• Äldre 28 Feb 20:43
    4337 visningar
    3 svar
    3
    4337

    Lagändring för efternamn

    Hej Tänkte kolla om någon vet detta. Jag och sambon gifter oss snart och ingen av oss vill byta efternamn men vi vill ändå ha samma. Vi vill ha bådas efternamn båda två. Idag blir ju det första efternamnet mellannamn men nästa år ändras väl lagen så man får ha två efternamn igen. Kan man då behålla sina egna efternamn idag och sen lägga till varandras nästa år när lagen ändrats?

  • Svar på tråden Lagändring för efternamn
  • Äldre 28 Feb 21:07
    #1

    jag har för mig att jag hört något sånt ja, att en hel familj ska kunna ha dubbelnamn helt enkelt. för förut har t.ex bara mamman kunna ha det, men inte barnen eller karln. men ja, jag har hört att hela familjen (och därmed ett par) ska kunna ha samma "dubbelnamn"

  • Äldre 28 Feb 23:06
    #2

    Kostar det inte då att byta/lägga till namn? Det är ju gratis i samband med vigsel, men inte annars. Det är ju därför en del byter till ett familjenamn innan vigsel, tex bruden byter till sin mammas flicknamn, vilket man kan göra gratis och sen tar brudgummen brudens efternamn vid vigseln, vilket som sagt då är gratis...

  • Tobna
    Äldre 25 Apr 19:51
    #3

    Hej! Jag gick förbi Skatteverkets kontor idag och passade på att fråga om den nya namnlagen där man ska kunna ta dubbla efternamn. Lagen är ett förslag och ligger uppe för utredning. Den föreslås börja gälla 1 jan 2015, men lagen har allstå inte röstats igenom än i riksdagen. Enligt kvinnan jag pratade med så kommer lagen nog tidigast börja gälla i mitten av 2015. T.o.m. de tycker att det är tråkigt att mellannamn som många väljer att ta för att få "två efternamn", inte kan ärvas av framtida barn och hela familjen inte kan ha samma namnkombination i så fall.

Svar på tråden Lagändring för efternamn