• Äldre 6 Mar 10:54
    3344 visningar
    5 svar
    5
    3344

    Två efternamn förtydligande?

    Hej!!

    Jag har läst in mig på skatteverkets sida och det står ju att man bara får ha ett efternamn å vill man ha ett till får det stå som mellannamn. Men när jag kollat på ratsit på några vänners namn så har dom ju faktist två efternamn i efternamnsfältet :/ jätteförvirrad?

  • Svar på tråden Två efternamn förtydligande?
  • sötnöt­en
    Äldre 6 Mar 11:25
    #1

    Som det ser ut idag kan man inte ha dubbelnamn, vilket går att läsa på skatteverkets hemsida. Men man kan lägga det som mellannamn om man vill. Detta med Ratsit beror på att de inte har en etablerad rad för mellannamn och därför delas mellannamnen upp mellan för och efternamn genom att kända efternamn hamnar under efternamn och  förnamn under den kategorin. Krångligt men så är det. Foten i munnen

    Dock finns förslag om lagändring inom ett flertal namnval där dubbla efternamn vid vigsel ska vara möjligt. Detta träder i så fall i kraft 1 januari 2015 :) 

  • Äldre 6 Mar 11:32
    #2

    Ja, visst är det lite klurigt det där. :)

    Om du väljer att ta din makes namn och behålla ditt eget i någon form (som efternamn eller mellannamn) så kommer ditt personbevis i framtiden se ut såhär:

    -------

    Efternamn: Johansson* Karlsson
    Förnamn: Sara Anna Maria

     *markerar mellannamn
    --------

    I ditt pass och andra dokument kommer det inte ens att finnas en asterisk, utan båda namnen står i efternamnsraden.

    Skillnad blir det först när ni får barn, då enbart efternamn (Karlsson i det påhittade fallet) kan föras vidare till barn. Heter du Johansson Karlsson, och din make Karlsson, kan barnen inte heta Johansson (eller Johansson Karlsson)
    Jag tror att det är den här lagen som ska ändras nästa år.

    Jag hade mitt flicknamn som mellannamn i mitt första äktenskap och har gjort tvärt om denna gång, har alltså Mr. Utvandrares efternamn först och mitt flicknamn sist. Utifall att vi skulle få en sladdis. Båda barnen har mitt flicknamn som mellannamn, och vill inte beröva framtida barn den möjligheten. 

    Sedan kan man i vardagen använda vilket av namnen man vill som efternamn. Vi bokar flygbiljetter, läkarbesök osv i barnens mellannamn eftersom de har der det gemensamt. Jag kommer att fortsätta använda mitt mellannamn som efternamn i jobbet, och makens efternamn privat. 

    Hoppas att det klarnade lite :) 

  • Äldre 6 Mar 11:36
    #3
    Utvandrare: Åh, vad jag hade velat att du skrev det där om aterisken för en vecka sen. Vi var tvungna att ringa skatteverket och fråga ;) 
  • Äldre 6 Mar 13:08
    #4

    men jag har läst att snart ska dom ändra det där - så t.ex 

    Anna Persson gifter sig med
    Erik Jonsson
    då KAN dom ta så de båda heter Persson Jonsson, och därefter även barnen.

    det är då i alla fall vad jag har hört och förstått. 

  • sötnöt­en
    Äldre 6 Mar 16:41
    #5
    filibustern skrev 2014-03-06 13:08:28 följande:
    men jag har läst att snart ska dom ändra det där - så t.ex 

    Anna Persson gifter sig med
    Erik Jonsson
    då KAN dom ta så de båda heter Persson Jonsson, och därefter även barnen.

    det är då i alla fall vad jag har hört och förstått. 
    Det är en del av det som önskas gå igenom i förslaget som ligger!
     
Svar på tråden Två efternamn förtydligande?