• Äldre 11 Mar 10:22
    2905 visningar
    7 svar
    7
    2905

    Tips på huvudrätt som känns festlig, men till ett bra pris

    Vi har bestämt att vi ska servera västenbottenpaj med löjrom, rödlök och creme fraiche till förätt, och bröllopstårtan blir efterrätten. 

    Har ni något tips på vad man skulle kunna servera till huvudrätt? Det ska kännas festligt utan att bli alltför dyrt, men framförallt ska det vara någonting som så många som möjligt tycker är gott. 

    Eftersom västerbottenpaj är klassiskt svenskt, har vi funderat på att ha det som tema genom hela menyn. Svenska smaker och råvaror, det vill säga. 

    Jag vet att det inte är så mycket att gå på, men uppskattar alla tips och förslag :)

     

  • Svar på tråden Tips på huvudrätt som känns festlig, men till ett bra pris
  • Alylly­ra
    Äldre 11 Mar 10:27
    #1

    Vad gillar ni?
    Vill ni ha kött, fisk, vegetariskt? Lagar ni det själva eller beställer från en cateringfirma?

    Om ni ska laga själva skulle jag satsa på något som går att bara "slänga in" så att säga, typ kycklingfileer, lammstek, laxsida eller liknande. Nått som man kan göra i ordning först och sen bara stoppa in i ugnen och låta det bli klart. Om ni vill ha svenska smaker kanske älg- eller renstek skulle kunna vara något? Det kan bli dyrt iofs.

  • Äldre 11 Mar 10:37
    #2

    Huvudrätten kommer att beställas från en cateringfirma. 

    Jag är själv vegetarian och har inte så bra koll på kött. Huvudrätten vill vi gärna ska vara kött eller fisk.

     

  • Äldre 11 Mar 10:50
    #3
    Vancouver skrev 2014-03-11 10:37:56 följande:
    Huvudrätten kommer att beställas från en cateringfirma. 

    Jag är själv vegetarian och har inte så bra koll på kött. Huvudrätten vill vi gärna ska vara kött eller fisk.

     
    För att förtydliga: Jag är den enda vegetarianen på bröllopet och trots att vegetarisk mat kan vara väldigt god så vi vill gärna servera någonting med kött eller fisk till huvudrätt då vi vet att många gillar detta. Mitt första förslag var fläskfilé men min sambo tyckte att detta var för vardagligt för bröllopet. 

    Hjortfilé funderade vi på men det verkar som att det blir för dyrt.

     
  • Äldre 11 Mar 11:30
    #4

    Vi kör också svenskt sommartema och har beställt fiskbuffé. Cateringfirman är ett fiskrökeri, och de fixar en massa olika typer av fisk så folk kan välja - rökt lax, ugnsbakad lax,strömming, ål, rökta räkor och olika såser, typ gravlaxssås samt potatissallad. 

    Kör också Västerbotten till förrätt för det är så jävla gott, plus att det passar bra till fisken! Vi kokar lite extra färskpotatis så det inte blir för lite, kostar ju inget på sommaren. Dessutom köper vi massor av dill och gräslök att klippa på alltihop. Sedan kan man alltid köpa sill och ha till - billgt, festligt, enkelt och (typ) alla gillar det till snapsen. 

    Efterrätt blir tårta och jordgubbar. 

    Så har iallafall vi tänkt, slutsumman blir ca 300 kr/kuvert för hela middagen (190 för fiskbuffén och 110 för resten).

  • Äldre 11 Mar 19:16
    #5
    lk09nni skrev 2014-03-11 11:30:28 följande:
    Vi kör också svenskt sommartema och har beställt fiskbuffé. Cateringfirman är ett fiskrökeri, och de fixar en massa olika typer av fisk så folk kan välja - rökt lax, ugnsbakad lax,strömming, ål, rökta räkor och olika såser, typ gravlaxssås samt potatissallad. 
    Det låter jättegott, verkligen! 

    Vi är från Norrland (södra delarna, visserligen) så att spinna vidare på ett Norrlandstema  skulle kunna vara en idé för oss. Lax känns svenskt i allmänhet och norrländskt i synnerhet, och tillagas det på rätt sätt med rätt tillbehör kan det ju vara väldigt festligt, och samtidigt överkomligt prismässigt. 
  • Himla
    Äldre 11 Mar 19:18
    #6

    Klassisk inkokt lax med hemlagad hollandaise, sparris och sockerärter är perfekt på ett sommarbröllop.

  • Himla
    Äldre 11 Mar 19:19
    #7
    lk09nni skrev 2014-03-11 11:30:28 följande:
    Vi kör också svenskt sommartema och har beställt fiskbuffé. Cateringfirman är ett fiskrökeri, och de fixar en massa olika typer av fisk så folk kan välja - rökt lax, ugnsbakad lax,strömming, ål, rökta räkor och olika såser, typ gravlaxssås samt potatissallad. 

    Kör också Västerbotten till förrätt för det är så jävla gott, plus att det passar bra till fisken! Vi kokar lite extra färskpotatis så det inte blir för lite, kostar ju inget på sommaren. Dessutom köper vi massor av dill och gräslök att klippa på alltihop. Sedan kan man alltid köpa sill och ha till - billgt, festligt, enkelt och (typ) alla gillar det till snapsen. 

    Efterrätt blir tårta och jordgubbar. 

    Så har iallafall vi tänkt, slutsumman blir ca 300 kr/kuvert för hela middagen (190 för fiskbuffén och 110 för resten).
    Åh vad gott det lät med fisk buffé :)
Svar på tråden Tips på huvudrätt som känns festlig, men till ett bra pris