• Pernil­la S
    Äldre 5 Mar 18:37
    3335 visningar
    6 svar
    6
    3335

    Borgelig vigsel utomhus

    Min dröm är att vi gifter oss på en strand.


    Och när jag läser om borgelig vigsel så kan man be vigselförättaren om detta men det tillkommer en kostnad. Det förstår jag ju. Men är det någon som vet hur mycket det kostar?


    Mycket ska pengarna räcka till på den stora dagen.

  • Svar på tråden Borgelig vigsel utomhus
  • Äldre 5 Mar 18:49
    #1

    Jag vet inte om det är likadant i alla kommuner, men överlag tror jag det är så att man enbart betalar reseersättning till vigselförrättaren.

  • Pernil­la S
    Äldre 5 Mar 20:49
    #2

    Tack Sabina E Jag får ringa och kolla helt enkelt.

  • Emmask­rutt
    Äldre 9 Mar 10:08
    #3

    Pernilla S
    Fick du något bra svar på kostnaden för en vigselförättare? Vi har precis börjat planera vårat bröllop och funderar även på utomhusvigsel.
      

  • Äldre 9 Mar 15:43
    #4

    Hej!
     Vissa vigselförättare och/eller vissa kommuner ber om reseersättning. Vi gifte oss borgerligt i Orsa kommun, i trädgården till ett hotell ca 2 mil från centrum, och allt var helt gratis. Vi fick till och med en liten present av kommunen. Glad Om någon funderar på Orsa kommun så kan jag verkligen rekomendera dem! De var otroligt hjälpsamma, tillmötesgående och de kändes genuint glada för vår skull! Vi kommer alltså inte från Orsa.
    Ha det bra och Lycka till!
     

  • Alylly­ra
    Äldre 10 Mar 16:36
    #5
    lilla flodhäst skrev 2014-03-09 15:43:31 följande:
    Hej!
     Vissa vigselförättare och/eller vissa kommuner ber om reseersättning. Vi gifte oss borgerligt i Orsa kommun, i trädgården till ett hotell ca 2 mil från centrum, och allt var helt gratis. Vi fick till och med en liten present av kommunen. Glad Om någon funderar på Orsa kommun så kan jag verkligen rekomendera dem! De var otroligt hjälpsamma, tillmötesgående och de kändes genuint glada för vår skull! Vi kommer alltså inte från Orsa.
    Ha det bra och Lycka till!
    Undar om detta är något specifikt för Dalakommuner? Vi gifte oss borgerligt  i Rättvik (dvs. grannkommunen till Orsa) och vi fick också en liten present av kommunen :) Tyckte bara att det var lite kul att höra att andra har fått det!

    Vi betalade ingen ersättning till vår VF, som bodde ca 10 min från vår fest- och vigsellokal (han hade haft längre att åka till stadshuset...). Det är olika från kommun till kommun och hur långt bort VF behöver resa tror jag.
  • Äldre 11 Mar 19:39
    #6

    Vi gifte oss på en strand i Västerbotten i somras. Vi betalade resekostnaderna för vår borgerliga vigselförrättare. För oss var det den klassiska reseersättningen på 18,5 kr/mil så för oss blev det under 60 kr som vi betalade in via kommunens konto för dessa ändamål. Men det kan ju vara olika för andra kommuner. Vi betalade ingenting för själva vigselförrättaren. Vi fick också en gåva från kommunen vid vigseln så det verkar vara fler kommuner som ger någonting vid vigseln .

Svar på tråden Borgelig vigsel utomhus