• Äldre 18 Feb 20:21
    32510 visningar
    119 svar
    119
    32510

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • LMF
    Äldre 14 Mar 13:56
    #71
    Utvandrare skrev 2014-03-13 16:57:32 följande:

    Hmmm, vår budget börjar dra iväg också... Himmel så dyrt Sverige är! :)

    Först hade vi tänkt hålla det väldigt enkelt med skärgårdsbuffe på en ångbåt efter kyrkan; men gästlistan har svällt lite så vi skulle inte kunna rymma alla på samma våning i båten. Nu lutar det åt lokal i stället. 

    Vi tänker fortarande hålla det väldigt enkelt, men tänker nu att vi nog hamnar runt 90000 för bara mat och lokal; ringarna är inköpta, men kläder, bukett, hår, smink, och ev. transport måste vi fortfarande ordna... och inbjudningskort! Gah, jag skulle behöva ta tjänstledigt för att hinna med allt!

    Kommer ni att ha wedding favors?  


    Nej, vi kommer inte ha wedding favors. Det är inte brukligt inom min släkt och vi är dessutom så sinnessjukt stressade av all planering att vi låter det vara. Hade vi valt att ha det så skulle det ha varit något relaterat till oss; något vi tycker väldigt mycket om eller liknande.
  • Äldre 14 Mar 14:27
    #72
    Utvandrare skrev 2014-03-13 16:57:32 följande:

    Hmmm, vår budget börjar dra iväg också... Himmel så dyrt Sverige är! :)

    Först hade vi tänkt hålla det väldigt enkelt med skärgårdsbuffe på en ångbåt efter kyrkan; men gästlistan har svällt lite så vi skulle inte kunna rymma alla på samma våning i båten. Nu lutar det åt lokal i stället. 

    Vi tänker fortarande hålla det väldigt enkelt, men tänker nu att vi nog hamnar runt 90000 för bara mat och lokal; ringarna är inköpta, men kläder, bukett, hår, smink, och ev. transport måste vi fortfarande ordna... och inbjudningskort! Gah, jag skulle behöva ta tjänstledigt för att hinna med allt!

    Kommer ni att ha wedding favors?  


    Vi har inte bestämt om vi ska ha wedding favors eller inte. Beror lite på om vi hittar nåt vi verkligen gillar, kommer inte ha bara för sakens skull. Tycker också att det ska vara något som representerar oss eller temat på bröllopet.
    En idé vi har funderat på är att köpa filtar till alla och hänga över stolarna. Vi gifter oss i februari så tänker att det kanske kan vara skönt med nåt att vira omkring sig, framför allt för de som kommer gå ut och röka emellanåt. Helst hade jag velat köpa filtar i fuskpäls men det skulle bli alldeles för dyrt. Är själv lite smått tokig i mysiga filtar så kan vara därför också ;)
  • Äldre 14 Mar 16:09
    #73

    Vi kommer ha favors i form utav M&Ms i våra bröllopsfärger med personliga tryck. Dessa kommer ligga i små askar som även fungerar som bordsplacering.

  • Äldre 19 Mar 09:22
    #74
    GustavB skrev 2014-03-14 16:09:39 följande:

    Vi kommer ha favors i form utav M&Ms i våra bröllopsfärger med personliga tryck. Dessa kommer ligga i små askar som även fungerar som bordsplacering.


    Vilken kul ide!! Hur har ni fått gjort det??
  • Äldre 20 Mar 09:33
    #75
    emser skrev 2014-03-19 09:22:25 följande:
    Vilken kul ide!! Hur har ni fått gjort det??
    Från www.mymms.com/default.aspx 
    Kräver att ni har någon i USA som kan skicka vidare till Sverige då de inte levererar till Sverige, tyvärr.  
  • Äldre 24 Mar 12:05
    #76

    Håller med om att det är mycket trådar om lågbudgetbröllop på den här sidan! Det passade mig vid mitt förra bröllop, men nu vill jag slå på lite mer. "Gör om, gör rätt" Vi har ingen jättebudget nu heller, men det är nog ändå mer än vad de flesta skulle kalla lågbudget.

    Hur långt fram planerar ni alla?

    Vi gifter oss nästa sommar, och vill (och kan) inte lägga mer än 100 000 på bröllopet. För oss känns det som en lagom gräns, men när man upptäckt vad som finns och vad det kostar är det lätt att bara vilja ha mer, mer, MER, tycker jag

    Den största enskilda posten är ju lokal och mat och allt sånt där. Festen alltså. Räknar med att vi kan bli ungefär 50 pers. Har ett lagom alternativ där paketet kostar ungefär 1000/pers, vilket är lagom för oss. Men sen hittar man alla fina herrgårdar där kostnaden snarare ligger på 1500-2000/pers, och det ser ju så fiiiint ut... Åh, vad svårt det blir!

    Förlovning och resa räknar vi inte in i budgeten. Det hade varit fantastiskt att åka iväg till något drömställe (Mauritius, till exempel), men vi får väl ta det i framtiden. Sedan tidigare har vi planerat en 3-veckorsresa till USA i höst, så först försvinner alla pengar dit innan vi kan fokusera på bröllopet. Så får vi se hur mycket vi har över när vi kommer hem  

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 30 Mar 17:45
    #77

    I går var vi och provade vår goda bröllopsmeny på Villa Odinslund i Örgryte, Göteborg där vi ska vigas i sommar. Solen sken och fåglarna kvittrade! Jag vill bara gifta mig med min underbara fästman nu! :D Blev väldigt tagen av stämningen och känner att 4 månader är lååååångt bort....

    Förrätten vet vi inte ännu, då vi inte äter fisk/skaldjur så det blir en liten surprise för oss.... ;) Det blir portvinsglaserad lammfilé med utsökt chevre-smaksatt pommes Anna, rödbetskräm, balsamicosky samt rotrfrukter till huvudrätt. Efterrätt blir vaniljmousse på chocolate chipbotten med jordgubbar och rabarber vid sidan av. Behöver jag säga att det var utsökt?

    Fick äntligen de foton på min färdiga ring också, så här blev den: (Har lagt upp bilderna i ring-tråden också)



    Längtar till 28 april då jag får prova den för första gången! :)

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 30 Mar 17:48
    #78

    Angående favors så har vi inte riktigt bestämt oss ännu, men det lutar mot att bara ha en liten god chokladbit vid varje plats istället för något att ta med hem. I min värld känns det lite meckigt och onödigt. Alla får istället ett tackkort med foto på brudparet hem efter vigseln och om vi får in snygga foton på alla våra gäster kanske det åker med ett foto på dem själva också... Får se.

    Hur går det för alla andra? Här är det vårkänslor och pirr för hela slanten. Fyller dessutom år i veckan och blir bjuden på spa med övernattning i Varberg av min kära mamma. Känner att vintern äntligen är borta och solen/våren här för att stanna!

  • Äldre 30 Mar 19:20
    #79

    Angående favours. Jag har sytt egna rispåsar att dela ut utanför kyrkan och har en idé om att köpa en bunt torkad lavendel som gästerna kan fylla de då tömda påsarna med, och ta med hem till strumplådan som ett minne.

    På gästernas rum kommer det redan att finnas lite grejer (hörselproppar, lightsticks etc) som är bra att ha för natten, och denna lavendel skulle då troligtvis hamna bland detta. 

    Vad tror ni om det? 
    Det känns ju onödigt att köpa en massa lavendel om gästerna ändå inte kommer göra något utav det.

    Jag förstår att inte alla kommer uppskatta det, men känns det som att tillräckligt många gör det, så är det ju värt det. 

    Bifogar bild på några av påsarna så ni får lite känsla av temat.

  • LMF
    Äldre 31 Mar 08:53
    #80
    SandraElisabet skrev 2014-03-30 17:45:50 följande:

    I går var vi och provade vår goda bröllopsmeny på Villa Odinslund i Örgryte, Göteborg där vi ska vigas i sommar. Solen sken och fåglarna kvittrade! Jag vill bara gifta mig med min underbara fästman nu! :D Blev väldigt tagen av stämningen och känner att 4 månader är lååååångt bort....

    Förrätten vet vi inte ännu, då vi inte äter fisk/skaldjur så det blir en liten surprise för oss.... ;) Det blir portvinsglaserad lammfilé med utsökt chevre-smaksatt pommes Anna, rödbetskräm, balsamicosky samt rotrfrukter till huvudrätt. Efterrätt blir vaniljmousse på chocolate chipbotten med jordgubbar och rabarber vid sidan av. Behöver jag säga att det var utsökt?

    Fick äntligen de foton på min färdiga ring också, så här blev den: (Har lagt upp bilderna i ring-tråden också)



    Längtar till 28 april då jag får prova den för första gången! :)


    Vacker ring!
Svar på tråden Vi med lite större budget