• Äldre 18 Feb 20:21
    32503 visningar
    119 svar
    119
    32503

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • Äldre 9 Apr 21:28
    #91

    Vi håller bröllopsfesten på Rockelstad slott. Har inte räknat exakt på öret, men för 75 gäster landar vi runt 200 000kr inkl tre veckors bröllopsresa till USA o Aruba (resa + hotell). Då är bröllopet tvådagars med övernattning, alla måltider och fri bar. Känns klart värt!

  • Äldre 9 Apr 21:53
    #92

    Fru Lindau,

    När åker ni till USA och Aruba? Vi funderar också åka på bröllopsresa dit. Kör ni all inclusive?

  • Äldre 9 Apr 22:14
    #93

    Vi åker 13 oktober (måndag morgon direkt efter bröllopshelgen). Först till LA med omnejd och sedan vidare till Aruba den 22:a. En stor anledning till att det blev just Aruba är att vi åker under orkansäsongen...

    Vi kommer bo på Bucuti & Tara Beach resort, i "low rise district", men valde bort all inclusive. Jag vill inte känna mig låst till ett enda ställe och även om hotellet har flera restaturanger tycker vi att det är en rolig del av upplevelsen att gå till nya restauranger och hitta den där pärlan som andra kanske missar.

    När tänkte ni åka?

  • Äldre 9 Apr 22:34
    #94

    Vi har inte bestämt ännu. Inte direkt efter bröllopet för vi har väldigt många gäster som åker väldigt långt. Min bror med fru kommer tex fram från usa dagen innan vigseln och vi har inte setts på två år.

    Vi vill helst åka i augusti men då är det ju orkansäsong. Planen är att åka till Florida och Aruba. Så just nu har vi ingen aning om när vi ska åka. :/

  • Äldre 22 Apr 11:10
    #95

    Dyker in här :) Hängde här massor för några år sedan under ett annat namn (som jag glömt), men sen kom det barn och flytt etc i vägen... Men nu är jag tillbaks!

    Vi har helt nyligen börjat planera för bröllop sommaren 2015... Eftersom vi båda har stora familjer och många vänner så kommer det bli många gäster, jag tror vi får räkna med 150+...

    Av den anledningen har vi räknat med en total budget på ca 150 000 kr. Den största posten blir absolut mat och dryck. Lokalen har vi gratis då vi får låna en loge på gården vi bor på.

    När vi räknar grovt de stora posterna hamnar vi på ca 130 000, resten är för "smågrejer" och oförutsedda utgifter, och vi räknar med att kunna använda lite till om det krävs från ett annat sparkonto...

    Vi har inte kommit så långt på sparandet, men vi har båda bra löner så med lite snålande i vardagen kommer vi få ihop pengarna. Dessutom vet jag att min farmor gärna vill bidra med några tiotusen. Mina föräldrar kommer säkert också vilja vara med, men det är i så fall en bonus och inget vi vill räkna med.

    Vi har räknat väldigt grovt, vi har just börjat planeringen :P För oss är festen det viktigaste... och att kunna bjuda alla vi vill på det vi vill! Jag är en ganska "enkel" person annars, och de klänningar och ringar jag är helt nöjd med kostar inte skjortan, och kommer säkert hamna under budget...

    Mat 40 000
    Dryck 10 000
    Klänning 10 000
    Kostym 10 000
    Ringar 10 000
    Ljud/ljus 15 000
    Dekorationer 10 000
    Trycksaker 5000
    Fotograf 10 000

  • Äldre 4 May 21:40
    #96

    Vad kul att tråden kom igång och fick "rätt" diskussioner! Precis vad jag var ute efter!

    Vi har bokat kyrkan o lokalen samt hotellrum till gästerna. Nu letar jag fotograf samt musik. Hur tänker ni? Liveband eller dj?

  • Äldre 5 May 09:14
    #97

    Vi kör liveband! Vi har varit på ett par bröllop där det varit band och det blir ofta en otroligt bra stämning med live musik! Men självklart ska man veta att man har gäster som uppskattar musik och gillar att dansa! Har oxå varit på bröllop där absolut ingen dansar och bandet står för sig själv.. inte heller så skoj.

    Det vi funderar på är hur vi ska göra med pauserna när bandet inte spelar, ska man köra spotifylista då?? Risken är att partystämningen bara försvinner..!

  • Äldre 5 May 11:13
    #98

    Vi kommer antagligen köra DJ. Dels är lokalen inte så stor så tror det blir trångt med ett liveband och dels så kände vi också att det var besvärligt hur man ska hålla stämningen uppe mellan och efter att bandet spelar. Känner en Dj somj ag vet spelar väldigt varierad musik och som är bra på att anpassa sig till sin publik så tror det kan blir fart på dansgolvet ändå. Beror nog mer på gästerna än på valet av liveband/dj/spotify tror jag.

  • Äldre 5 May 13:43
    #99

    Vi funderar ärligt talat på spotify-listor, känns inte som en prioriterad utgiftspost. Får vi slantar över blir det band dock, vi ska i princip bara köra klassisk pardans (jazz och swing, typ) så att hitta en DJ som det klickar med (och som inte får egna ideer...) känns svårt. 

  • iso
    Äldre 5 May 13:55

    Vi tror att vi känner våra gäster så att det blir roligast om vi gör en spotifylista där blandade önskemål finns med. vi hade planer på dj men när vi började nämna att det fanns några schlagerälskare på gästlistan så märkte vi att det på något sätt verkade kränka denna dj:s musikaliska integritet och sånt orkar i vart inte jag ta hänsyn till. min erfarenhet på bröllop är att folk gillar gamla klassiska dängor, från 80 och 90tal blandat med det senaste. 

Svar på tråden Vi med lite större budget