• Äldre 23 Feb 19:27
    5865 visningar
    12 svar
    12
    5865

    Laga egen buffé, känns detta rimligt?

    Hej!
    Jag sitter och planerar buffé till 40 personer till vårt bröllop i augusti. Vi har bestämt oss för att laga maten själva, men att då bjuda främst på kalla rätter. Vi tänkte ha 2 personer som hjälper till med att förbereda maten, duka fram, duka av, fixa disk m.m. Det är inte helt lätt med mängd, och för oss känns det väldigt viktigt att maten räcker. Hellre alldeles för mycket än för lite. Känner detta rimligt gällande mängd? Är det något som saknas? Borde vi lägga till ytterligare någon maträtt?


    Potatissallad 240 kr


    Potatis 4 kg 


    Olivolja


    Purjolök


    Fetaost 800 gram


    Pastasallad 650 kr


    Pasta, 500 gr, 4 frp


    Soltorkade tomater, 200 gram, 4 brk


    Fetaost 1 kg


    Kronärtskockor 3 brk


    Basilika 2 krukor


    Marinerad vitlök 2 brk


    Salladslök 3 pkt


    Grillad paprika 2 brk


    Ruccola 1 kg(2 frp)


    Grönsallad 130 kr


    Rosesallad, 1 huvud


    Isbergssallad, 1 huvud


    Gurka, 2 st


    Cocktailtomater, 2 st


    Purjolök, 2 st


    Orange paprika, 1 st


    Gul paprika, 1 st


    Kallskuret tallrik 980 kr


    Prosciutto crudo, 500 gr, 2 st


    Coppa di parma, 500 gr, 2 st


    Iberica skinka, 500 gr, 2 st


    Minimozzarella, 150 gr, 4 frp


    Ruccola 500 gr, 2 frp


    Rökt fisk 150 kr


    Varmrökt sik eller varmrökt lax, cirka 1 kg


    Spett 600 kr


    Kycklingspett, 100x 50 gr, 5 kgs krt


    Kall fläskfilé 300 kr


    Fläskfilé, 2 kg med marinad 300 kr


    Såser 495 kr


    Räkröra


    Räkor 500 gr


    Creme fraiche 1 kg


    Vitlök


    Persilja, fryst, 2 pkt


    Sambal oelek, 1 st


    Chili, fryst, 1 st


    Morotstzatziki


    Morötter, 1 kg


    Turkisk yoghurt 1 kg


    Vitlök


    Basilikaröra


    Philadelphia 200 gr, 3 st


    Basilika kruka, 2 st


    Creme fraiche 1 kg, 50 kr


    Citron, 2 st


    Osttallrik 600 kr


    Brieost, 1 kg


    Allerum präst XO, 700 kg


    Vitlöksost 200 gr, 2 st


    Vindruvor, gröna, 500 gr


    Vinddruvor röda, 500 gr


    Tapenade, 800 gr


    Havssaltade kex 2 pkt


    Rågkex, 2 pkt


    Rån, 2 pkt


    Tillbehör: 505 kr


    Bregott, 600 gr, 2 pkt


    Bröd, 500 gr, 4 limpor


    Hårt bröd, 1 pkt


    Olivolja, 750 ml, 1 st


    Flingsalt, 1 pkt


    Salt, 1 pkt


    Grovmalen svartpeppar, 500 gr, 1 st

  • Svar på tråden Laga egen buffé, känns detta rimligt?
  • Äldre 24 Feb 10:24
    #1

    Det är ju närapå ett kg mat per person så för lite är det nog inte!  :)

    Har ni många vänner som är veganer eller vegetarianer? Då kanske ett alternativ till köttet hade varit bra (om de alltså inte äter fisk eller kyckling heller). Pastasalladen är förvisso ganska matig i sig så det går ju att bara ära den, men några quorn-spett som komplement hade kanske varit något?

  • Äldre 24 Feb 10:53
    #2

    Det ser bra ut. Jag skulle dock öka på salladen lite, t ex mängden tomater och paprika. Det som ger färg och smak. Risken är att den inte räcker.


    Sedan skulle jag köp minst 3 förpackningar av varje druvsort. Det brukar gå åt i mängder. Finns det lite av en sak kommer det antingen att ta slut på en gång eller så kommer folk inte att ta alls av det.


    Det som är lättast att öka på och få en buffé att se överdådig ut är just frukt och grönt.

  • Äldre 24 Feb 19:26
    #3

    Tack för tipsen! Enbart en vän som är vegetarian, därför jag tänkte att det kanske skulle räcka med pastasallad, ost, bröd och frukt, men det kanske inte kräver så mycket arbete med någon grönsaksbiff, quornspett eller liknande. Det är nog sant att salladen behöver ökas lite. Gällande vindruvorna känns det rätt lite med 1 kg, men jag tänker mest att alla kommer vara rätt mätta av all mat, men det är nog vettigt att ha lite extra. Är det överdrivet med mat? Tycker ni vi ska minska ner på något?

  • Äldre 25 Feb 10:37
    #4

    Problemet man gör med att man har buffé är oftast att man gör för mkt mat inte för lite :)


     


    Jag skulle inte öka på antalet rätter utan istället se till att de finns mer av det som du redan har. Det kommer nämligen inte ta så mkt mer tid att göra mer av en sak, men att göra fler rätter kommer att göra det. (Förstod du vad jag menade)


     


    Det jag skulle öka på lite om du är osäker är plocket runt omkring som inte är så mastigt. Kanske köpa en vattenmelon och skära i bitar, samma med ananas. Vindruvor, lite physsalis kanske t o m lite jordgubbar eller hallon eller liknande Lite som att du tänkt runt osttallriken. Använd gärna grönsaker också som morötter och gurkstänker. Genom att öka dessa saker kommer folk att tycka att buffén är mer omfattande, se härligare ut (med all färg och olika former) samt att den inte blir så tung att fixa till för dig och killen på dagen.  

  • Äldre 25 Feb 10:39
    #5

    Sen tror jag inte att jag skulle servera 700 kg prästost :)

  • Äldre 25 Feb 10:41
    #6

    Istället för att göra en likadan jättestor pastasallad kanske du kan göra två stycken olika. Borde inte bli så mkt extrajobb.


    Den ena kanske kan ha pasta som är färgad (tomat, spenat och vanlig) med en aningen annan kryddning.


     


    Nu ska jag sluta terrorisera dig :)

  • Äldre 25 Feb 11:47
    #7

    Roligt att se, jag har räknat betydligt mkt högre. Får allt kött av min pappa men det andra står vi för. Svårt att veta hur mkt som går av varje sort, budgeterade högt och räknade enligt en tabell hur mkt av varje "rätt" som går till en person. Alltså blir det myyyycket mat, men jag vill budgetera högt. Så när vi kommer närmare kan man räkna mer exakt. För oss skulle det kosta ca 70kr/person och då är det sallad, potatisgratäng, sås, bröd, smör, kaffe, grönsaker, frukter, kvällsvickning, en enklare förrätt. 

    Jag vet inte, tycker 1kg fisk lät lite på 40pers, något som i våran släkt går väldigt mkt av!?
    Vi brukar ha ca 1kg på julbordet och det går åt, då är vi 10-12pers. Kanske är stora i maten:) 

  • Äldre 25 Feb 12:00
    #8

    Jag tror att det beror lite på sällskapet. Hos oss äter vissa gärna fisk medan många inte äter det alls. Kycklingspetten hade nog legat kvar och köttet gått på en gång.


     


    Men om det är som TS skriver att hon vill hellre ha överflöd än sparsamt så skulle jag öka på fisken till det dubbla och sedan öka på lite på det kallskurna och ta mer av fläskfilé som inte är så dyr som det kallskurna.


     


    Sedan tycker jag att man måste väga det mot vad som ska serveras mer på kvällen. Om det serveras vickning eller inte samt om det är dessert och tårta eller bara tårta.

  • Äldre 25 Feb 20:47
    #9

    Tack! Varmrökta fisken på julbordet var det knappt nån som åt, men då var vi i och för sig inte så många Men ni har nog rätt. När man googlar står det att man ska räkna på 100-150 gram kött/fisk per person. Och det är vi ju definitivt uppe i. Jag tror inte vi kommer göra flera pastasallader, tror det blir för mycket jobb, men du har nog rätt i att det är bra med mer saker till "osttallriken". Det ser trevligt ut med mycket frukt och bär, så det ska vi nog lägga till. Det är så himla svårt att veta vad som går åt och hur mycket folk äter. Min familj är inte så stor i maten, men det kommer en del killar och de brukar ju ha en förmåga att äta en del Tungan uteVi vill inte behöva göra någonting samma dag utan lämna det åt personal och vi måste ta oss en timme med bil till lokalen hemifrån, så vill undvika att göra för mycket olika saker som måste fixas innan.

    Nej, 700 kg prästost kanske blir lite väl mycket Tungan ute

    Inte helt lätt det här. Jag vill ju att det ska vara realistiskt också. Kanske ber föräldrarna/svärföräldrarna laga någon av rätterna Glad

    Det blir ingen dessert, eller vickning, utan de får nöja sig med tårta Glad
    Men det är ju några månader kvar, så man kanske hinner ändra sig :)

  • Äldre 25 Feb 21:30
    #10

    Det var inte meningen att på något sätt verka som att det vore dåligt med att det bara blir tårta. Utan mer att man måste tänka på helheten. Det som du har planerat verkar i mina ögon realistiskt och genomförbart. Personligen har jag en tendens att dra iväg och övergöra saker vilket gör att det blir alldeles för mkt att göra. Att du tänker på att det ska vara lätt för andra att förbereda och att du inte ska göra ngn på din bröllopsdag tycker jag är alldeles utmärkt och låter jättebra. Ngt som jag ska ta efter. Ofta tror jag att man bjuder på för mkt mat egentligen, det är ju alltid över efter bufféer  


     


    Just av den anledningen kommer jag att ha sittande trerätters för att om jag skulle förbereda en buffé skulle den bli alldeles för stor och jag skulle trycka in alldeles för mkt för att det skulle bli genomförbart.


     


    Dela ut så mkt du bara kan. Det kommer jag att försöka göra.

  • Äldre 6 Mar 23:25
    #11

    Jag tror att det är svårt med mängderna (att inget tar slut för tidigt och att ni inte står där efteråt med ofantliga mängder kvar) när ni har så många rätter. Det är framförallt kötträtterna jag tänker på. 6 kötträtter är mycket till 40 personer då det ju är tråkigt om något tar slut innan alla har hunnit ta första omgången. Fisken låter jättelite, minst det dubbla skulle jag ha satsat på. Istället kanske ta bort kyckling, fläskfilé eller en sorts kallskuret kött? Jag hade nåog hållit mig till max 4 kötträtter och haft större kvantiteter av dem (utom kycklingspetten då, där verkar ni ju ha tagit till rejält). Men samtidigt är det ju alltid roligt med många alternativ på buffén.

    100-150 g kött tycker jag låter alldeles galet, om det inte är rent kallskuret (chark) det handlar om. Varken kycklingspett eller fläskfilé kan ju räknas dit. En restaurangportion kött är runt 200 gram råvikt. När det finns flera alternativ äter folk dessutom mer (och framförallt lägger mer på tallriken).

    Grönsalladen låter lite liten. Ett kilo ruccola med det kallskurna låter däremot väldigt mycket, vad är den för övrigt till för? Dekoration? En påse (500g) borde väl räcka till det?

    Och det var en väldig massa sås, trevligt med tre såser men hälften så mycket av varje tror jag ni klarar er bra med.

    Lite tråkigt också med fetaost i både potatis- och pastasalladen tycker jag, men jag är också en av mycket få osthatare som finns.

  • Äldre 7 Mar 08:40
    #12

    Om jag fick lägga till lite saker så skulle det vara lite "snygga" småsaker som får allt att se extra lyxigt ut:

    Grov senap
    Vinägrette (kan blandas till av ingredienserna ovan)
    Fikon och physalis ( mest för dekoration bara för att de är så snygga)
    Nötter eller solrosfrön att ha på salladen (kanske separat om någon är allergisk)
    Kokta, saltade rödbetor med valnötter och honung (också bara för att de är snygga) 
    Färska örter (dill, gräslök, timjan, citronmeliss) i mängder att klippa ovanpå alltihop!
     

Svar på tråden Laga egen buffé, känns detta rimligt?