• Äldre 24 Feb 23:25
    4242 visningar
    9 svar
    9
    4242

    Ockerpris på dryck?

    Vi håller just nu på att förhandla med lokalen vi tänkte ha vår fest i. Det är i Norrlands inland och det är ingen högklassig lokal där man brukar ha bröllopsfester. Kan va bra att ha med sig...

    Vi kommer ha betalbar efter middagen och ägaren till stället kommer stå i baren. Där är det inga problem. Vi har fått en offert på 6000 för lokal och en personal i baren till kl 01. Det var ca 4000 dyrare än det andra stället vi har tittat på. Det som skiljer är att det dyrare stället även har stugor till uthyrning, vilket löser övernattning för våra långväga gäster. Stugorna ingår inte i det priset, gästerna får själva boka och betala sin övernattning. (ca 200:-/natt) Men vi känner väl ändå att det är värt 4000 för att lösa problemet...

    Det som jag däremot känner är lite sniket är att de vill ha 50:-/glas eller 150:-/flaska för drycken till maten. Vi får inte ta med egen. Det vinet vi har valt kostar 71:-/flaska! Det är över 100% påslag... För öl skulle de ha samma, 50:-, där har vi valt en öl som kostar 19:-/flaskan. Det är 150% påslag. Det tycker jag är ockerpriser. De VET att vi inte har så stor budget och de vet att vi inte har så många alternativ. 

    Hur tar jag upp det här med uthyraren på ett fint sätt utan att förstöra våra chanser att hyra? 

  • Svar på tråden Ockerpris på dryck?
  • Äldre 24 Feb 23:48
    #1

    För mig tycker jag det låter jättebilligt. Drinkarna på vårt ställe kostar 125:-! Det blir dock att vi har fri bar.

  • Äldre 24 Feb 23:52
    #2

    De får ta vad de vill i baren, det här är dryck till maten... 

  • Äldre 24 Feb 23:52
    #3

    Om dom har serveringstillstånd så får dom inte låta er ta med eget. Det har inget med girighet att göra.
    Om dom skulle låta er ta med egen alkohol så kan dom lika gärna begära sig i konkurs på en gång, för det innebär att dom inte längre har något serveringstillstånd kvar.

    Priserna för viner, mm får inte vara samma som på systemet enligt alkohollagen. Och man får inte dumpa priserna mot andra krogar/restauranger i närheten. Vilket innebär att dom måste följa marknadspriserna på alkohol i området - eller ta mer betalt. Och de flesta restauranger brukar ha mellan 100-150% påslag mot systemet. Så det är inga konstiga priser.

    Det ni kan göra är att tala om att ni tycker att det blir lite dyrt och fråga om det går att få ner priserna något.
    Man får inte sänka priserna på alkohol, men man kan göra paket - och sänka priserna på maten (redovisnings-mässigt) .
    Fråga kan man alltid. Men jag tror inte att ni kan få någon större sänkning av priserna. 

  • Äldre 24 Feb 23:57
    #4
    Chicita skrev 2014-02-24 23:52:56 följande:
    Om dom har serveringstillstånd så får dom inte låta er ta med eget. Det har inget med girighet att göra.
    Om dom skulle låta er ta med egen alkohol så kan dom lika gärna begära sig i konkurs på en gång, för det innebär att dom inte längre har något serveringstillstånd kvar.

    Priserna för viner, mm får inte vara samma som på systemet enligt alkohollagen. Och man får inte dumpa priserna mot andra krogar/restauranger i närheten. Vilket innebär att dom måste följa marknadspriserna på alkohol i området - eller ta mer betalt. Och de flesta restauranger brukar ha mellan 100-150% påslag mot systemet. Så det är inga konstiga priser.

    Det ni kan göra är att tala om att ni tycker att det blir lite dyrt och fråga om det går att få ner priserna något.
    Man får inte sänka priserna på alkohol, men man kan göra paket - och sänka priserna på maten (redovisnings-mässigt) .
    Fråga kan man alltid. Men jag tror inte att ni kan få någon större sänkning av priserna. 
    Det finns inga andra krogar i närheten... iaf inte på 5-6 mil. Vi har inga problem med att de måste vara de som köper in alkoholen heller. Vi får ta med champagne till fördrink så jag känner inte att det är en stor grej för dem heller att tumma lite på reglerna.

    Men hur tar jag upp det utan att de blir sura? Det är frågan... 
  • Äldre 24 Feb 23:58
    #5

    Maten står vi för, ink kock och serveringspersonal... 

  • Äldre 25 Feb 00:01
    #6
    teres77 skrev 2014-02-24 23:57:42 följande:
    Det finns inga andra krogar i närheten... iaf inte på 5-6 mil. Vi har inga problem med att de måste vara de som köper in alkoholen heller. Vi får ta med champagne till fördrink så jag känner inte att det är en stor grej för dem heller att tumma lite på reglerna.

    Men hur tar jag upp det utan att de blir sura? Det är frågan... 
    Det behöver inte vara vägg i vägg... Men det finns regler om vad det ska kosta som man måste följa...
    Att dom tummar på reglerna där låter konstigt. Det är möjligtvis om dom inte har champagne i sitt sortiment som dom kanske kan göra ett undantag.

    Som sagt, du kan inte förutspå utgången av en sån fråga hur du än ställer den.
    Det är bara att fråga och hoppas att dom ger dig ett svar du vill ha.

    Möjligtvis kan du kanske fråga - men tala om att "du förstår att dom har regler och annat som dom måste följa. Men kan dom kanske sänka priset något i alla fall"
  • Äldre 3 Mar 11:38
    #7
    Chicita skrev 2014-02-25 00:01:55 följande:
    Det behöver inte vara vägg i vägg... Men det finns regler om vad det ska kosta som man måste följa...
    Att dom tummar på reglerna där låter konstigt. Det är möjligtvis om dom inte har champagne i sitt sortiment som dom kanske kan göra ett undantag.

    Som sagt, du kan inte förutspå utgången av en sån fråga hur du än ställer den.
    Det är bara att fråga och hoppas att dom ger dig ett svar du vill ha.

    Möjligtvis kan du kanske fråga - men tala om att "du förstår att dom har regler och annat som dom måste följa. Men kan dom kanske sänka priset något i alla fall"

    Jag jobbar inom restaurangbranschen och hjälper ofta till med att skriva offerter och liknande. Priserna låter absolut inte orimliga, snarare tvärtom skulle jag säga. Är det ändå så att ni måste få ner priset skulle jag göra som @Chicita säger; säg att du förstår deras sida men att du "bara frågar..". Fråga ska man alltid kunna göra utan att komma på kant med ägarna.


     


    Tänk däremot på att även om du vill ha ett bröllop som är så billigt som möjligt så måste ju företaget få tjäna pengar, något som de flesta restauranger och företag inom den här branschen gör genom att sälja alkohol.


    Lycka till!

  • Alylly­ra
    Äldre 3 Mar 14:27
    #8

    Nu är det ett tag sen jag gick utbildningen i alkoholservering... Men jag har för mig att det lagstadgade lägsta påslaget är 20% på alkohol. Sen ska ju sägas att resturanger oftast köper in via grossist och därmed inte betalar systemet-priser för allt. Men de har ju rätt att lägga på för transport, personal, lokal etc så det är absolut inte ovanligt med påslag över 100 % eller högre.

    Fråga om du kan få ett paketpris på alkoholen, typ att du får lite billigare om du beställer ett visst antal flaskor eller liknande. Som andra har sagt så kör på en öppen "det skadar ju inte att fråga"-attityd, men var beredd på att de kanske inte är så villiga att ändra sig. Övriga omkostnader är ju desamma, så det blir deras vinst som sänkningen tas av...

  • Äldre 3 Mar 14:34
    #9

    Jag tycker verkligen inte att det var ett dyrt pris! Vi bor också i norrlands inland och kommer ha vår fest i en restaurang där det också är typ hotell/vandrarhem. Det är inte högklass, men absolut väldigt mysigt och fint. Vi betalar 65 per glas vin/flaska öl till maten. 

    Förhandla kan man alltid försöka med, men jag tycker priset var helt och hållet rimligt och mer därtill!  

Svar på tråden Ockerpris på dryck?