• Äldre 9 Mar 19:42
    3912 visningar
    22 svar
    22
    3912

    Er veckomatsedel?

    Är det någon som skulle vilja dela med sig av sin veckomatsedel?

    Själv känner jag att jag skulle behöva lite inspiration och lite nya maträtter att varva med :)


  • Svar på tråden Er veckomatsedel?
  • Äldre 9 Mar 20:02
    #1

    de e inte så ofta vi planerar veckomatsedeln.. blir ofta att vi kommer på maten för dagen på förmiddagen eller ibland, bara timmen innan :P 

    men idag har vi ätit lasagne. för några dagar sen åt vi lövbiff och pommes strips. 
    jag kan tipsa om ett recept jag gjorde för inte så längesen som jag höll på äta ihjäl mig på!

    2 stora morötter
    1/3 purjolök
    två stora tomater
    4-8 färska champinjoner
    grädde
    oxfond
    älgfilé(skivad)

    skiva tomat och morötter. hacka purjon och skär svampen i lagom stora bitar. lägg allt i en ugnssäker form med Smör. salta å peppra. stek i ugn i 175grader i 30-45min.

    tvärbryn älgfilébiffarna och lägg sedan dessa tillsammans med grönsakerna. höll över en blandning av oxfond och grädde (valfri mängd och blandning) öka värmen till 225 grader och grädda allt i MAX 15 min! 
    ät med potatis och lingon eller nåt. vi har kört utan lingon/gelé.

    har aldrig prövat något annat kött, men det kan ju fungera med köttfärs. ste köttfärsen som vanligt, men hoppa över att steka i ugn då. utan häll bara över grönsakerna. även kaloppsbitar borde ju fungera. men då gör man som med älgfilén.  

    en annan enkel sak jag kan tipsa om är fisk - stek laxfilé i stekpanna (eller i ugn) med lite saft från en citron. koka ärtmix. blanda en burk valfri fiskrom med creme fraishe. klart! skitgött å enkelt! ni som vill kan ju ha potatis till :) 

  • Äldre 9 Mar 20:23
    #2

    Vi har börjat med city gross matkasse! :) Det är faktiskt över förväntan och du kan få tag på recepten utan att vara inloggad och kund. Jag har varit skeptisk till 2-3 av recepten (har haft det i 2 veckor så 10 maträtter) men alla har överraskat mig positivt! Supergott och tänker verkligen "hoppas vi får detta igen". En liten besvikelse i tillagningen var dock veckans fiskburgare, den var svår att få ihop till riktiga biffar, men smaken var inte fel på! Recepten är i största lagen.. vi kan ganska ofta få ihop 6-8 portioner på ett 4 portionsrecept, vilket ju är positivt i sig, men det kan ju tänkas på! Kan verkligen rekommendera det vi ätit hittills! Går att bläddra bakåt i veckorna med pilarna!
    www.citygross.se/Handla-pa-sajten/Recept/ 

  • Äldre 9 Mar 20:47
    #3

    Jag skriver matsedel varje vecka och det är jätteskönt för då slipper vi "vad ska vi äta idag" som annars uppstår nästan varje vardag.

    Den här veckan har vi:
    Måndag: Fiskgratäng med purjolök, (knaperstekt) bacon och matlagningsgrädde med potatis till.
    Tisdag: Kassler och pastagratäng med broccoli
    Onsdag: Allt i ett-kyckling i ugnsform med småpotatisar, pärllök, champinjoner, kycklingfilé och andra grönsaker.
    Torsdag: Potatismoussaka
    Fredag: Kycklingfajitas
    Lördag: Spagetti och kötfärssås (barnen har bestämt)
    Söndag: Hembakad pizza

    Vissa maträtter kanske låter krångliga men det är enkla och goda maträtter som går ganska snabbt att laga.

  • Äldre 9 Mar 21:52
    #4

    vi har inga spikade menyer men jag försöker hela tiden tänka nytt och läser menyer i veckotidningar ofta för att få tips o slippa snöa in mig på samma maträtter. 

    Den här veckan har vi ätit följande:

    Spagetti och köttfärssås - gjord på kalvfärs
    Hemmagjord gulaschsoppa
    Biff rydberg
    Potatisbullar och bacon
    Tonfisksallad
    sås med kassler och broccoli och ris  

  • Äldre 9 Mar 22:04
    #5

    Idag blev det grönsaker och potatis ugn, biff a la Lindström till maken och schnitzel med ost och skinka till mig.
    Imorgon blir det stekt kycklingkorv med stekt potatis och sallad.
    Sen vet jag inte. Maken vet inte om han kommer jobba tisdag-onsdag. Om  han börjar tidigt så vill vi ha mat som redan finns i frysen eller annat som går fort att tillaga/värma. 


    Annars blir det mycket thaimat. Vi köpte hem färdiga kryddblandningar när vi var där sist :) Medelhavsrätter är också nått vi gör. Laxsida i ugn, ugnstekt sparris, och potatis är enormt gott. Ja..inte potatisen haha men laxen. Revbensspjäll älskar vi att äta. Då ska man ha lite tid då det är 45 minuter * 2 i ugnen, men såå gott det är. Pulled pork är en annan favorit.

  • Alylly­ra
    Äldre 10 Mar 12:41
    #6

    Min man är till stor del vegeaterian, men äter fisk och skaldjur och kan även äta viltkött ibland, vilket jag tycker är jätteskönt, för då blir det lite lättare att variera sig! Vi är inte så bra på det här med veckoplanering (eller ens samma-dag-planering...) och det blir ofta att vi handlar på väg hem efter jobbet.

    Förra veckan åt vi
    Fiskgratäng på rödspetta med pepparrot och potatismos
    Linssoppa
    Laxsida i ugn med fetaost- och creme fraishetäcke 
    Canneloni på färska lasagneplattor med sojabitar och gorgonzola
    Sallad på det vi hade hemma för tillfället (grönsaker, bönor, tre olika ostskankar...)
    Pasta med färskost, paprika och svamp

    Jag gillar att laga mat, men inte på vardagkvällar. Jag vill gärna ta lång tid på mig och kunna pyssla och dona. Därför blir det oftast min man som lagar mat i veckorna.
    Han är duktig på pilliga grejer som typ bönbiffar och de tidigare nämna cannelonisarna. Jag är inte så bra på sånt men kan slänga ihop en paj eller en soppa ganska enkelt.
    Det blir lätt att man fastnar i ett visst antal recept som man roterar med två-tre veckors återkomsstid, vilket jag tycker är tråkigt. Skulle önska att vi var bättre på att testa nytt och planera i förväg. 

  • Äldre 10 Mar 13:07
    #7

    Måndag: Tosrkrygg med potatis och vitvinssås
    Tisdag: Spaghetti och köttfärssås
    Onsdag: Matlådor från frysen ;)
    Torsdag: Burritos
    Fredag: Korv stroganoff
    Lördag: Kyckling med ris och currysås
    Söndag: Köttbullar, sås och potatis

  • Äldre 10 Mar 14:54
    #8

    Tack, så roligt att så pass många svarat redan! :D

    Vår veckomatsedel för denna veckan är:

    Måndag - Pastagratäng med köttfärssås, tomater och morot.
    Tisdag - Vegetarisk "paella" med kikärtor
    Onsdag - Kycklingsallad, med äpple och päron
    Torsdag - Lax och potatismos (aldrig pulvermos!)
    Fredag - Köttfärslimpa med ugnsstekta rotsaker
    Lördag - Vegetarisk lasagne med suqash
    Söndag - Vegetariska tacoknyten med bönor


  • Äldre 10 Mar 19:18
    #9

    Måndag: Hamburgare med mos


    tisdag: stuvade makaroner och falukorv


    onsdag: sjömansbiff


    torsdag: flygande Jacob


    fredag: pizza


    lördag: pulled pork


    söndag: köttbullar och mos

  • Äldre 10 Mar 19:25
    #10

    Mån raggmunkar m. Fläsk..... Tis: rådjurs filé med hasselbackspotatis.... Ons: älggryta med ris. (Snabblagat då vi har mycket färdiglagad gryta i frysen)..... Tor: Grönsakssoppa med pannkakor..... Fredag: vildsvinsfile med klyftpotatis...... Lördag: restaurangbesök..... Söndag: grillar i skogen !:)

Svar på tråden Er veckomatsedel?