• Äldre 12 Mar 12:44
    5392 visningar
    8 svar
    8
    5392

    Hindersprövning och efternamn

    Då har vi skickat in papper för hindersprövning och vi slängde även med papper för byte av efternamn i kuvertet. 
    Hur lång tid tar sånt att få svar på?
    Funderar nu i efterhand om man kanske skulle skickat iväg efternamnsbytet senare? Kan det bli så att jag får mitt nya efternamn redan innan bröllopet pga att vi skickat in det så pass tidigt? 

  • Svar på tråden Hindersprövning och efternamn
  • Äldre 12 Mar 13:27
    #1
    Betty84 skrev 2014-03-12 12:44:19 följande:

    Då har vi skickat in papper för hindersprövning och vi slängde även med papper för byte av efternamn i kuvertet. 
    Hur lång tid tar sånt att få svar på?
    Funderar nu i efterhand om man kanske skulle skickat iväg efternamnsbytet senare? Kan det bli så att jag får mitt nya efternamn redan innan bröllopet pga att vi skickat in det så pass tidigt? 


    Vi fick tillbaka papprena på en vecka ungefär har jag för mig 
  • Äldre 12 Mar 18:49
    #2

    Det ska ta högst några veckor, för oss gick det också rätt snabbt. Om du anmält att du ska byta till din blivandes efternamn så kommer det inte ske innan vigseln oavsett när du skickar pappret, utan det byts i samband med att ni gifter er. Bekräftelsen på det kommer några veckor efter vigseln vad jag hört här, har inte bytt själv.

  • Äldre 12 Mar 20:55
    #3

    Tack för svaren :)
    Då vet jag att jag slipper oroa mig för det där med namnbytet *pustar ut* :) 

  • Äldre 12 Mar 21:26
    #4

    Men hur blir de då med pass och flygbiljetter, om man åker på bröllopsresa direkt efter bröllopet? Ska man boka resan i sitt gamla efternamn eller nya? Någon som vet? 

  • Äldre 12 Mar 22:03
    #5
    Millan skrev 2014-03-12 21:26:45 följande:

    Men hur blir de då med pass och flygbiljetter, om man åker på bröllopsresa direkt efter bröllopet? Ska man boka resan i sitt gamla efternamn eller nya? Någon som vet? 


    Du ska boka i samma namn som det står i passet. 
    För om inte namnet på biljetten och namnet på passet överensstämmer så kan man få problem.
    Ska ni vara borta länge (längre än en månad) så kan det vara bra att ha med sig en kopia på vigselbeviset eftersom att OM dom scannar passet på vägen hem så kan det dyka upp ett annat namn (ditt nya). Och det kan ge problem.

    Jag bad vår vigselförrättare att skicka in vigselintyget någon vecka senare. Alltså att hon skulle vänta till nästa helgs vigslar så vi fick en extra veckas säkerhet så att säga ;)  
  • Emelie­ka
    Äldre 27 Mar 15:03
    #6

    Jag fick idag mitt intyg på Hindersprövningen samt Vigsel Intyg.

    Jag kommer ju ta sambons efternamn och har ansökt om det, men sker det automatiskt när vi gift oss eller?  Står bara på Hindersprövningen att "Anmälan om efternamn har gjorts"
    Kan någon räta ut mitt frågetecken till ett utropstecken? :P 


    Äntligen ska vi säga Ja till varann
  • Äldre 27 Mar 15:12
    #7
    Emelieka skrev 2014-03-27 15:03:12 följande:

    Jag fick idag mitt intyg på Hindersprövningen samt Vigsel Intyg.

    Jag kommer ju ta sambons efternamn och har ansökt om det, men sker det automatiskt när vi gift oss eller?  Står bara på Hindersprövningen att "Anmälan om efternamn har gjorts"
    Kan någon räta ut mitt frågetecken till ett utropstecken? :P 


    Ja om ni skickade in båda blanketterna så byter du efternamn så fort intyget om genomförd vigsel har kommit in till skattemyndigheten :) 
    Och det brukar prästen eller den borgerliga vigselförrättaren fixa. :)  
  • Emelie­ka
    Äldre 27 Mar 15:39
    #8
    Chicita skrev 2014-03-27 15:12:28 följande:
    Ja om ni skickade in båda blanketterna så byter du efternamn så fort intyget om genomförd vigsel har kommit in till skattemyndigheten :) 
    Och det brukar prästen eller den borgerliga vigselförrättaren fixa. :)  
    Kanon :) 
    När vi fick hem pappren så blev allt helt plötsligt så verkligt! 
Svar på tråden Hindersprövning och efternamn