• Anonym (ledse­n)
    Äldre 26 Feb 14:11
    5160 visningar
    21 svar
    21
    5160

    Dålig stämmning på BT

    Jag är faktiskt ganska ledsen över den negativa stämmningen som kommit över BT de senaste( 2-3?) månaderna. Jag har hängt här i över ett år och inte alls märkt av det förrens nu. 

    Det slängs ut moralkakor till höger och vänster och uppenbarligen går det inte att göra något rätt när det kommer till äktenskapet. Man ska inte ha en stor fest men man ska inte springa iväg heller, det är inte bra om man har varit tilsmmans i 11 år och inte heller i ett år. Man får inte vara under 25 och inte för gammal. Man ska ha varit gift tidigare eller så ska man inte det. Man kan absolut inte ta någonting för givet överhuvudtaget, man får inte se fram emot bröllopet, vardagen måste finnas för att äktenskapet ska vara bra men det får inte bli slentrian. 

    Mång av er kanske ine blir påverkade, men jag är faktiskt en sådan som tar saker och ting ganska personligt vilket är lätt att göra när många av de trådar jag läs i på sistonde har attityder som "omoget" "väx upp" "lägg ner" "sök psykologhjälp" "sluta vara en bortskämd prinsessa" är bara lite av de jag anser personliga påhoppen som florrat i olika trådar. 

    Jag känner personligen att jag själv blir väldigt negativ när jag hela tiden måste ställa mig i försvarställning inom olika trådar, jag menar nu kan man inte ens gilla sin ring eller klänning eftersom det är för ytligt. 

    Personligen tycker jag att det är väldigt tråkigt att slänga runt sig skilsmässostatistik när vi är här inne för att få tips om de bästa sätten att spara pengar eller vilken färg som matchar bäst till temat. "men du behöver inte läsa dem" nä men det är klart att om den ligger på förstasidan på forumet att man endå i begränsad mån får ta del av tråden.

    Jag kanske bara är mer påverkad än andra men jag tycker faktiskt att det måste till en ändring för att lätta upp denna stämmning.

    Har jag rätt/fel?
    kan vi inte komma överens över vissa förhållningregler (jag är medveten om att det finns men uppenbarligen följs de inte så bra)eller liknande för att undvika detta? BT är ju faktiskt ett roligt forum där jag träffat många bra människor att disskutera med :)

  • Svar på tråden Dålig stämmning på BT
  • Äldre 26 Feb 14:19
    #1

    Håller med dig!
    Det är så väldigt tråkigt att det inte finns andra vägar att gå än den som man själv har valt. Att allt man själv gör är det rätta och övrigt fel. Att min kärlek är stark och rätt men inte er.

  • Äldre 26 Feb 14:20
    #2

    Nu har jag inte varit lika aktiv dom senaste månaderna som jag har varit under dom senaste tre åren, så det kan vara därför jag inte märkt av någon nämnvärd ökning av dålig stämning på forumet. Jag tycker att det hela tiden går upp och ner i perioder. Iband kan det vara väldigt många trådar med lite negativ stämning under en kort period och andra stunder är det inga sådana trådar alls. Sedan är man ju olika, hur känslig man är för vissa saker och vad man reagerar på.

    Det är dock jättetråkigt om det här forumet (också) ska börja upplevas som negativt och tråkigt, med trådar som får medlemmarna att ta illa vid sig pga diverse anledningar, för det är ju vanligtvis ett väldigt trevligt forum tycker jag :)

    Och vad man kan göra åt det? Ptja, bra fråga. Se till sig själv, försöka att inte bidra till den negativa stämning och kanske ignorera när det är något man upplever negativt eller jobbigt. Istället för att kasta bränsle på elden. Jag har tex följt ringtråden som varit väldigt aktuell här senaste dygnet, men valt att inte skriva i den, även om jag i mitt huvud har bidragit med både det ena och det andra kring vissa inlägg där :P Men som sagt, jag vet inte, andra här kanske har bra förslag på den biten :)


  • Alylly­ra
    Äldre 26 Feb 14:24
    #3

    Jag kan hålla med dig till viss del. Det har varit lite "dålig stämning" eller vad man ska kalla det de senaste månaderna. Men det är inte på något sätt unikt, trådar kommer och går och det har varit en hel del hätska diskussioner här inne till och från. Jag är säker på att de som var medlemmar här långt innan mig har ett ännu bättre minne av detta.

    Det är bra att försöka att inte ta saker personligt när man läser (om det inte är personliga påhopp då, sånt ska man anmäla), eftersom de flesta kommentarer är generella och inte syftar till någon specifik medlem. Men generella uttalanden kan också såra, så klart.

    Dock tycker jag att det skulle vara ett oändligt tråkigare forum om vi alla skulle stryka varandra medhårs och inte ta upp saker till debatt. Vissa debatter är onödiga, visst. Själv brukar jag inte lägga någon tid på dessa. Vissa debatter berör något som kan vara bra att belysa och är intressanta för de som deltar.
    Är man inte intresserad eller tycker att det blir för hätskt kan man välja att lämna tråden. Är det något som man tycker borde ifrågasättas kan man fråga "hur menar du nu?" istället för "du är dum i huvudet som tycker så".

  • Äldre 26 Feb 14:32
    #4

    Jag är lite kluven, visst måste det finnas plats att även diskutera djupare frågor är färgval och ringar, men samtidigt håller jag med om att tonen varit lite onödigt hård och tycker det är rätt trist att skilsmässostatistik dras upp till höger och vänster (och då tillhör jag ändå demografin som statistiskt sett förblir gifta livet ut).

    Statistik kan vara användbart för samhällsplanering men inte för att bedöma en enskild individs val och framtid. Det går inte att säga att ett enskilt äktenskap kommer hålla eller inte utifrån ett antal fasta parametrar, vilket innebär att man inte heller kan säga att man borde gifta sig vid en viss ålder eller vid ett visst stadie i livet - statistik fungerar inte så.

    Vi vet så väldigt lite om andra människor, deras tankar och val och detta är ändå - som tagits upp upprepade gånger - ett forum för bröllopsplanering, inte primärt en äktenskapsskola eller relationsakut där man måste dela med sig av sinna innersta tankar och känslor för att bli accepterad och få sitt äktenskap godkänt.

    Har du inget snällt att säga så säg ingenting alls, eller vad det brukar heta. Och var försiktig mer råd som inte är efterfrågade. 

  • Äldre 26 Feb 15:13
    #5
    Alyllyra skrev 2014-02-26 14:24:16 följande:
    Mycket bra poäng.

    Jag kan nog säga att jag tycker att när anonymitetsfunktionen kom så blev det mycket lättare att vara rent ut sagt elak här inne.
    Visst kan det finnas anledningar att behöva starta en tråd anonymt här.
    Men seriöst... Om man använder ett rätt anonymt nick och inte berättar vem man är så bör det inte vara några problem att hålla detaljer dolda från släkt och vänner som kan tänkas finnas här inne.
    Och för den delen - som var uppe till diskussion när anonymitetsfunktionen kom - behöver alla detaljer runt ens bröllop vara så extremt hemliga egentligen? Glad Flört

    Det är ju ett bröllopsforum, det finns egentligen ingen anledning att behöva vara anonym för att kunna diskutera favoritställningar i sovrummet eller liknande. Det som kan vara känsligt är väl om man har någon släkting eller vän (eller själv) som har typ drogproblem eller liknande och man inte vill hänga ut det såhär.
    Men som sagt - väljer man ett anonymt nick och är lite försiktig med att berätta vilken stad och berätta ingående om familjerelationer, vart man jobbar osv så bör det räcka långt.

    Som daniiel skriver så går det upp och ner här. 
    Jag har märkt att våren "den stora brudtilströmningen Tungan ute" verkar vara tiden på året då det är mest tjafs. Många är nya här, och många har taggarna utåt för att dom har inte hunnit landa i den (faktiskt) oftast bra stämningen och tryggheten i att vi väl alla (eller i alla fall dom flesta) är här för att vi antingen vill ha hjälp med planering mm. Eller har fått så mycket hjälp att vi själva vill ge något tillbaka.

    Att vara försiktig med att läsa in för mycket mellan raderna är ett tips.
    Ett annat är att faktiskt läsa hela inläggen och inte dra slutsatser baserat på bara en del av det - eller den del man irriterade sig på. För det kan vara bara en dålig formulering och inte poängen i sig... 
    Och om ni ser rena personangrepp så anmäl !
    Tryck på den där lilla röda pricken med en vit hand i och välj en kategori som passar och skriv en motivering så att personen som läser förstår vad du reagerar på.
    Att anmäla trådstarten och säga att det är hela tråden som behöver granskas ska fungera. Men inte alltid...

    Bidra med positivitet, försök hellre fria istället för att fälla och ja - sluta läsa om du blir upprörd.
    Du är ju här för att få tips och hjälp. Så fokusera på det positiva så kommer resten att blekna i jämförelse Solig 
  • Alylly­ra
    Äldre 26 Feb 15:42
    #6
    Chicita skrev 2014-02-26 15:13:55 följande:
    Mycket bra poäng.
    Tack, vet inte om jag fick fram den riktigt... Kände mest att jag ville skriva "nånting" Tungan ute

    Håller med dig om anonymitetsfuktionen, jag var inte här när den infördes och jag förstår att den fyller sitt syfte ibland när det handlar om riktigt känsliga grejer. Men ofta går det ändå att gissa sig till vilken medlem det är som har skrivit om man känner till hur folk brukar uttrycka sig (stavning, versaler/gemener, använande av smileys, längd på inlägg etc).
    Men vad säger det mig? Jo, det säger mig att "Chicita" har skrivit ett anonymt inlägg, men det ger mig ju ingen mer info om "Chicita" än jag redan vet (sorry att jag använde dig som exempel här Flört). Om man i övrigt väljer att vara relativt sparsam med personliga detaljer så är nicket i sig tillräckligt anonymt i de flesta fall kan jag tycka.

    Men vi får väl alla ta på oss en del av bördan här tänker jag. Jag brukar själv vara väldigt dålig på att anmäla saker som jag tycker går för långt, dels för att jag är lite lat () och dels för att jag inte kan forumets regler tillräckligt bra för att ha bra på fötterna vid en anmälan. Under tiden som jag sitter och är inaktiv frodas påhoppen utan konsekvenser och tonen i debatten skruvas upp ett snäpp till.  
  • Äldre 26 Feb 15:59
    #7

    Jag känner med igen att vissa kan vara lite hårda. Fick själv höra att det är onödigt för mig och min sambo att skicka ut save the date för att vi inte väljer att göra det typ ett år i förväg. Det kändes inte så roligt att höra eftersom det ändå är vi som väljer hur vi ska göra och vi frågade bara vad folk ansåg om utseendet till dem och inte vad folk ansåg om vårat val av när de ska läggas på lådan.
    Även om det inte är ett stort påhopp så kändes det som det då både jag och min sambo blev både förvånade och faktiskt ledsna av det. Vi har valt att skaka oss av det och gå vidare men jag kan tänka mig att för en person som inte har lika lätt för det kan en sådan sak förstöra en hel dag. 

    Samtidigt ser jag i andra trådar så mycket värme och vi känner oss inte dumma för att vi är "nya" här utan bli glatt välkommnade in i konversationen. Det väger upp enligt oss :)  (att jag ibland skriver jag och iband vi är för att jag sitter här mer än gubben ;) ) 

    Jag håller med om tidigare talare att vi ska värna om varandra och se till att här blir så trevligt som möjligt :D 


  • Äldre 26 Feb 16:00
    #8
    Alyllyra skrev 2014-02-26 15:42:57 följande:
    Men vad säger det mig? Jo, det säger mig att "Chicita" har skrivit ett anonymt inlägg, men det ger mig ju ingen mer info om "Chicita" än jag redan vet (sorry att jag använde dig som exempel här Flört). 
    haha det är lugnt... Jag har faktiskt aldrig använt funktionen, så den som blev nyfiken nu kan ju leta sig blå Flört
    Eller jo en gång - när det var en direkt fråga på vad våra föräldrar hade bidragit med pengamässigt. Och då ville jag inte hänga ut dom eftersom jag inte är så anonym Flört

    Jag skulle nog säga att det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite.
    Speciellt när det gäller det man tycker är obehagligt skrivet. Och det räcker med att ni motiverar det så... Typ "jag vet inte om det här klassas som påhopp, men jag tycker att det är otrevligt i alla fall".
    Sen är det upp till moderatorn att agera eller ignorera.
    Om tillräckligt många anmäler samma inlägg så kan dom ju inte ha skygglapparna på hur länge som helst liksom Glad 

    Reklaminlägg och spam - anmäler jag alltid om jag hinner se dom.
    För jag vill inte ha ett forum som består av massa reklam. Jag vill kunna lita på att de tips jag ser är oberoende tips, skrivna av någon som verkligen tycker så - inte någon som fick rabatt på "heldagskonceptet" (eller vad det nu var) mot att dom skrev något positivt här på BT Flört 
  • Äldre 26 Feb 17:14
    #9

    Jag kan inte påstå¨att jag har märkt något speciellt. men vissa tycker på en gång att det blir dålig stämning när folk säger det man känner. Ställer en person en fråga i forumet ja då får du också tåla svaret. Gör man inte det så skippa frågan. Möjligtvis omformulera den osv...

  • Himla
    Äldre 7 Mar 13:13
    #10

    Bra inlägg! Folk får göra som de vill för mig men lämna gnället hemma och sprid inte negativitet ut i cyberrymden. Man ska ge RÅD & ROS istället för RIS & ROS. Det finns inga sanningar, bara åsikter så jag tycker att man ska vara objektiv när man ska tala om vad man tycker. Vi är ju alla olika.


     


     


     

Svar på tråden Dålig stämmning på BT