• Äldre 3 Mar 14:49
    14486 visningar
    20 svar
    20
    14486

    Inbjudningskort - kostnad?

    Hej!

    Jag sitter här och funderar på om vi satt en på tok för liten budget för inbjudningskorten så jag tänkte höra med er här vad ni har lagt ner på dem?

    Hur många inbjudningar skickade ni ut? Gjorde ni dem själva eller beställde färdiga? Pris för allt?

    Lägg gärna upp en bild också om ni vill!

    Tack! 

  • Svar på tråden Inbjudningskort - kostnad?
  • Äldre 3 Mar 15:05
    #1

    Jag budgeterade 16:- per kort inklusive frimärke. Så jag letade helt enkelt efter inbjudningar som kostade max 10:- per kort. Finns en massa hemsidor som säljer kort för det priset så det har inte varit svårt att hitta. Totalt kommer vi landa på cirka 500 kronor till 50-60 gäster, men då beställer jag placeringskort från samma ställe. :) 

  • Äldre 3 Mar 15:06
    #2

    Vi beställde färdiga från Calligraphen. 25 st, bjuder in 50 pers. Kostnad för dessa, 1100 kr plus drygt 400 kr i porto.

  • Äldre 3 Mar 15:24
    #3

    Jag gjorde mina själv. Vi hade inte fastslagit någon budget för enbart inbjudningskorten. Men vi satte en budget på 900 kr på alla trycksaker (Såsom inbjudningskort, meny, vigselprogram, placeringskort, kuvert)

    Så nu när jag har gjort inbjudningarna klart och skickat de så blev totalsumman 11, 50 per styck inklusive kuvert, frimärke och kort med band. Totalt bjöd vi 57 gäster.  Summan för inbjudningskorten blev då 655, 50 kr. 
    Sen har jag matrial kvar till meny, vigselkort och placeringskort som jag själv ska knåpa ihop nu under våren. =)

    Kan tillägga att jag tycekr om att pyssla, annars hade jag nog också beställt färdiga kort och skickat iväg. =) 

  • Äldre 3 Mar 15:29
    #4

    Vi beställde våra inbjudningskort från optimalprint. 20 st egendesignade kort som är stora som vikta A4, allt som allt kostade dem 356:- (inklusive porto)



     
  • Äldre 3 Mar 15:52
    #5

    Gjorde mina själv, 27 st kort. Designade själv i photoshop.

    Papper 7 kr st, totalt  189
    Satinband: 7 kr/m, totalt  133 kr
    Kuvert 39 kr / 5 st, totalt  234 kr

    Totalt 556 kr för 27 kort. 

    Frakt (varav 12 kort skickades utomlands), 456 kr.

    Sammanlagt blir det 1012 kr! Plus några kronor för extra papper och satinband i reserv om man ska räkna med det.
    Kan tillägga att jag skrev ut korten gratis på jobbet (har en skrivare med inbyggd vikarfunktion, woho!)

    Hade jag velat spara pengar hade jag använt jobbets papper och kuvert samt skippat satinbandet, isåfall hade det endast varit frakten som kostat. Men jag ville verkligen ha korten så som de blev, så jag är nöjd ändå! Skrattande



  • Äldre 3 Mar 15:53
    #6

    Kan lägga till att slutresultatet av korten hade en mycket mindre och mer välknuten rosett på framsidan! ;)

  • Alylly­ra
    Äldre 3 Mar 16:52
    #7

    Vi köpte kuvert och papper från USA och skrev texten själva. Hittar ingen bild, men de såg ut ungefär som bilden nedan, minus rosetten.

    Vi betalade ca 1000 kr för 65 inbjudningar inklusive frakt. Därutöver tillkom frimärken (med dubbelt porto...) samt extra bläckpatron till skrivaren och papperslim. Så runt 25-30 kr per inbjudan

    Vi hade inte satt upp någon specifik budget innan, men visste ganska väl vilket utseende vi ville ha på inbjudningarna och att vi hellre betalade för det än pysslade själva eftersom ingen av oss är särskilt duktig på sånt.


  • Äldre 3 Mar 17:13
    #8

    Alyllyra vad kul att du visar sådana kort för det är exakt i det formatet jag tänkt till våra kort! Jag har hittat mallar på nätet så man kan skära ut dem själv, men på etsy finns också färdiga kort med en sån där ficka...

    Var handlade ni era kort? 

  • Äldre 3 Mar 17:21
    #9

    Så här blev mina kort som jag själv pysslade ihop. 



     

  • Äldre 3 Mar 18:10
    #10

    jag gjorde egna kort, köpte fint papper med matchande kuvert i bokhandeln, köpte en fin kalligrafipenna och textade snyggt. 

    Jag köpte röda papper och kuvert i lite styvare material. Jag tror jag betalade 2 kr arket och 2 kr kuvertet.  Pennan kostade 50 kr.

    Skrev 40 inbjudningar.

    Tackkorten gjorde jag också själv, köpte enkla tomma dubbla kort i bokhandeln med kuvert till. Valde ut ett fint kort som en av gästerna tog på oss, lämnade in hos Expert och beställde 50 kort. Sen klistrade jag fast med limstift och textade fint med samma penna som till inbjudningarna.  Jag tror jag betalade max ett par hundralappar för dom tomma korten och 1.50 kr styck för fotona.

     

  • Äldre 3 Mar 18:18
    #11

    Vi har gjort inbjudningskort, infobroschyr och svarskort själv. Pappret kostade kanske 300kr, kuvert 300kr sen skrivarbläck ;) För att ge gästerna lite service så frankerade vi svarskorten också. Så gästerna behöver endast fylla i och lägga på lådan :) så frimärke gick väl på 700kr sammanlagt.

  • Äldre 3 Mar 18:19
    #12

    Nä nu snurrar jag till det ;) Frimärke gick på ca350kr

  • Äldre 3 Mar 19:48
    #13

    Våra inbjudningskort gjorde jag skälv och de kostade kort+dekoration + kuvert + porto ca 16kr/st

  • Äldre 3 Mar 19:51
    #14

    Vi gjorde egna, kort med kuvert med dekoration mm + porto blev ca 700kr för 45 inbjudningar

  • Äldre 3 Mar 20:00
    #15

    har ingen aning vad våra nibjudningar komer kosta. men ja vet att 20 näverhjärtan kosta typ 60 kr.. så 2 kr/st, jutesnöre typ 2kr/metern. ark - 1-2kr/st. men sen vet jag ju inte om vi måste köpa nå stämpelfärg eller en ny stämpel. 

    så till 35gäster så hoppas jag att vi kan hålla oss under till runt 10kr/inbjudan. plus 6kr för frimärke. men så ska vi ju skicka ut enklare inbjudningar till de vi vill bjuda endast till vigseln, men det blir ju typ bara ett enkelt kort med text på. kanske en bit snöre:) 

    tackkort kommer vi hålla så billigt som möjligt - ett dubbelvikt ark med handskrivet tack och ett kort på oss i. så där kommer vi nog inte upp i 10kr/st.. ens MED frimärken.   

  • Äldre 3 Mar 20:04
    #16

    Vi gjorde inbjudningarna själva. Vi köpte kort och kuvert, en penna, sidenband, hjärtformade klistermärken och så beställde vi foton på oss själva i form av klistermärken som vi satte på den vänstra sidan av inbjudan. Totalt, med frimärken, kostade det oss runt 800 kr. Vi (eller jag) älskar pyssel, så det var snarare det som avgjorde att vi skulle göra dem själva :)

  • Äldre 4 Mar 10:03
    #17

    Vi gjorde våra själva på datorn. Blev fina & väldigt billiga. Vi köpte fotopapper 100st för 100kr. Sedan kuvert till det, men det hade vi redan. & frimärken såklart.


    För oss kostade då inbjudan ca 7kr/st inkl frakt. Vi skickade ut ca 25-30 st (vi har bjudit in ca 50 pers)



     

  • Äldre 4 Mar 10:54
    #18
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-03-03 18:10:21 följande:
    jag gjorde egna kort, köpte fint papper med matchande kuvert i bokhandeln, köpte en fin kalligrafipenna och textade snyggt. 

    Jag köpte röda papper och kuvert i lite styvare material. Jag tror jag betalade 2 kr arket och 2 kr kuvertet.  Pennan kostade 50 kr.

    Skrev 40 inbjudningar.

    Tackkorten gjorde jag också själv, köpte enkla tomma dubbla kort i bokhandeln med kuvert till. Valde ut ett fint kort som en av gästerna tog på oss, lämnade in hos Expert och beställde 50 kort. Sen klistrade jag fast med limstift och textade fint med samma penna som till inbjudningarna.  Jag tror jag betalade max ett par hundralappar för dom tomma korten och 1.50 kr styck för fotona.

     
    Jag tänker ungefär som sig här, ska faktiskt gå en kurs i Kaligrafi nu i helgen, inför inbjudningspysslandet  :)
  • Äldre 4 Mar 11:02
    #19

    Tack alla ni för att ni svarat! Fortsätt gärna att fylla på!

  • Äldre 9 Mar 14:26
    #20


    Här är våra inbjudningskort. Jag pysslade ihop mina själv. Blev ca 8 kr styck, mederäknat kuvert.
Svar på tråden Inbjudningskort - kostnad?