• Äldre 23 Feb 20:15
    75524 visningar
    492 svar
    492
    75524

    Viktnedgångspepp!

    Hej!

    Vill skaffa en aktiv tråd för pepp och stöttning för att gå ner i vikt!

    Gärna med olika utmaningar om folk är peppa på det! :)

    Måste få en liten morot att komma igång ordentligt då det går så jäkla sakta och vill iaf försöka 2-4kg/månad. :)

    Hoppa gärna på!  

  • Svar på tråden Viktnedgångspepp!
  • Äldre 23 Feb 20:18
    #1

    Ville inte skriva allt i översta inlägget.

    Okej. Jag vill gå ner c:a 25 kg och gärna så fort som möjligt men senast till bröllopet den 1/8 2015!

    Vill gärna ha med er som aktivt vill peppa och stötta varandra, jag har upplevt att det är vid sådana tillfällen man lyckas!

    Jag ska börja föra mat/motion/vikt-dagbok (en fysisk, jag har mycket lättare för att skriva på papper än ex. i en app/dokument) och köra hårt! 

    Tänker köra på som jag gjort nu med 5:2 måndag och torsdag men kanske inte unna mig riktigt så mkt jag gjort på helgen och försöka hålla mig ifrån 10rastens mack-kavalkad på jobbet genom att alltid ha med mig mycket frukt och nyttiga mellanmål jag tar med själv för att ordentligt hålla koll på vad jag stoppar i mig! 

    Hoppas vi blir många som kan stötta och peppa varann! :D 

  • Äldre 23 Feb 21:52
    #2

    Vilken bra tråd :)Jag ska tappa 30kg innan juni nästa år :) har redan gått ner 6kg på 1 1/2 månad, så det går framåt. Sakta men säkert är ju så man behåller sin vikt bäst tror jag.   Jag andvänder isodieten som grund angående maten, men vet på ett ungefär vad jag få äta å inte :) Andvänder mig utav en app som heter Lifesum där jag skriver det jag äter och tränar, väldigt smidig. I appen ser jag hur mycket kaloriera jag får äta om dagen och det har hjälp mig mycket.Har börjat med att jogga tre dagar i veckan ca 40min, ska börja på gym när jag får upp konditionen lite mer :) 

  • Äldre 23 Feb 22:38
    #3

    Härligt jobbat! Då har vi ju ungefär lika mycket vi ska gå ner kvar. :) 

    Jag håller med dig, men jag är urdålig på att ta det sakta. Har varit bäst när jag varit superstrikt och gått ner snabbt - men då har jag ju gått upp igen.

    Vad betyder iso-dieten? Lite nyfiken. Har också lifesum, men som sagt så klarar jag det bäst genom att skriva ner det fyiskt - men kommer använda till att kolla kalori-mängd i maten osv. Är ute och går 1 mil minst 3 gånger i veckan med en kompis - eller det är vårt mål. Hinner inte det varje vecka men vi är duktiga på att gå långt. :)

    Bra med joggingen, men min kropp klarar inte det! Mina vrister och knän är dåliga + att mina bröst är för stora. :) Men promenader klarar jag mig bra på och sen kanske lägga till lite styrka när jag kommit en bit.

    Har hört att det är mycket viktigare vad man äter i förhållande till vad man tränar, alltså typ 80% har med diet att göra och 20% med motion - och jag vet att det stämmer. Äter jag rätt går jag ner i vikt oavsett om jag tränar eller ej - men om jag tränar behöver det inte betyda att jag går ner i vikt så länge jag inte håller stenkoll på vad jag stoppar i mig. Så jag kommer i första hand fokusera på maten även om jag som sagt går mycket promenader. :) 

  • Äldre 24 Feb 13:57
    #4

    joo precis..man vill gå ner fort hehe helst nu.


    http://www.isodieten.nu/ Här kan du läsa lite :) ''består av Vanlig husmanskost typ'' Tycker att appen är väldigt bra, man ser vad man kan äta å inte. Man kan bli grymt förvånad hur mycket kalorier vissa saker innehåller.


    Det är ju bra att börja med promenader :) jag kör sittups och armhävningar med m.m varje dag. Finns bra appar för det med :) hehe känner igen mig, har dubbel sportbh när jag springer :D


    Precis och det stämmer :) var ett tag jag tränade mycket och åt dåligt, det gjorde ingen verkan för vikten tyvärr. När man har lärt sig vad man ska äta och har kommit in i det då kan man sätta igång med träningen (så gör min sambo) Fast jag tränar lite nu i början, för att öka sen :) Funkar bra för mig.

  • Äldre 24 Feb 14:54
    #5

    Hej,
    Här är en till som kämpar med vikten.

    Jag är med i Viktväktarna, det är den bästa metoden för mig då man får äta precis allt, jag vill gå ner ca 25kg och har hittills gått ner 8,2kg.
    Vi har vår stora dag den 23 augusti 2014 så jag får lite panik hur jag ska klara av att gå ner tills dess samtidigt som jag vet att det bästa är att gå ner sakta.

    Jag försöker motionera en del men det går i perioder då det alltid har en förmåga att komma saker som måste prioriteras... Nu går jag i alla fall och buggar en kväll i veckan och så fort förkylningen gett med sig så ska det bli minst ett pass (helst två) i veckan på motionscykeln.
    Jogga är absolut inte min grej men nu när det börjar bli vår så blir det lite lättare att ta sig ut på promenader.
    Ni har helt rätt i att kosten är viktigast när man vill gå ner i vikt men att motioner hjälper så klart till.

  • Äldre 24 Feb 15:17
    #6

    Jag hoppar också in här!
    Jag har gått ner 4kg av totalt ca 16, så 14kg kvar.
    Jag gifter mig i maj 2015, men vill gärna gå ner snabbare så jag hinner med en längre period med stabil vikt innan bröllopsstressen kommer igång på allvar då jag har lätt för att lägga på mig i samband med stress.

    Jag äter enligt LCHF, känner att det passar mig väldigt bra.
    Jag har precis bytt jobb, och planerar nu att börja cykla till jobbet, en mil enkel sträcka, så hoppas att det kommer hjälpa viktminskningen att komma igång ordentligt. 

  • Äldre 24 Feb 17:28
    #7

    Vad kul att det hoppar på lite folk. :) Välkomna! Jag är en riktig viktpendlare och var nere en del av vikten i höstas... Men ja. Så fort jag släpper en vecka så går jag upp 6 kilo. Motsträvigt. Klagade lite över det till min doktor idag. Något som tröstar mig är trots allt att jag inte väger mitt mesta. Tror det är nästan 15kilo som jag inte har gått upp. Det är ju bra. ;) Ska kolla upp isodieten! Vi har precis börjat med matkasse för att få välbalanserade måltider och de dagar vi har fastedagar tar vi bara bort kolhydraterna! Har dessutom införskaffat en skrivbok med delmål där jag även kan skriva upp vad jag ätit. Har redan delat in i dagar och veckor så den räcker fram till v.24. Har sagt att jag minst ska gå ner 0.7 i veckan = över 10 kg innan v 24. :) hoppas självklart på mer men ska försöka att fokusera på delmålen så blir det lättare, det vet jag ju. Första delmålet ska nås innan v.16 och lyckas jag med det ska vi åka iväg under påsklovet. Kanske på kryssning till Tallinn eller dyl. :) Idag kunde inte min kompis gå som jag vanligtvis tar promenader med så får se om jag får med sambon ut! :)

  • Äldre 26 Feb 16:06
    #8

    Hej!
    Jag tar väl ett inlägg till.
    Varit ute och gått 1 h mån och 1 h tisdag. Idag är en 2h promenad planerad! :)

    Har varit superstrikt och är så nöjd. På 3 dagar har jag inte fuskat något och skrivit upp allt! Alltså inte ens en liten kopp varm choklad på jobbet eller ett rån på rasten. Hållt mig helt borta och ätit min frukt och tagit en kopp te. :)

    Alla kalorier räknas och ungefär såhär ser en dag ut:
    Frukost 150ckal
    Mellanmål 50-100kcal
    Lunch 500 kcal
    Mellanmål 50-100kcal
    Middag 500 kcal

    Landar någonstans mellan 1200-1400kcal om dagen, förutom mina fastedagar då jag låter bli kolhydraterna till maten, dvs att jag slutar på 500-700kcal ungefär. Då äter jag max 2 50kcal mellanmål också, alltså inte mer än så.

    Hur går det för er andra? 

  • Äldre 26 Feb 17:25
    #9

    Va duktig du är :) jag körde lite zumba igår på jobbet haha hade lite tid över. Vad lite till frukost du äter men det kanske funkar för dig? Jag äter ca 350 till frukost. Under hela dagen äter jag ca 1400 kalorier, helst mindre :) det funkar för mig, blir inte alls hungrig :) vad äter ni när ni vill äta något gott? Jag äter vindruvor eller nötter helst ;)

  • Äldre 26 Feb 17:30
    #10

    Åh så skoj med en vikt pepp tråd!!!! Jag måste gå ner väldigt mycket i vikt, har under en väldigt kort tid gått upp extremt mycket i vikt utan att ha förändrat min vardag. Jag tycker att det blev värre då jag satte in min hormonspiral? Någon med samma erfarenhet? Jag vet att spiralen i sig inte gör att man blir fet men hormonerna kan kanske spöka..

Svar på tråden Viktnedgångspepp!