• Äldre 1 Mar 23:05
    7127 visningar
    25 svar
    25
    7127

    Thailand?

    Hej! Jag sitter och funderar på om vi skulle boka en resa till Thailand senare i vinter/höst. Hur är vädret där då? Typ oktober? Sen! Vilket hotell ligger närmast flygplatsen? Blir extremt åksjuk om jag åker buss så jag vill hamna på ett hotell så nära flygplatsen som möjligt. Har varit utomlands en enda gång och är inte alls van vid resande. Kan ingenting alltså.

  • Svar på tråden Thailand?
  • Äldre 3 Mar 16:15
    #11

    Håller med Maj12. Det är nog bättre att titta på andra resemål än Thailand för de finaste platserna ligger inte nära flygplatserna tyvärr. En stor del av charmen med Thailand är just att det är så lätt att resa runt och förflytta sig mellan olika orter och öar.

    Är båt lika jobbigt som bil?

    Annars hade jag nog flugit till något av KOh Samui/chumphon/Surat Thani (kräver byte i Bangkok) och sedan åkt båt till Koh Tao eller Koh Pangang.
    På Koh Tao finns det t.ex ett fantastiskt hotell som heter Jamakiri och ligger vid en riktig paradisstrand.

    Om ni fortfarande är sugna på Phuket (trots brist på vit potatismjöls-strand) så ligger det ett hotell väldigt nära flygplatsen som heter Indigo Pearl. Detta hotell är superfint och har en söndagsbrunch som är outstanding. Det är en lugn ort som ligger en bra bit ifrån hystering i Patong.
    Här behöver du bara åka taxi en liten stund (vet inte exakt men gissar på ca 10 minuter)

  • Äldre 3 Mar 17:20
    #12

    Fast nu är det inte svenska som gäller på Phuket. Det är ryska som är det nya innespråket ;) Ryssar överallt, skyltar med på ryska och man blir tilltalad på ryska.

  • Maj12
    Äldre 3 Mar 18:25
    #13

    TheD: Okej :) ryssarna har tagit över :) Va på Phuket 2010 och måste erkänna att vi blev så missnöjda. Tillbringade första veckan i Aonang och blev så förälskade alltså wow vi va på ute på öarna va nästan ensamma . Fullt med fiskar som simmade runt oss. Paradisstränder för oss. Och sen va vi andra veckan på Phuket och vi blev chockade vilken skillnad det va. Vi blev som sagt var jätte besvikna. Men sen va vi i Aonang nu 2013 och blev tyvärr jätte besvikna, vi hade ju paradis bilden kvar :( Dom hade Slått upp en bar på en utav dom ljuvliga öarna som det dunkade hög musik från hela tiden. Vi såg inte en enda fisk :( och det flöt mat i vattnet där vi badade :(

  • Äldre 3 Mar 18:30
    #14

    Vad kul att ni är så effektiva med svar! Okej, Thailand låter då inte som ett alternativ. Sambon säger Hawaii, men det känns lite väl kanske. Någon charter i Europa som är nääästan som ett paradis då? ;) Kroatien vill jag inte till, där är det väl bara sten?!

  • Äldre 3 Mar 21:09
    #15

    Sardinien har vackra stränder.
    Italien kanske inte har dom vackraste stränderna annars, men är ett otroligt vackert land. 
    om du klarar en lång flygresa så ser ju seychellerna underbart ut. 

  • Äldre 3 Mar 21:13
    #16

    Mauritius?

  • Äldre 3 Mar 21:18
    #17

      kolla paradis stranden ;) tror ving har resor dit om man vill ha charter :) 

  • Äldre 3 Mar 21:25
    #18
    Carolinekahlstrom skrev 2014-03-03 18:30:56 följande:
    Vad kul att ni är så effektiva med svar! Okej, Thailand låter då inte som ett alternativ. Sambon säger Hawaii, men det känns lite väl kanske. Någon charter i Europa som är nääästan som ett paradis då? ;) Kroatien vill jag inte till, där är det väl bara sten?!
    Kroatien är absolut ett paradis i mina ögon, har varit både där och i Thailand.
    Ja, Kroatien har mest stenstränder, men det är otroligt vackert, INGA jobbiga försäljare som ska dra in dig någonstans, inga skyltar på varken Svenska eller Ryska :p

    Blev väldigt sugen på att åka tillbaka dit nu :p
  • Äldre 3 Mar 21:40
    #19

    Har tänkt så mycket på det där med alla sidor där de säljer resor. Stämmer verkligen bilderna med hur det faktiskt ser ut? T.ex det gröna vattnet osv? Svårt att säga, men generellt? Mauritius låter ju också som att det kan vara något. Vi måste verkligen sätta oss ner med ett gäng tidningar och titta!

  • Äldre 3 Mar 22:00
    #20

    För min del har alltid bilderna varit som i verkligen oavsett resmål. Men behöver inte resa med  de typiska resebolagen, säger jag som har jobbat som reseledare haha ;) Går ju att boka paketresa på de flesta andra sidor. Eller hotell och boende för sig. Fungerar hur bra som helst.

  • Äldre 3 Mar 22:00
    #21

    Boende och flyg ska det ju stå....

  • Äldre 7 Mar 16:03
    #22

    Ni bör kanske åka till ett resmål där du kan tänka dig att själv köra en hyrbil. Som förare blir man ju inte åksjuk och därmed är problemet löst. I oktober kan ni nog fortfarande åka till Kanarieöarna och få det soligt och varmt. Har tyvärr för mig att det inte är så lämplig tid på året för vare sig Florida eller Hawaii.


    Åker du aldrig bil, buss eller taxi hemma i Sverige heller? Om du gör det, hur minskar du din åksjuka? Det finns ju seaband, Calma, Postafen m.m. Fungerar något av dem på dig?

  • Äldre 8 Mar 00:59
    #23

    Jag kör bil dagligen, åker med sambon också. Det går bra kortare sträckor, men dom jag skrev häruppe så är det mycket psykiskt. Vet inte egentligen om man kan kalla det åksjuk, så nej seaband och dylikt fungerar inte.

  • Äldre 8 Mar 06:38
    #24

    Så bra att du har körkort och kan köra. Då har ni ju en jättebra lösning på det hela - kör själva med en hyrbil direkt från flygplatsen. Bara att kolla upp resmål med högertrafik som har bra klimat vid den tiden ni har tänkt att åka.


    KBT vore kanske generellt sett också en bra grej för dig, då det låter väldigt begränsande att ha sådan ångest inför resor. Men, det är ju något du måste vara motiverad till att ta itu med.

  • Äldre 8 Mar 13:40
    #25

    Ja absolut. KBT ska jag börja med i höst.

Svar på tråden Thailand?