• Äldre 20 Feb 23:57
    6093 visningar
    10 svar
    +1
    10
    6093

    Gör inte dessa misstag

    Jag driver en cateringfirma och nu ska jag gifta mig och har spenderat en del tid här på forumet och tänkte dela med mig av mina tankar om vilka misstag jag upplever att en del brudpar gör angående maten. Kanske hjälper det någon som riskerar att falla i dessa gropar.

    Ni som ska göra maten själva, naturligtvis går det att göra maten själv, men att laga mat till 50-70-100 personer som sedan ska serveras under en dag då ni själva har fullt upp med annat är inte helt enkelt! Bara att laga mat till så många personer i ett eller flera hemmakök är en utmaning! Så tänk igenom menyn ordentligt, allting kan inte förberedas samma dag eller dagen innan, det hinner ni inte!
    Varm mat till många personer, även om det bara är en del av buffén, är svårt om er lokal bara har hemmaugn att värma i. Och tänk på att ni troligtvis bara ska värma upp maten till servering, inte tillaga den! En form potatisgratäng i din ugn hemma tar betydligt kortare tid än en större mängd gratäng i en ugn som du dessutom inte känner till.
    Vem är det som ska se till att göra iordning det sista inan servering och se till att maten kommer fram till bordet och fylls på? Om det är gäster som ordnar med detta, se till att det finns ordentliga förkläden.
    Det går såklart att ornda maten själv (det ska vi själva göra till vårt bröllop), men det kräver planering och en väl genomtänkt meny och körschema.
    Tänk även på era allergiker! Den som inte är kunnig ska nog dubbelkolla menyn med sina allergiker. Stenfrukt är en lite komplicerad allergi då olika personer lägger in olika produkter i den kategorin, och det är verkligen inte bara bröd som innehåller gluten! Inte så svårt, men viktigt att tänka på.

    Ni som beställer catering, berätta helst för cateringfirman att det är ett bröllop! Jag har hört om alla yrkeskategorier att en del tror att man får betala extra om man berättar att det gäller ett bröllop, och visst finns risken att en del företag gör så (en del med rätta, andra av girighet), men vi har upplevt två problem när vi kommer med mat till en fest som visar sig vara ett bröllop:
    Vi vet inte vem vi ska kontakta (t.ex. om det är svårt att hitta, otydligt var köksingången är eller helt enkelt att ingen möter upp och ingen av de gäster man träffar är intresserade av att lotsa rätt), vi kan ju knappast ringa brudparet och någon annan kontaktperson har vi troligtvis inte.
    Vi kommer med maten vid fel tid. Bröllopsscheman är svåra att sätta och ofta drar det ut på tiden. Vet vi att det gäller bröllop har vi antingen kontakt med personalen/toastmaster och kollar av hur de följer tidsschemat eller så har vi avtalat att de kontaktar oss ifall de blir väldigt sena. Då kommer inte maten för tidigt och hinner kallna. På en "vanlig" fest vet värden när maten ska serveras och vi vet att vi ska leverera på utsatt tid och inget annat.

    Ha serveringspersonal! Vare sig det är erfaret folk eller fullständiga nybörjare, och oavsett vilken typ av mat ni har, så tänk på att det tar tid och kraft både att servera maten och framförallt att plocka disk! Vid en enkel kall buffé krävs inte så mycket, men maten ska fram, buffén ska fyllas på under middagens gång och disken ska bort från borden. Ska gästerna själva ta bort sin disk blir det lätt så att någon/några går runt och plockar det mesta ändå. Och så är det det där med att smutsa ner finkläderna igen.

    Kolla porslinsförrådet i tid! Många lokaler har mycket porslin, men i och med att porslin går sönder är risken stor att det inte finns full uppsättning när ni väl kommer dit. Vissa uthyrare är jätteduktiga på att fylla på, andra verkar inte kolla förråden förrän i slutet av säsongen.

    Jag hoppas att det hjälper någon. Tråkigt att göra vissa av dessa misstag vid sitt eget bröllop!

  • Svar på tråden Gör inte dessa misstag
  • Äldre 21 Feb 03:35
    #1

    Kanonbra att du delar med dig av din erfarenhet!

    Jag förstår inte hur folk orkar fixa mat själva.. brukar göra det till mina födelsedagar och då är det ändå max 20 pers bara och det är oftast ganska utmattande.. skulle inte vilja göra det på min bröllopsdag..

  • Äldre 21 Feb 07:38
    #2

    Jag och min blivande make jobbar båda med mat, annars hade jag nog aldrig kommit på tanken att laga allt själv. Nu är ändå två rutinerade som kan lägga upp arbetet och preppa för att förenkla. :)

  • Äldre 21 Feb 08:20
    #3

    Vi ska laga all mat själva, men vi får så klart hjälp av familjen. Det mesta är ändå kall mat så det ska inte vara något problem. Dessutom går det mesta att göra några dagar i förväg.

    Ska så klart ändå ha serveringspersonal. All mat är klar redan, men vi ska antagligen ha någon typ av varmmat, men den är i så fall klar och ska bara värmas på, det fixar dom nog. Annars får det bli som det blir Tyst

    Det är säkert bra tips för någon, men för mig är det en självklarhet att gästerna inte ska behöva ta disken. Glad

  • Äldre 21 Feb 08:29
    #4

    Saker som kan vara bra att tänka på vid värmning (av t.ex potatisgratäng) är att det är bra om formarna inte är allt för fulla. 
    Hellre flera formar med tunnare lager - än att man slabbar på allt man kan för att slippa så mycket disk / underlätta frakt. För det tar så mycket längre tid för det som är i mitten att bli varmt än det på sidorna.
    Det är varken roligt att få den brända kanten eller den iskalla mitten av en potatisgratäng Flört 

    Tänk igenom hur buffén ska serveras.
    Det är väldigt bra om det går att ta från minst 2 sidor. Men då behöver man ju dubbel uppättning av serveringsfat. Och om ni då beställer buffémat från en cateringfirma så behöver dom veta det. Dom kan inte stå och lägga om alla fat när dom kommer fram till lokalen.
    Är det många gäster så kan det behövas möjlighet att ta från 4 håll, så att inte maten blir kall (om det är varm mat) innan sista personerna kommer fram. Plus att de som tagit mat först inte ska hinna äta upp och gå fram för att "bara fylla på lite" innan dom sista hunnit fram och ta mat.
    Jag har varit med om tillställningar då jag i princip blivit utan mat för att jag hamnade bland dom sista i kön. Och dom som tog mat först har trängt sig emellan för att "bara ta en skinkbit till" eller "lite mer av den där laxen"...
    Och då blir ju även middagen så väldigt långdragen om man måste tillbringa kanske en timme eller mer i kö för att få mat (eller om man är bland dom första som tar så får man kanske tillbringa en timme eller mer i väntan på att dom andra ska äta klart).

    Det är som sagts ovan fullt möjligt att göra maten själv. Men man behöver planera ordentligt och gärna ändå ta in i alla fall någon utöver "frivilliga gäster" som tar hand om maten.
    Helt enkelt för att vissa saker kanske måste börja förberedas medan vigseln är för att det inte ska bli så långdraget innan maten kommer fram. Och vilken gäst vill missa vigseln?  
    Det tar mycket mer tid i anspråk än man tror att sköta en buffé om den ska se någotsånär fräsch ut.
    Och det kan vara bra att tänka på att den/de som sköter buffén ska kunna komma fram och fylla på lätt.
    Ett alternativ jag puffar för, speciellt om man har två ingångar till köket. Men det funkar också om man bara ser till att lämna öppningar mellan vägg och bord så att man kan ta sig förbi där - är denna lösning på uppdukning av buffén. Gör gärna höjdskillnader på bordet också så att det som står bakom raden närmast gästen är lite högre och alltså gör det mer överskådligt.
    Det kan räcka med en bred planka, bara för att lyfta upp formerna lite så att det syns vad som är längst bort från gästen...
    Men att kunna sitta ner och slappna av tillsammans med alla släktingar är värt väldigt mycket mer än de pengar man lägger på att någon annan ska sköta maten.
    Så det är helt klart värt att ta billigare mat - och få det "serverat och klart" än att stå dom sista dagarna innan bröllopet och tokstressa.
    Ok om man har ett mindre bröllop med kanske 20 gäster. Men sen börjar det bli svårt om man inte verkligen vet vad man gett sig in på Flört
    Jag fick problem att få ihop bröllopstårtan... och då var det det enda vi gjorde själva i matväg Flört

     

  • Alylly­ra
    Äldre 21 Feb 11:53
    #5
    annieskilstuna skrev 2014-02-20 23:57:08 följande:
    Väldigt bra tips tycker jag!

    Både min man och jag har själva arrangerat allt från stora fester (300+) till små middagar under studenttiden, och den erfarenheten är verkligen guld värd!
    För det är svårt, både att beräkna mängder (speciellt på buffé!), få till serveringen, få avdukningen att fungera och att hålla koll på alla allergier...

    Vi hade ett tredagarsbröllop och bjöd då på middag på fredagen (soppa) och lunch på lördagen (paj). Bara det var ett hästjobb, hade vi inte haft våra fantastiska föräldrar vet jag inte hur det hade gått... Och då är ändå soppan enklaste laget (släng ihop alla ingredienter i en gryta och låt koka) och pajerna hade jag gjort några veckor i förväg, men det ska ändå värmas, varmhållas, dukas fram, dukas undan, hållas koll på specialmat osv.

    Visst går det, men planering är helt klart A och O! 
  • Äldre 21 Feb 16:40
    #6

    Chicita, den där teckningen är guld värd.. vi har en lokal med en liten utgång från köket direkt till lokalen så det skulle kunna funka för oss.. skall kolla upp det när jag återbesöker lokalen. Jag måste kolla hur många bord som blir över efter vi dukat upp för gästerna. I så fall kunde man ju lätt fixa det som din bild och kanske sätta ett skynke in till köket, för det är jättelitet och diskmaskinen är precis bakom dörröppningen. alternativt skulle man kunna ha buffén i nästa rum som är kökets andra ingång, men det blir kanske lite långt att gå..

    Hur gjorde du med tårtan? Jag har tänkt frysa min i delar och sedan ta ut, täcka med marsipan, stapla och göra snygga kanter och sätta på blombuketten med sockerblommor som redan skall vara klar. Jag hoppas marsipanen klarar det. Jag har testat att frysa sockerpasta men den svettades och killen gillar den inte heller..

    Det är mycket att tänka på.. kommer ha en A4 minst med saker jag måste mäta och kolla upp i lokalen.

  • Äldre 21 Feb 17:08
    #7
    Helenis skrev 2014-02-21 16:40:29 följande:
    Chicita, den där teckningen är guld värd.. vi har en lokal med en liten utgång från köket direkt till lokalen så det skulle kunna funka för oss.. skall kolla upp det när jag återbesöker lokalen. Jag måste kolla hur många bord som blir över efter vi dukat upp för gästerna. I så fall kunde man ju lätt fixa det som din bild och kanske sätta ett skynke in till köket, för det är jättelitet och diskmaskinen är precis bakom dörröppningen. alternativt skulle man kunna ha buffén i nästa rum som är kökets andra ingång, men det blir kanske lite långt att gå..

    Hur gjorde du med tårtan? Jag har tänkt frysa min i delar och sedan ta ut, täcka med marsipan, stapla och göra snygga kanter och sätta på blombuketten med sockerblommor som redan skall vara klar. Jag hoppas marsipanen klarar det. Jag har testat att frysa sockerpasta men den svettades och killen gillar den inte heller..

    Det är mycket att tänka på.. kommer ha en A4 minst med saker jag måste mäta och kolla upp i lokalen.
    Jag förberedde inte tårtan mer än att jag började baka bottnarna på onsdagskvällen, fyllde dom på torsdagen och lät dom ståtill sig över natten och på fredagen skulle jag börja täcka med sockerpasta och dekorera.
    Då visade det sig att den vita chokladmoussen som var en av 3 fyllningar, hade inte blivit skärfast, så den var för lös för att hålla upp sockerpastan.
    Så det blev att transportera den som den var i formarna till lokalen och bygga ihop den där och sen spritsa grädde över hela (hade inte grädde så det räckte ordentligt ens utan man såg tårtan igenom)... Men men, den smakade ju gott i alla fall Flört 
  • Äldre 21 Feb 18:24
    #8

    Ja det är ju huvudsaken.. :)

  • Äldre 21 Feb 22:26
    #9

    Jag kan ju säga att jag var väldigt stressad och irriterad då. Och jag hann inte vara med och hjälpa till med dukning och sådana saker eftersom jag behövde hålla på med tårtan - som skulle varit klar redan...

    Då var jag glad att det bara var tårtan som krånglade och inte all mat... 
    Tänk att misslyckas med köttet, eller bränna vid potatisgratängen... eller...
    Skrikandes 

  • Äldre 22 Feb 14:27
    #10

    Mycket bra tips! Jag kommer inte själv laga mat, men tror att jag skulle klara av det. Arrangerade studentmiddagar av olika grad (alltifrån ärtsoppa till bal) för 30-150 personer och något jag skulle vilja lägga till är:

    Om de som serverar inte är rutinerade, se till att ha en lista på allt som ska serveras. Kom ihåg att även servera dryck om den inte står på borden. Se till att ha en kontaktperson mellan serveringspersonal och en toastmaster/festvärd så att serveringen sker på rätt tider. Det är tråkigt om ett tal dränks i tallriksslammer.

    Om man ska laga mat själv så kan man planera menyn utifrån lokalen. Det lättaste är att ha kall förrätt/efterrätt och varm huvudrätt. Man kan även tänka på vad som passar att varmhålla (ris är lätt, pasta svårt), hur många komponenter som ska upp på tallriken vid servering och se till att det är en jämn fördelning av mat som ska vara i ugn, på platta osv. Om man tex kan göra portionsförpackad efterrätt av pannacotta blir serveringen lättare än om man ska skära upp äppelpaj, lägga på sås och bär på varje tallrik.

Svar på tråden Gör inte dessa misstag