• Äldre 18 Feb 20:21
    32489 visningar
    119 svar
    119
    32489

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • Äldre 25 Feb 13:42
    #61
    SandraElisabet skrev 2014-02-25 13:29:43 följande:
    Plus att min vigselring som består av en 4,2 karat emerald cut moissanite som mittsten med små diamanter på bandet och "the setting" kommer tillverkas i Chicago (samma som min förlovningsring) och den ska levereras till mig på hotellet när jag väl är där (säger jag då fästmannen måste stanna hemma Obestämd åker med släkten)! Det innebär att jag sparar in tull och moms. {#emotions_dlg.djavulsk} Kommer "spara" ca 5 000 kr på det vilket är samma som vad biljetten dit kostade i och för sig.
    Var tvungen att googla Moissanite, hade inte hört talas om det tidigare, spännande :) 
    Köpte alla våra 3 ringar i USA också, blev en enorm besparing på förlovningsringen till min blivande, även vigselringen, men ingen av dessa räknar vi in i budgeten.  
  • Äldre 25 Feb 13:42
    #62
    ThereseV skrev 2014-02-25 13:41:23 följande:
    Kom ihåg bara att det endast är tull- & skatefritt upp till strax under 4500 kr (om jag inte minns helt galet).. så du inte får en otrevlig överraskning när du kommer hem..
    Bara sätta på sig ringen genom tullen, ingen som kan besvisa att den inte togs med hemifrån dit. 
  • Äldre 25 Feb 13:50
    #63
    SandraElisabet skrev 2014-02-25 13:29:43 följande:
    Så smart!
    FrökenW skrev 2014-02-25 13:21:53 följande:
    Ska på bröllop i Califonien i sommar och ska försöka hitta min klänning då, vet inte om det kommer gå så mycket mindre pengar än budgeterat men vi kommer få så mycket mer för dem. Och enda anledningen att jag inte budgeterat mer är väl egentligen för att jag räknat med amerikanska priser.

    Lägg till ringar från England så kommer vi säkert lägga 30-40 000 mindre än vi hade gjort för motsvarande i butik här. Vet inte om vi hade tyckt det var värt det till svenska priser men visst känns det rätt bra att ha råd med drömklännning och -ringar. 
    Ska till New York om 2 månader och hoppas kunna hitta skor och lite annat till bra pris där. Är riktigt pirrig inför resan! Skrattande Man kommer ju undan så mycket billigare i USA.

    Plus att min vigselring som består av en 4,2 karat emerald cut moissanite som mittsten med små diamanter på bandet och "the setting" kommer tillverkas i Chicago (samma som min förlovningsring) och den ska levereras till mig på hotellet när jag väl är där (säger jag då fästmannen måste stanna hemma Obestämd åker med släkten)! Det innebär att jag sparar in tull och moms. {#emotions_dlg.djavulsk} Kommer "spara" ca 5 000 kr på det vilket är samma som vad biljetten dit kostade i och för sig.
    På det sättet blir det ju dyrt att spara, resan kostar ju, men vi hade ju ändå åkt på bröllopet så i det här fallet räknar jag det som en ren vinst. Dessutom verkar det finnas mer i min stil i butik där, i alla fall om man ska gå på vad jag sett online. Tänkte titta en den här innan vi åker också för att bli lite säkrare på model mm men det jag sett hittils har inte ingett någon wow-känsla. 

    Se till att sätta ringen på fingret och gömma kvittot när du går genom tullen bara. Vete tusan jag ska bortförklaraen brudklänning om de stannar en men det har jag å andra sidan aldrig varit med om så det borde vara lugnt...

    Ringen låter för övrigt fantastisk, tittade också på emerald (och asher) när jag skulle välja förlovningsring men fastnade till sist för en cushion, på ett vitguldsband med småstenar. Du måste visa när du får den! Blir inte 4,2 gigantiskt dock? Väninnan som ska gifta sig i sommar har en princess på 2 och jag hade slagit i den överallt. :) 
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 25 Feb 13:50
    #64
    ThereseV skrev 2014-02-25 13:41:23 följande:
    Kom ihåg bara att det endast är tull- & skatefritt upp till strax under 4500 kr (om jag inte minns helt galet).. så du inte får en otrevlig överraskning när du kommer hem..
    Hel rätt men....
    GustavB skrev 2014-02-25 13:42:43 följande:
    Bara sätta på sig ringen genom tullen, ingen som kan besvisa att den inte togs med hemifrån dit. 
    ... tänkte göra så här.... {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 25 Feb 13:58
    #65
    FrökenW skrev 2014-02-25 13:50:10 följande:
    På det sättet blir det ju dyrt att spara, resan kostar ju, men vi hade ju ändå åkt på bröllopet så i det här fallet räknar jag det som en ren vinst. Dessutom verkar det finnas mer i min stil i butik där, i alla fall om man ska gå på vad jag sett online. Tänkte titta en den här innan vi åker också för att bli lite säkrare på model mm men det jag sett hittils har inte ingett någon wow-känsla. 

    Se till att sätta ringen på fingret och gömma kvittot när du går genom tullen bara. Vete tusan jag ska bortförklaraen brudklänning om de stannar en men det har jag å andra sidan aldrig varit med om så det borde vara lugnt...

    Ringen låter för övrigt fantastisk, tittade också på emerald (och asher) när jag skulle välja förlovningsring men fastnade till sist för en cushion, på ett vitguldsband med småstenar. Du måste visa när du får den! Blir inte 4,2 gigantiskt dock? Väninnan som ska gifta sig i sommar har en princess på 2 och jag hade slagit i den överallt. :) 
    Jag skulle också ha åkt ändå så det var en bonus, Glad hade jag inte haft resan inplanerad hade jag kanske fått "nöja" mig med en annan ring då det blivit alldeles för dyrt. Jag köpte stenen separat och företaget ville först skicka den hem till mig men jag fick dem att förstå att de skulle kosta mig hundratals dollar extra om de gjorde det så de var snälla och skickade stenen direkt till smeden som fixar ringen. Så jag är glad över att ha sluppit massa extra kostnader!

    Har aldrig blivit kollad i tullen i Sverige och jag reser hem via Munchen så det borde vara ok. En ring är ju liten, värre är det kanske med en klänning men som sagt - har aldrig blivit kollad hemma.

    Jag älskar Emerald cut stenar! Ascher är också vackre. Anledningen att det blev en så pass stor sten var för att moissaniter normalt inte tillverkas/skärs i den skärningen. Så när jag väl hittade en kunde jag inte låta bli, det är en av de sista i världen som går att få tag på då företaget Charles and Colvard gjorde ett ytterst begränsat antal och inte planerar göra det förrän om tidigast 5 år (mailade med dem om det). Stenen mäter 8x12 mm, tycker det är stort men inte överdrivet. Kommer ha en lägre placering av stenen för att undvika att den sticker upp för mycket.
    Ska absolut lägga upp en bild så fort jag bara kan!
  • Äldre 25 Feb 14:07
    #66
    SandraElisabet skrev 2014-02-25 13:50:11 följande:
    Hel rätt men....
    GustavB skrev 2014-02-25 13:42:43 följande:
    Bara sätta på sig ringen genom tullen, ingen som kan besvisa att den inte togs med hemifrån dit. 
    ... tänkte göra så här.... {#emotions_dlg.djavulsk}
    :D
    Misstänkte det, men jag ville bara säga till ändå, för om man har missat det så är man kanske ärlig och har förpakningar, kvitton och liknande :P  
  • Äldre 25 Feb 14:49
    #67

    Vilken rolig tråd, dock lite halvtråkig för mig då jag tycker att vi verkligen försökt spara in på vårt bröllop och sm det ser ut nu så ligger budgeten på ca 100 TKR utan bröllopsresa! Obestämd

    I det är lokal+mat några av de stora posterna, ringarna är abslut den största i sig men det tycker jag är helt ok då jag ska ha den (pratar om vigselring, förlovning är inte medräknad då hade det ökat väsentligt) resten av livet.

    Klänningen satta jeg initialt en budget på 15 000 kr på, hade tänkt sy up men tyckte det var så tråkigt och jobbigt och hitta nån som skulle göra det så jag beställde en på nätet billigt för 1000 kr. På så sätt spelar det ingen roll om jag så trampar sönder den under kvällen eller pajjar på nåt sätt, min atärnor klänningar köpte jag billigt på ASOS på nätet med! Skor är inte inräknade här, jag är en riktigt sko-fantast och ska till NY i början på maj och kommer nog gå loss på ett par Jimmy Choo som är ett absolut favvo-märke! Skrattande

    Vi kommer att ha kyrkligt börllop inne i stan i Stockholm och även ha en festokal i stan ute på Skeppsholmen, inget fancy men är man här så drar det väl iväg antar jag... Vi kommer att ha en tvårätters middag och till tårta lutar det åt att ha cup-cakes, även det billigare men ändå.

    Fotografen som vi har med oss största deen av dagen går loss på strax under 10 TKR, vi har ett coverband som vi får billigt för 5 TKR då jag känner ena killen som har det.

    Inbjudningskort har jag gjort själv, kan i efterhand säga att det var nog inte mycket billigare, är ju en guldkund på Panduro numera och jag lär ju aldrig använda dessa grejjer igen!

    Men som sagt, inget storslaget ändå drar det iväg kan jag lätt säga! Vi har turen att få bidrag från både svärföräldrar och min mamma så det hjälper rejält, resten lägger vi själva.

    Kan ju även nämna att vi förlovade oss i december, bestämde oss över jul att gifta oss i början på sommaren, planera allt under januari, så lite av ett turbobröllop, he he! Tungan ute

  • Äldre 8 Mar 11:10
    #68

    Vet inte om vi platsar i denna tråden, men kommer landa på runt 110-120 000kr och vi har ca 60 gäster. Vi kommer ha vigsel i kyrka, ångbåt till en beställningsrestaurang vid vattnet, fotograf som är med större delen av dagen etc. Vi kommer inte ha något extravagant men det är självvalt. Först hade vi bokat en herrgård / mindre slott men valde bort det då det blev för mycet att styra upp med catering etc så vi valde istället att ha en kontakt som fixade allt. Blev aningens dyrare, men är lätt värt det för att slippa ringa runt och hålla på. Vi har två småbarn så tiden finns inte i vårt fall. 

  • Äldre 13 Mar 16:57
    #69

    Hmmm, vår budget börjar dra iväg också... Himmel så dyrt Sverige är! :)

    Först hade vi tänkt hålla det väldigt enkelt med skärgårdsbuffe på en ångbåt efter kyrkan; men gästlistan har svällt lite så vi skulle inte kunna rymma alla på samma våning i båten. Nu lutar det åt lokal i stället. 

    Vi tänker fortarande hålla det väldigt enkelt, men tänker nu att vi nog hamnar runt 90000 för bara mat och lokal; ringarna är inköpta, men kläder, bukett, hår, smink, och ev. transport måste vi fortfarande ordna... och inbjudningskort! Gah, jag skulle behöva ta tjänstledigt för att hinna med allt!

    Kommer ni att ha wedding favors?  

  • Äldre 13 Mar 19:05
    #70
    Utvandrare skrev 2014-03-13 16:57:32 följande:

    Hmmm, vår budget börjar dra iväg också... Himmel så dyrt Sverige är! :)

    Först hade vi tänkt hålla det väldigt enkelt med skärgårdsbuffe på en ångbåt efter kyrkan; men gästlistan har svällt lite så vi skulle inte kunna rymma alla på samma våning i båten. Nu lutar det åt lokal i stället. 

    Vi tänker fortarande hålla det väldigt enkelt, men tänker nu att vi nog hamnar runt 90000 för bara mat och lokal; ringarna är inköpta, men kläder, bukett, hår, smink, och ev. transport måste vi fortfarande ordna... och inbjudningskort! Gah, jag skulle behöva ta tjänstledigt för att hinna med allt!

    Kommer ni att ha wedding favors?  


    Alltså, vi ska ha små gipsugglor (i och för sig jättesöta) på bordet som dekoration, passar in på (det rätt nördiga) temat. Sambon tycker vi ska göra en till varje plats och låta folk ta med dem hem sen. Jag vet inte riktigt, ömsom tror jag att de flesta kommer strunta i dem, ömsom att de kommer tycka de är lite gulligt. Får fundera vidare.

    Något litet vill jag gärna ha, men helst något som anknyter till oss eller temat. Och som inte blir för dyrt eller pyssligt att få ihop till 120 personer... 
Svar på tråden Vi med lite större budget