• Äldre 18 Feb 20:21
    32498 visningar
    119 svar
    119
    32498

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • LMF
    Äldre 7 May 10:37

    Ang liveband/dj/Spotifylistor.

    Vi kör liveband och hoppas på att folk släpper loss och dansar - även om det inte blir klubbmusik. Vi går sällan ut och dansar styrdans eller liknande eftersom en av oss är riktigt dålig på dans, men ser ändå detta som ett tillfälle att pröva något nytt och njuta av bra musik. Vårt liveband kör en 50-60-tals variant av moderna rocklåtar.
       
    Vi hade ev valt DJ om inte vi skulle ha fått tag i ett bra liveband, men vi hade läst tillräckligt många foruminlägg på nätet för att förstå att inte alla DJ:s vill eller förstår konceptet musik som passar för bröllop (dvs dansvänlig musik med hög igenkänningsfaktor och som passar ung som gammal).

    Spotifylistor kommer säkert fungera jättebra för dem som väljer detta. Ett bra sätt för brudparet att välja sin favoritmusik och ändå slippa dyra kostnader. Kom bara ihåg att låsa datorn/paddan/telefonen så ingen lustig figur bestämmer sig för att byta låtar eller lägga till egna. Vi har hört talas om rent katastrofala händelser när någon "kreativ" person "förbättrat" låtlistan.

  • Äldre 7 May 19:55

    Bara 52 dagar kvar nu.... Galet vad tiden går fort! :o

    Våra absolut största poster är:
    lokalen: 30 000:-
    liveband: 20 000:-
    Alkohol: ca 25 000:-
    För att inte tala om snittar 8x300st, kläder (3 brudklänningar, 2 tärnklänningar+matchande örhängen, 3 smokingar med allt tillbehör+skor) skor (2 par till mig ;)), smycken (tre olika uppsättningar), hår & smink, ring, fotograf, 3 hotellrum, blommor, middag kvällen innan, personal mm mm mm mm

    Hahaha.... Jag skulle från början verkligen snåla in på mig själv och det har jag egentligen också gjort då jag fyndat det mesta men jag hittar ju hela tiden nya saker jag vill ha, därav alla klänningar, skor, väskor och smycken ;) Idag hittade jag ytterligare ett halsband som jag bara måååååste ha!!! ;)

  • LMF
    Äldre 8 May 22:04
    Maries31 skrev 2014-05-07 19:55:14 följande:

    Bara 52 dagar kvar nu.... Galet vad tiden går fort!

    Hahaha.... Jag skulle från början verkligen snåla in på mig själv och det har jag egentligen också gjort då jag fyndat det mesta men jag hittar ju hela tiden nya saker jag vill ha, därav alla klänningar, skor, väskor och smycken ;) Idag hittade jag ytterligare ett halsband som jag bara måååååste ha!!! ;)


    Spännande! Blir det så att du byter om och så under dagen/kvällen eller har du valt bort något när du väl hittat nytt? Jag inte lyckats fynda för egen del klädmässigt, hade hoppats på att fynda på skor iaf, men icke!
  • Äldre 8 May 22:21

    LMF, har köpt två långklänningar, en kinaklänning och en "plan B-klänning" som jag köpte på rea. Nu är min kinaklänning väldigt fin men jag vet ju inte riktigt hur den sitter då jag behöver gå ner ca 4-5 kg till innan den går att knäppa ;) Den tredje är kort och kommer att sparas till sen kväll.

    Vår ambition var ju i varje fall att fynda och jag kan känna att jag gjort det.... Fast väldigt många gånger ;)

    Vad har du köpt för klänning och skor? Nyfiken :)

  • Äldre 21 May 22:31


    Hoppar in här .

    Vi gifter oss den 5/7- 2014, ca 55 gäster. Vi kommer också ha personliga m&ms till gästerna ( jag som trodde det var ovanligt :-P).

    Gissar på att allt kommer att landa på ca 120 000kr exl. resa till Usa + annat land som inte är bestämt.

    Våra största poster är ringarna, mat och sedan lokal, klänning och annat.
  • Lizoch­Alex
    Äldre 22 May 23:17

    Jonnas: Jättefin klänning och ring!!

  • Äldre 23 May 20:45
    LizochAlex skrev 2014-05-22 23:17:18 följande:

    Jonnas: Jättefin klänning och ring!!


    Tack !!
  • Äldre 24 May 07:53

    Vår budget är 200,000 exkl. bröllopsresa som vårt jobb betalar. Vi bor i nya Zeeland och mamma har dragit ett stort lass. Gästerna betalar boende. Vi bjuder på tre rätters med öppen bar och lunch dagen efter. Vi gifter oss i kyrka och har mottagningen på en herrgård. Vi har även häst och vagn! Jippy!

  • Äldre 24 May 07:53

    Vår budget är 200,000 exkl. bröllopsresa som vårt jobb betalar. Vi bor i nya Zeeland och mamma har dragit ett stort lass. Gästerna betalar boende. Vi bjuder på tre rätters med öppen bar och lunch dagen efter. Vi gifter oss i kyrka och har mottagningen på en herrgård. Vi har även häst och vagn! Jippy!

  • Äldre 5 Jun 15:58

    Hur går det för er alla?

    Vi är på T-45 dagar, och saker börjar falla på plats; fast budgeten har vi fått justera lite. Trots att vi ska ha ett  enkelt bröllop, så rusar det iväg! Vår reviderade budget ser ut såhär:

    Resor till Sverige: 30,000
    Ringar: 90,000
    Festen (inkl tårta): 70,000
    Kläder: 10,000
    Fotografering + hår + blommor: 2000 (love Groupon! - men här snålar vi och gör saker hemma i Asien i stället för Sverige)
    Div. annat: 10,000
    Bröllopsresan till Japan tar vi till hösten, den får kosta 50-60,000

    Jag inser med skräck hur lätt det skulle vara att bränna en miljon på ett bröllop, och kanske ändå behöva kompromissa. :)

    Hur har ni gjort med önskelistor? Vi får frågan flera gånger i veckan, men jag vet inte vad jag ska svara än. Funderar på att önska oss aktiviteter under smekmånaden, men vet inte hur väl det kommer gå hem...

  • iso
    Äldre 5 Jun 16:36
    Utvandrare skrev 2014-06-05 15:58:37 följande:

    Hur går det för er alla?

    Vi är på T-45 dagar, och saker börjar falla på plats; fast budgeten har vi fått justera lite. Trots att vi ska ha ett  enkelt bröllop, så rusar det iväg! Vår reviderade budget ser ut såhär:

    Resor till Sverige: 30,000
    Ringar: 90,000
    Festen (inkl tårta): 70,000
    Kläder: 10,000
    Fotografering + hår + blommor: 2000 (love Groupon! - men här snålar vi och gör saker hemma i Asien i stället för Sverige)
    Div. annat: 10,000
    Bröllopsresan till Japan tar vi till hösten, den får kosta 50-60,000

    Jag inser med skräck hur lätt det skulle vara att bränna en miljon på ett bröllop, och kanske ändå behöva kompromissa. :)

    Hur har ni gjort med önskelistor? Vi får frågan flera gånger i veckan, men jag vet inte vad jag ska svara än. Funderar på att önska oss aktiviteter under smekmånaden, men vet inte hur väl det kommer gå hem...


    Ang önskelistor så har vi registrerat en önskelista på en butik där man dels kan gå in i butiken, dels kan reservera via nätet. Vi skrev till och med som ett extra meddelande som sändes ihop med inbjudan (från våra toastmasters) vad som gällde ang presenter (och då att vi i första hand inte begärde något). En lista gör det enkelt för alla att veta vad som gäller och undviker dubbletter och byten.. en del tycker däremot att det är osnyggt att ha önskelistor men det får stå för dem. 

    om reser till bröllopet blir det väl iofs jobbigt med en massa paket som ska med tillbaka sen? upplevelser är ju kul, både att ge och att få! 
  • Äldre 7 Jun 00:46
    Utvandrare skrev 2014-06-05 15:58:37 följande:

    Hur går det för er alla?

    Vi är på T-45 dagar, och saker börjar falla på plats; fast budgeten har vi fått justera lite. Trots att vi ska ha ett  enkelt bröllop, så rusar det iväg! Vår reviderade budget ser ut såhär:

    Resor till Sverige: 30,000
    Ringar: 90,000
    Festen (inkl tårta): 70,000
    Kläder: 10,000
    Fotografering + hår + blommor: 2000 (love Groupon! - men här snålar vi och gör saker hemma i Asien i stället för Sverige)
    Div. annat: 10,000
    Bröllopsresan till Japan tar vi till hösten, den får kosta 50-60,000

    Jag inser med skräck hur lätt det skulle vara att bränna en miljon på ett bröllop, och kanske ändå behöva kompromissa. :)

    Hur har ni gjort med önskelistor? Vi får frågan flera gånger i veckan, men jag vet inte vad jag ska svara än. Funderar på att önska oss aktiviteter under smekmånaden, men vet inte hur väl det kommer gå hem...


    Vi har skrivit på vår bröllopshemsida att vi OM man vill skänka oss något, önskar oss resepresentkort alt bidrag till aktiviteter under våra två smekmånader (en resa till Grekland nu efter bröllopet och en till Västindien i vinter) Ingen har klagat än... ;)

  • Äldre 7 Jun 13:18

    Nu ar vi pa sista detaljerna vi med, trodde inte jag skulle kanna mig sa stressad men jo, nu kom det! haha..
    55 dagar kvar och kanns fortfarande som vi har 1 miljonsaker kvar att gora!!

    Vi har angett en wedsida dar vi har all info ang hotel mm sa de som reser fran UK vet vart de ska ta vagen.. Dar har vi ocksa sagt att vi inte vill ha nagra gavor men att om man vill sa kan man satta in vad man ka pa ett konto som vi efter brolloppet kommer skanka till Alzheimersfonden samt Cancer research da vi har familj som gatt bort i dessa sjukdomar.

    Det kanns som skytteltrafik just nu mellan UK och Sverige! Vem visste atta det kravdes sa har mycket for ett brollop!! Eller hur!?

  • Äldre 8 Jun 19:30

    min blivande mans föräldrar är villiga att lägga 1000000 dollar på vårt bröllop. (7 milj sek) min mans släkt har blivit rika på fastigheter

  • Äldre 8 Jun 19:31
    iidaa skrev 2014-06-08 19:30:15 följande:

    min blivande mans föräldrar är villiga att lägga 1000000 dollar på vårt bröllop. (7 milj sek) min mans släkt har blivit rika på fastigheter


    bröllopsresan ej medräknad
  • Äldre 19 Jun 14:17

    Wow!! Vilket bröllop det kommer att bli med den summan:)
    Hur många gäster är det som är inbjudna? och vad skall du ha
    för klänning?

  • Äldre 21 Jun 07:54

    Jonnas: superfin ringkombo!!

  • Äldre 21 Jun 08:55

    lidaa: Å vad underbart! Jag drömmer också om att ge våra barn såna bröllop (om det är det de vill ha i framtiden) om vi lyckas med våra affärer. :)

    När ska ni gifta er?

  • Äldre 7 Jul 01:07

    Jag hoppar in i den här tråden också, väldigt intressant att läsa om olika resonemang och tankegångar kring de olika posterna!

    Vi hade från början tänkt hålla bröllopet relativt enkelt även om vi egentligen aldrig satt någon budget. Nu har vi insett att det finns väldigt många trevliga inslag att förgylla bröllopshelgen med som vi inte vill göra avkall på varför kostnaderna också stigit. Vi kommer inte gifta oss i Sverige varför prisnivån är en annan (lägre) så på något sätt känns det som att vi får väldigt mycket för pengarna. ;)

    De gäster som ej bor i landet står själva för sina flygbiljetter men sedan står vi för all ytterligare transport och deras boende under helgen. Vi kommer bli ca 70 gäster och har hyrt ett hotellkomplex vid vattnet där även bröllopet kommer hållas.

    Är det någon av er andra som planerat in något "oväntat" inslag/överraskning för gästerna under kvällen? Vi håller nämligen på att funderar på detta...

Svar på tråden Vi med lite större budget