite svårare.

    Vi har bar till självkostnadspris så det är en servitris som hela tiden har koll på hur mycket folk dricker och även om nån börjar bli lite väl full.

    Vi har även endast öl/vin/cider, ingen sprit då det oftast är det som gör att folk spårar.

    Hoppas ni får en bra fest :) 

  • Anonym (Tråkm­åms) Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 12:26
    #3

    Smarta tips! Jag tänkte att vi skulle ställa baren lite sådär så det är jobbigt att fylla på, och ja, en bartender behövs nog så det inte blir kaos och för starka drinkar.

    Alltså nu låter det som att de är värsta pundarna, så är det inte, men ja, i sthlms mingelliv så är det förbannat vanligt tyvärr... Kan be dem lämna skiten hemma, men vet inte om de inte bara skulle smyga med det istället...suck...


    Chicita skrev 2014-03-18 12:10:39 följande:

    Du behöver inte snåla - men du kan exempelvis se till att ni har en bartender som blandar drinkar / häller upp öl och helst då att gästerna antingen måste betala (ni kan ta en femma per glas om ni ändå tänkt bjuda egentligen) eller att man i alla fall måste lämna in sitt gamla glas för att få påfyllning / nytt glas. 

    På så sätt blir det i alla fall inga busgroggar, och om bartendern känner att personen är lite väl packad så kan denne blanda en lite svagare grogg eller eventuellt ta en mellanöl i stället för starköl och hälla upp (ni kan ju också välja att enbart köpa in mellanöl eller i alla fall inte dom starkaste ölsorterna.

    Din blivande har rätt i att han inte kan ställa så stora krav, det är vuxna människor och ni vet hur dom är när ni bjuder in dom.

    Det är ert val om ni vill ha dom där eller inte.

    Men han kan prata med dom och be att dom tar det lite lugnt. Och i alla fall att dom lämnar drogerna hemma. Ni vill ju inte ha besök av polisen under kvällen liksom... Det bör både din blivande make och hans vänner förstå. 


  • Anonym (Tråkm­åms) Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 12:28
    #4

    Jag tror vi bara kommer ha vin och öl, och sen ett cigarrrum med fin whiskey och cognac och sånt man inte super på. Det kanske räcker så...


    SannaHedlund skrev 2014-03-18 12:12:30 följande:

    Jag har inte jätte bra svar på dina frågor men kan säga vad vi har bestämt oss för att göra på vårt bröllop för att få ner drickandet så mycket som det går. Man kan ju aldrig konrollera hur mycket någon dricker ändå men man kan iaf göra det lite svårare.

    Vi har bar till självkostnadspris så det är en servitris som hela tiden har koll på hur mycket folk dricker och även om nån börjar bli lite väl full.

    Vi har även endast öl/vin/cider, ingen sprit då det oftast är det som gör att folk spårar.

    Hoppas ni får en bra fest :) 


  • Anonym (Också tråkig­..)
    Äldre 18 Mar 13:24
    #5

    Min släkt har en hel del alkoholisttendenser och många blir odrägligt packade oavsett om det faktiskt är fest eller julfirande. På bröllopet har vi bestämt att helt enkelt ta de som brukar ha svårt att bete sig åt sidan och förklara för dem att det är VÅR dag, det är VI som bestämmer och om de inte kan uppföra sig utan måste pressa i sig sprit som att de vore på charter så föredrar vi att de äter middagen och sedan beger sig hemåt. Jag har även bett de mer sansade antyda i god tid innan att de inte tror att jag accepterar ett fylleslag. :) Förhoppningsvis fungerar det, och blir någon sur så säger det väl det mesta om deras insikt i drickandet.

  • Anonym (Tråkm­åms) Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 13:41
    #6

    Det låter klokt, men så tråkigt att man ens ska behöva ha den uppgiften på sitt bröllop. Jag funderar hur man lägger fram det snyggt att de får bete sig, då utgår man ju ifrån att de inte kommer det, och vad vet jag, kanske har de tänkt att vara sansade den kvällen?jag vet dock en i sällskapet som alltid lyssnar o respekterar min åsikt när jag börjar tycka killarna spårar, han brukar kunna lugna dem bra, kanske ska utse honom till lite...barnvakt hehe


    Anonym (Också tråkig..) skrev 2014-03-18 13:24:27 följande:

    Min släkt har en hel del alkoholisttendenser och många blir odrägligt packade oavsett om det faktiskt är fest eller julfirande. På bröllopet har vi bestämt att helt enkelt ta de som brukar ha svårt att bete sig åt sidan och förklara för dem att det är VÅR dag, det är VI som bestämmer och om de inte kan uppföra sig utan måste pressa i sig sprit som att de vore på charter så föredrar vi att de äter middagen och sedan beger sig hemåt. Jag har även bett de mer sansade antyda i god tid innan att de inte tror att jag accepterar ett fylleslag. :) Förhoppningsvis fungerar det, och blir någon sur så säger det väl det mesta om deras insikt i drickandet.


  • Anonym
    Äldre 18 Mar 14:17
    #7

    Av denna anledning (inte för att våra nära och kära blir aspackade men överförfriskade kan vem som helst bli) så bjuder vi bara på starkare till avécen. I barnen kommer vi bara ha vin eller öl. Ingen stark sprit överhuvudtaget. Sedan hoppas man ju att folk har vett att inte bli aspackade på en bröllopsfest

  • Anonym (samma här)
    Äldre 18 Mar 14:52
    #8

    Jag har lite samma funderingar som du TS, och jag själv brukar vara en riktig partytjej så jag oroar mig även för att jag ska bli för full... Har bett två av mina närmaste vänner verkligen säga åt mig om jag blir för glad i champagnen. Vill ju minnas allt från min bröllopsdag och verkligen inte få bakisångest!

    Vissa av våra gäster gillar samma substans som du skriver om men jag hoppas de inte tar med sånt på bröllopsfest. Det skulle kännas väl sleazy. Be din kille snacka med polarna om kolat, att det är ett stort no no.

    Vi ska också bara servera sprit till avecen, och sedan har betalbar med bartender. 

  • Anonym (Tråkm­åms) Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 15:10
    #9

    Skönt att jag inte ensam...

    Jag gillar också festa, men vill inte vara bakis dagen efter med minnesluckor i värsta fall, vilken pärs!

    Ibland vill jag bara skita i allt vad alkohol heter o köra en vit fest, men det verkar sjukt tråkigt att inte ens dricka vin till maten, och brudskålen!

    Förresten, hintar ni era bekanta som använder substanser att det inte är okej på ert bröllop eller hur gör ni?

  • Anonym (tråki­gare)
    Äldre 19 Mar 16:13
    #10

    Jag är också orolig för att folk ska dricka alldeles för mycket och se det som vilken fest som helst där dom kan supa järnet. Mest rädd är jag att min sambo ska dricka så mycket att han får minnesluckor och glömmer allt (krävs inte jättemycket sprit för att han ska få minnesluckor). Min sambos far har tydligen alkoholproblem så det känns lite sådär. 

    Jag har iaf pratat med min sambo om det och han har lovat att inte dricka för mycket. Sen har vi valt att lösa allt det andra med att ha bar med förmånliga priser. Folk dricker mindre om dom måste betala för det. 

    Vi kommer enbart bjuda på öl och vin till middagen, och det handlar om 2-3 öl/glas vin. 

    Hade jag haft bekanta som håller på med olagliga substanser så hade jag sagt att om de tänker vara påverkade av annat än alkohol/nikotin på vårat bröllop så är dom inte välkomna. 

     

  • Anonym (Tråkm­åms) Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 19:00
    #11

    jag tror jag kommer få sätta mig ner när det närmar sig med min sambo och prata allvar med honom. Han vill att det ska vara röj och ös till skillnad från mig, men jag hoppas att han respekterar mitt beslut att han måste be alla sina polare lämna skiten hemma!  Sen tror jag jag ska prata med hans ena kompis som är lite " pappa" i gruppen som kan lugna ner killarna när de spårar.
    Skönt att få prata av sig, är ju inte som jag kan prata av mig på jobbet direkt hehe
    " Hörrni, min killes polare kommer knarka på vårt bröllop, vad ska jag göra?" hehehe 

  • Äldre 19 Mar 20:58
    #12

    Vi kommer också bara servera vin/öl/cider. Mycket alkoholfria drycker också. Läsk och vatten. Så det FINNS ifall någon skulle vilja ta ett avbrott. ;) 

  • Äldre 19 Mar 21:14
    #13

    Jag trodde att jag var ensam om att oroa mig om röjarfest. Speciellt min fästmans vänner kan dricka rejält och ibland hetsa om att dricka ännu mer. Jag vill ju inte vara snål och inte bjuda, men å andra sidan så vill jag ju inte att det ska bli party party. Jag vill att alla ska ha trevligt och dansa halva natten.

    Tycker ni att det är ok att bara bjuda på alkohol till maten och sedan ha betalbar (självkostnad från systembolaget) efter? Min pappa tycker att betalbar är dåligt och att vi istället borde bjuda på billigare öl. Vi kommer också bara ha whiskey, conjac och baileys som avec, och ingen annan starksprit.

    Jag vill ju att det ska vara trevligt, och jag har ibland svårt att själv ha koll på hur mycket jag dricker, speciellt när man sitter ner och blir serverad glas efter glas. Jag vill inte heller bli för packad, vill ju vakna utvilad dagen efter bröllopet utan ont i huvudet eller ångest.

    Tänker ni utse någon som har koll på hur mycket ni dricker?

    TS: Jag förstår att du oroar dig, men prata med antingen din sambo eller den kompisen som brukar ha koll på gänget. Säg som du känner att det här är ER dag och just då vill ni ha det ordnat och drogfritt. Det är ju inte vilken fest som helst, det måste väl de förstå?

  • Anonym (Tråkm­åms) Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 21:41
    #14

    Jag tror absolut att de förstår, minus 2 killar. Men ska ta snacket med både min man och den där braiga kompisen.
    Har vart på bröllop med dessa människor förr, och under middagen skötte sig alla men sen vart det efterfest på ett annat ställe, och då blev det så sjukt trashigt bara. Bruden hade jätte kul visserligen men det är inget jag önskar på mitt bröllop.

    Ha någon som är sprit ansvarig är bra! Tänkte jag inte på.  Vi ska ha sprit från systemet då vi har en lokal dit vi tar med egen sprit. Kanske kan hyra en bartender också...så slipper jag ha en gäst som barnvakt....

    Finns det ingen som redan är gift och gått i samma tankar som mig innan sitt brölop, och som har lite erfarenheter att dela med sig utav? 

  • Äldre 19 Mar 22:40
    #15
    swdnchick skrev 2014-03-19 21:14:37 följande:

    Jag trodde att jag var ensam om att oroa mig om röjarfest. Speciellt min fästmans vänner kan dricka rejält och ibland hetsa om att dricka ännu mer. Jag vill ju inte vara snål och inte bjuda, men å andra sidan så vill jag ju inte att det ska bli party party. Jag vill att alla ska ha trevligt och dansa halva natten.

    Tycker ni att det är ok att bara bjuda på alkohol till maten och sedan ha betalbar (självkostnad från systembolaget) efter? Min pappa tycker att betalbar är dåligt och att vi istället borde bjuda på billigare öl. Vi kommer också bara ha whiskey, conjac och baileys som avec, och ingen annan starksprit.

    Jag vill ju att det ska vara trevligt, och jag har ibland svårt att själv ha koll på hur mycket jag dricker, speciellt när man sitter ner och blir serverad glas efter glas. Jag vill inte heller bli för packad, vill ju vakna utvilad dagen efter bröllopet utan ont i huvudet eller ångest.

    Tänker ni utse någon som har koll på hur mycket ni dricker?

    TS: Jag förstår att du oroar dig, men prata med antingen din sambo eller den kompisen som brukar ha koll på gänget. Säg som du känner att det här är ER dag och just då vill ni ha det ordnat och drogfritt. Det är ju inte vilken fest som helst, det måste väl de förstå?


    Jag har bestämt att vi ska ha betalbar just för att folk inte ska dricka för mycket och för att dom faktiskt ska dricka upp det dom tar. Vill ju inte ha en massa halvfulla ölburkar överallt. Mina föräldrar och de vänner jag diskuterat det med har tyckt att det är en bra idé. 

    Så vill ni ha betalbar så ha det :) Det är eran dag och ingen annan ska bestämma åt er. Dessutom tror jag att folk hellre betalar för bra öl än att få billig blasköl :)  
  • Anonym (Också tråkig­..)
    Äldre 20 Mar 10:05
    #16

    Vi kommer också bara bjuda på dryck till maten och sedan köra betalbar, lustigt nog har min far tänkt att den släkting som brukar bli mest odräglig ska sköta den så då måste kanske han hålla huvudet klart. :D En annan som inte brukar kunna bete sig satte lilla pappa som chaufför och jag har inte ens nämnt mina farhågor för honom!

  • Äldre 17 May 09:50
    #17

    Förutom tips om betalbar och att snacka med polarna om att lämna knarket hemma så tänkte jag på en sak. Min vän hade sin bröllopsfest på en restaurang som de hade abbonerat. När vi hade kommit dit och innan vi fått brudskålen så hälsade ägaren oss välkomna. I samband med det höll han ett litet förmaningstal om vilka regler som gäller och att vi alla skulle tänka på att det var brudparets kväll. Han gjorde det på ett väldigt bra och roligt sätt men ändå tydligt så att budskapet gick fram. Jag tyckte detta var väldigt bra eftersom det tog bort pressen på brudparet att vara "de tråkiga".

    Vet inte vad det är för lokal ni ska vara i men någon ansvarig borde väl finnas? :)

  • Himla
    Äldre 17 May 10:17
    #18
    cecbj195 skrev 2014-05-17 09:50:11 följande:

    Förutom tips om betalbar och att snacka med polarna om att lämna knarket hemma så tänkte jag på en sak. Min vän hade sin bröllopsfest på en restaurang som de hade abbonerat. När vi hade kommit dit och innan vi fått brudskålen så hälsade ägaren oss välkomna. I samband med det höll han ett litet förmaningstal om vilka regler som gäller och att vi alla skulle tänka på att det var brudparets kväll. Han gjorde det på ett väldigt bra och roligt sätt men ändå tydligt så att budskapet gick fram. Jag tyckte detta var väldigt bra eftersom det tog bort pressen på brudparet att vara "de tråkiga".

    Vet inte vad det är för lokal ni ska vara i men någon ansvarig borde väl finnas? :)


    Vad bra! Fy vad trist med människor som kan spoliera allt en dag som denna....
Svar på tråden Vill inte att det blir en sup/röj fest