• Äldre 5 Mar 13:01
    4974 visningar
    9 svar
    9
    4974

    Hur såg/ser er borgliga vigsel ut?

    Hej
    ska gifta mig borgligt den 8/8-15 (ja, tidigt ute kanske) men vet inte hur en borglig vigsel kan se ut..
    vill inte bara ha texten om att ingå i äktenskap..

    vilkar låtar, texter och dikter har/hade ni? hur såg vigsel cermonin ut? :)

  • Svar på tråden Hur såg/ser er borgliga vigsel ut?
  • Äldre 5 Mar 13:24
    #1

    Du kommer säkert få bra svar från brudar som redan gift sig. Jag har varit inne och läst i den här tråden för att få tips och idéer: www.brollopstorget.se/Forum-22-122/m4318111.html  

     

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Mar 13:49
    #2

    Vi hade borgerlig vigselceremoni i höstas.

    Vi gick in tillsammans till min mans bröder som spelade och sjöng Nicklas Strömstedts "Om".
    Sen presenterade vigselförrättaren några vänner till oss som sjöng Led Zeppelins "Thank you"
    Därefter läste min moster Dikten "Union" av Robert Fulgum, i en svensk översättning.
    Efter det kom själva ceremonin, vigseltexterna :)
    Därefter sjöng en vän till oss "Hallelujah" av Leonard Cohen med svensk översättning av en tjej här på BT.
    Sen avslutade vi det hela med att min mans bandkompisar spelade en egenkomponerad klezmer medan vi gick ut.

    Hela kalaset tog kanske 20-30 min och vi var väldigt nöjda! Vi gifte oss i ett gammalt stall där det fanns plats för alla att sitta så att det blev som en "altargång" i mitten.

    Men poängen är ju att man kan utforma sin ceremoni precis som man vill. Tråden som snowstars länkade till innehåller många goa tips!
     

  • Äldre 6 Mar 13:06
    #3


    Vi gifte oss i stadshuset med bara den närmaste familjen och ett par nära vänner närvarande.

    Vi började med att tända ett ljus för min pappa som inte finns med oss längre.
    Sen läste vigselförrätaren en dikt:

    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta
    att hon är den underbaraste kvinnan på jorden

    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk kan är
    i varje liten sak han gör och i varje liten tanke

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre
    säger och tror att de flesta missar det hos den andre

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå
    att man just passerat den finaste människan i världen

    Han har förstått, hon har fårstått!
    Därför är vi här idag!


    Sen hade vi två sånger som min kusin spelade och sjöng, "av längtan till dig" och "kärleken förde oss samman"

    Allt som allt tog det ungefär en halvtimme.

    Men eftersom jag va väldigt mycket gravid så kommer vi göra om det nästa år eller året därpå och få vigseln välsignad och bjuda in alla som vi inte kunde bjuda förra gången och ha en riktig fest! :)
  • Äldre 6 Mar 19:51
    #4

    Låter som fina vigslar ni hade Alyllyra och Teresa L Glad

  • Äldre 6 Mar 19:52
    #5
    snowstars.. jag kommer inte in på den länken... är den rätt ? :)
  • Äldre 6 Mar 20:03
    #6

    Vår vigsel såg ut så här:


    Ingång till Louie Armstrongs "We have all the time in the world" instumentalt på gitarr. Välkomstord av vigselförättaren Vigselförrättaren läste den här dikten: helenas.dagar.se/2011/06/15/var-brollopsdikt/ Solosång "Du är aldrig ensam" (gitarr + solist) Vigselceremonin (den långa) Solosång "Jag har gått inunder stjärnor" (gitarr + solist) Utgång till samma stycke som vi gick in till.
  • Äldre 6 Mar 20:03
    #7

    Glömde skriva att vigseln tog ca 15 minuter


  • Äldre 6 Mar 21:08
    #8

    Så här såg vår ut. In- och utgångsmusik spelades instrumentalt på piano och sångerna under själva vigsel sjöng en tjej med komp på piano. Dikten läste min tärna. Totalt tog vigseln kanske 15-20 minuter. 


    Ingångsmusik (Utan dina andetag)

    Välkomstord 

    Diktläsning (Bröllopsdikt av Helena och Jonas Ferry)

    Solosång (Valborg) 

    Vigselceremoni

    Solosång (Hold me, thrill me, kiss me)

    Avslutningsord

    Utgångsmusik (Home)
     

    Samma dikt som PimPim ser jag :) Det var lite roligt för när jag visade dikten (på hemsidan, den som Pimpim länkade till) upptäckte min man att Helena och han hade läst samma utbildning så han visste vem hon var. 
     
  • Äldre 19 May 10:02
    #9

    Har det varit vigselförättaren som har "hållit" i allt för er? Vår vigselförrättare vill bara göra själva vigseln, inte hålla några välkomstord eller dikt så jag undrar hur det ser ut om nån annan höll i själva vigseln och presenterade folk. HUr ser det ut? Nån som varit med om nåt sånt?

Svar på tråden Hur såg/ser er borgliga vigsel ut?