• Äldre 17 Mar 08:28
    2059 visningar
    5 svar
    5
    2059

    Resfeber, vad har vi glömt?

    Nu är det bara lite drygt 2 veckor kvar innan vi åker iväg på bröllopsresan och jag börjar bli jättenojig över att vi har glömt något. Det känns som att det har varit alldeles för lite att planera och fixa haha.

    Resan går till USA så pass & esta (i rätt ordning) är så klart ordnat, likaså informationen till flygbolaget. Försäkring är också fixad.

    Hyrbil är bokad och vi har bokat dom flesta hotellen. Vi har även fixat så att någon kommer hit och kollar posten åt oss.

    Är det något uppenbart som vi har glömt bort?

  • Svar på tråden Resfeber, vad har vi glömt?
  • Äldre 17 Mar 08:59
    #1

    Det kan vara bra att växla pengar. Man kan oftast betala med kort i USA men om du ska köpa en läsk, glass eller liknande kan det vara bra med cash.

    Se till att ni har pappersutskrifter av flygbiljetter, esta och alla bokningar. Det är lätt för dem att säga att ni inte har en bokning men att ni kan få ett rum för ett högre pris om ni inte har bokningsbekräftelsen/bevis. Inte alltid det finns wifi. McDonalds har alltid fritt wifi, eller det billigaste på menyn kostar $1/7 kr.

    Vart i USA åker ni? Hur länge är ni borta?

  • Äldre 17 Mar 09:11
    #2

    Vi har lite växlat och om vi behöver mer så tänkte vi ta ut på plats. Känns dumt att gå runt med mer kontanter än nödändigt.

    Allt är utskrivet (vi kommer även fota passen och maila till oss) och vi tänkte fixa internet och gps på plats (vägbeskrining till första hotellet tänkte jag skriva ut eftersom vi inte lär ha hunnit fixa gps dit) 

    Vi kommer vara i Florida ett tag och seda köra genom landet, över till Kalifornien, så vi blir borta i nästan två månader :)  

     

  • Äldre 17 Mar 09:41
    #3

    Underbart! Har ni kreditkort? Det är bra att ha med sig! Även försäkringsbevis om ni skulle bli sjuka.

    Man kan ju köpa allt i usa, men något speciellt läkemedel kan ju vara svårt att hitta samma om ni är känsliga.

    Solskyddsfaktor är mkt billigare där och vinflaskor finns i mataffären, oftast även kall öl.

    Väl framme kan det vara bra att köpa en stor kylväska som ni kan ha vattenflaskor i. Kranvattnet smakar inte gott och en 12 pack flaskor är ganska mycket billigare än lösa.

    Jag har bott i usa och brukar åka vartannat år, därför har jag lite koll.

  • Äldre 17 Mar 10:21
    #4

    Adapter för att kunna koppla in mobilladdare/datorladdare i vägguttaget. Det viktiga att kolla är att laddaren/elektriska prylen kan användas i ~110-220 V och 50-60 Hz. Då behövs endast en liten adapter som bara ändrar formen på stiften. :)

  • Äldre 17 Mar 13:54
    #5

    Kreditkort har vi tänkt ta med, och vi har tänkt på kylväska och adapter:) Försäkringsbevis däremot hade jag inte en tanke på,men det låter ju som en en bra grej att ha :)

    Var i usa har du bott?:) 

Svar på tråden Resfeber, vad har vi glömt?