• Äldre 18 Feb 20:21
    32499 visningar
    119 svar
    119
    32499

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • Äldre 24 Feb 17:34
    #51
    emser skrev 2014-02-24 12:48:38 följande:
    Hej!
    Den här tråden tyckte jag var jätteintressant att läsa!! Känner att vi har väldig lik inställning till många och jag har funderat på vad andra lägger vikt på när det gäller deras planering. Vi bestämde oss för att 'go all in' när det gällde vårt bröllop. Vi kommer ha ett 3 dagars bröllop på Gotland med ca 100 gäster! Och som många här skriver så har vi märkt att budgeten blir oundvikligt stor om man inte vill/eller kan göra allt själva. Eftersom vi inte bor på gotland så har vi hyrt ett hotell som ordnar allt som har med middag och fest att göra. Vi måste självklart bestämma mycket av det men själva planerandet står dom för. Det inkluderar också öppen bar efter middagen.

    Vår inställning är att vi spenderar pengar på det som ger någon form av värde tillbaka till oss eller till våra gäster. Dekorationerna kommer därför vara minimala, det ska vara fint men inte dyrt och framförallt väldigt enkelt. Vi ska inte ha någon överflödig transport till och från fotografering utan ber min far köra sin egen bil som förhoppningsvis är ren :) Mat, dryck och underhållning är däremot väldigt viktigt för oss så vi kommer ha god mat och live band under festen! Vi har oxå bbq dagen innan bröllopet för att hälsa alla välkomna till ön och tacka för att dom faktiskt kommit dit!

    Vi tänker inte heller att sånt som kommer användas efter bröllopet är en del av budgeten så ringar, min blivande mans smoking och skor och mina skor är inte en del. Inte heller bröllopsresan ingår där. Men ändå kommer vi att hamna nånstans runt 250 000 - 300 000. Massa pengar absolut men vi har turen at få hjälp från våra föräldrar plus att vi båda har helt ok löner som gör att vi kan lägga undan pengar till detta.

    En fråga till alla, hur gör ni med bröllopsresa? Åker ni direkt? Vi är oxå inne på maldiverna men funderade på att vänta till november då vi måste sprida ut ledigheten lite granna. Men önskar oxå att ta en eller två dagar direkt efter bröllopet för att slappna av och njuta av varandra. Men med två fulltidsjobb och begränsat antal semesterdagar vet vi inte helt hur vi ska få till allt? Är det någon som har samma problem?
    Vi kommer att stanna kvar 1 vecka efter bröllopet för att kunna slappna av och vila upp oss och så blir det bröllopsresa nästa sommar. Vi har nämligen inte tillräckligt många semesterdagar att ta ut då vi kommer att resa till GC 1 vecka i maj för planering inför bröllopet och så blir det nästan 3 veckor när själva bröllopet äger rum. Så där gick nästan alla dagar. Vår bröllopsresa blir till Franska Polyniesen ( Thaiti, Bora Bora, Cook-öarna och fiji plus New zeeland, Australien och Hong-kong. Så det blir nästan 4-5 veckors resa. Synd bara att vi måste vänta så länge:(( Vi har beställt resa genom fijiresor dom har jättemånga fina bröllopsresor om man har lite större plånbok;)
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 25 Feb 12:43
    #52

    Tack för tips om minimoon och "vanlig moon". Solig Jag har börjat fundera på att vi kanske borde sticka iväg några dagar på en billigare trip till någon av Europas huvudstäder på söndagen efter bröllopet. Ska göra lite research frammöver men det kanske hade varit mysigt och samtidigt billigare än att ta in på spa någon dag.

    Igår insåg jag att jag våra kostnader (borträknat smekmånad) inte kommer landa på 140 tusen utan snarare 160... Guld i mun Vi har pengarna så det är OK men ibland blir jag själv lite smått förskräckt över alla kostnader. Man ska ju inte glömma vilken stor summa det är att lägga på en middag och fest. Men förhoppningsvis så kommer det bli en riktigt vacker och härlig dag för oss och vårs gäster. Hjärta Jag känner mig bara så lyckligt lottad som har den ekonomiska möjligheten att "bränna" sånna summor på ett bröllop.

  • Äldre 25 Feb 12:50
    #53
    SandraElisabet skrev 2014-02-25 12:43:23 följande:
    Igår insåg jag att jag våra kostnader (borträknat smekmånad) inte kommer landa på 140 tusen utan snarare 160... Guld i mun Vi har pengarna så det är OK men ibland blir jag själv lite smått förskräckt över alla kostnader. 
    Surt :]
    Själv har jag lyckats dra in på massa avgifter vilket känns grymt bra :) Såhär ser vårt budgetark ut för tillfället:

      Estimated Actual Total Expense 195 900,00 kr 166 029,24 kr
  • jools
    Äldre 25 Feb 13:01
    #54

    Hej!

    Jag hoppar in här också! Vi gifte oss i lördags, så jag är visst redan på andra sidan!
    Vi hade ett väldigt litet bröllop, vi var bara 12 stycken på vigsel och middag, sedan kom ca 45 vänner på festen på kvällen. Vi körde hellre litet och all in än stort och halvmessyr.

    Vi har, på grund av arbete inte möjlighet att resa bort nu, men ska resa i sommar har vi tänkt.
    Vi valde dock att checka in på hotellet redan i fredags och stannade där tills igår vilket gjorde att det blev en liten minimoon ändå. Vi hade en schysst svit där det verkligen inte gick någon nöd på oss.

    Vi körde alltså den lite mer amerikanske modellen antar jag, där vi vigdes på hotellet av en borgerlig vigselförättare, och sedan hade vi fest på samma ställe och flera av gästerna bodde på hotellet.

    Vår cermoni var så vacker, ca 30 minuter lång, med två låtar framförda av ljuvliga musiker/sångare.v Vi hade egna löften som vi läste för varandra. Jag uppskattar verkligen alla möjligheter som finns med borgerlig vigsel och jag rekommenderar verkligen det. Då slipper man gudstjänsten som ju måste vara med i en kyrklig vigsel och talet handlar bara om oss som brudpar och det vi ville ha med.

    Då vi hade så få gäster blev ju inte vårt bröllop jättekostsamt, men med tanke på hur få gäster vi var så per person blev det ganska kostsamt. Men så värt det!  Jag ångrar ingenting!! Jag önskar bara att helgen inte tog slut så fort!

    Jag håller med ovanstående, andra kan tycka på att vi la onödigt mycket pengar på vårt bröllop, men jag är tacksam att vi hade möjligheten!

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 25 Feb 13:05
    #55
    GustavB skrev 2014-02-25 12:50:28 följande:
    Surt :]
    Själv har jag lyckats dra in på massa avgifter vilket känns grymt bra :) Såhär ser vårt budgetark ut för tillfället:

      Estimated Actual Total Expense 195 900,00 kr 166 029,24 kr
    Duktigt! Jag har bara mig själv att skylla, klänningen samt ringen blev typ dubbelt så dyrt som planerat.... Obestämd
    Jag är tyvärr en sån person som tänker " I want what I want, when I want it" Drömmer
  • jools
    Äldre 25 Feb 13:08
    #56

    Jag glömde ju....

    Jag hade aldrig velat att våra familjer eller andra skulle behöva jobba med bröllopet, som att städa, laga mat och dekorera. Vi hade en kordinator på hotellet och de ordnade med precis allt! Vi bara bestämde vad vi vill ha för meny och hur vi ville ha det, men sedan fixade de allt från att serva mig och mitt lilla entourage med champange när vi blev fixade inför bröllopet till att bära ut våra presenter till taxin igår.

    Det är så många som säger att det är mycket att fixa med, men jag är så glad att vi och våra nära slapp alla tråkiga detaljer. Allt löpte på så bra och ingen behövde lyfta ett finger. Det som behövde fixas med som tog lite tid var ju bara roliga saker, som kläder, ring, hår och smink!

    Jag hade nog hellre skjutit upp bröllopet och försökt spara pengar än att ha en budgetvariant med hemlagat och egen dukning.

  • Äldre 25 Feb 13:10
    #57
    SandraElisabet skrev 2014-02-25 13:05:49 följande:
    Duktigt! Jag har bara mig själv att skylla, klänningen samt ringen blev typ dubbelt så dyrt som planerat.... Obestämd
    Jag är tyvärr en sån person som tänker " I want what I want, when I want it" Drömmer
    Tack :p mest för att mycket av det vi satt upp som estimerade priser har funnits mycket billigare att få tag på via USA, t ex min blivandes klänning kostade 14 000 på Pronovias i NY, mot 23 som de skulle ha för samma här i Sthlm. 
  • Äldre 25 Feb 13:21
    #58
    GustavB skrev 2014-02-25 13:10:58 följande:
    Tack :p mest för att mycket av det vi satt upp som estimerade priser har funnits mycket billigare att få tag på via USA, t ex min blivandes klänning kostade 14 000 på Pronovias i NY, mot 23 som de skulle ha för samma här i Sthlm. 
    Ska på bröllop i Califonien i sommar och ska försöka hitta min klänning då, vet inte om det kommer gå så mycket mindre pengar än budgeterat men vi kommer få så mycket mer för dem. Och enda anledningen att jag inte budgeterat mer är väl egentligen för att jag räknat med amerikanska priser.

    Lägg till ringar från England så kommer vi säkert lägga 30-40 000 mindre än vi hade gjort för motsvarande i butik här. Vet inte om vi hade tyckt det var värt det till svenska priser men visst känns det rätt bra att ha råd med drömklännning och -ringar. 
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 25 Feb 13:29
    #59
    GustavB skrev 2014-02-25 13:10:58 följande:
    Tack :p mest för att mycket av det vi satt upp som estimerade priser har funnits mycket billigare att få tag på via USA, t ex min blivandes klänning kostade 14 000 på Pronovias i NY, mot 23 som de skulle ha för samma här i Sthlm. 
    Så smart!
    FrökenW skrev 2014-02-25 13:21:53 följande:
    Ska på bröllop i Califonien i sommar och ska försöka hitta min klänning då, vet inte om det kommer gå så mycket mindre pengar än budgeterat men vi kommer få så mycket mer för dem. Och enda anledningen att jag inte budgeterat mer är väl egentligen för att jag räknat med amerikanska priser.

    Lägg till ringar från England så kommer vi säkert lägga 30-40 000 mindre än vi hade gjort för motsvarande i butik här. Vet inte om vi hade tyckt det var värt det till svenska priser men visst känns det rätt bra att ha råd med drömklännning och -ringar. 
    Ska till New York om 2 månader och hoppas kunna hitta skor och lite annat till bra pris där. Är riktigt pirrig inför resan! Skrattande Man kommer ju undan så mycket billigare i USA.

    Plus att min vigselring som består av en 4,2 karat emerald cut moissanite som mittsten med små diamanter på bandet och "the setting" kommer tillverkas i Chicago (samma som min förlovningsring) och den ska levereras till mig på hotellet när jag väl är där (säger jag då fästmannen måste stanna hemma Obestämd åker med släkten)! Det innebär att jag sparar in tull och moms. {#emotions_dlg.djavulsk} Kommer "spara" ca 5 000 kr på det vilket är samma som vad biljetten dit kostade i och för sig.
  • Äldre 25 Feb 13:41
    #60
    SandraElisabet skrev 2014-02-25 13:29:43 följande:
    Så smart!
    FrökenW skrev 2014-02-25 13:21:53 följande:
    Ska på bröllop i Califonien i sommar och ska försöka hitta min klänning då, vet inte om det kommer gå så mycket mindre pengar än budgeterat men vi kommer få så mycket mer för dem. Och enda anledningen att jag inte budgeterat mer är väl egentligen för att jag räknat med amerikanska priser.

    Lägg till ringar från England så kommer vi säkert lägga 30-40 000 mindre än vi hade gjort för motsvarande i butik här. Vet inte om vi hade tyckt det var värt det till svenska priser men visst känns det rätt bra att ha råd med drömklännning och -ringar. 
    Ska till New York om 2 månader och hoppas kunna hitta skor och lite annat till bra pris där. Är riktigt pirrig inför resan! Skrattande Man kommer ju undan så mycket billigare i USA.

    Plus att min vigselring som består av en 4,2 karat emerald cut moissanite som mittsten med små diamanter på bandet och "the setting" kommer tillverkas i Chicago (samma som min förlovningsring) och den ska levereras till mig på hotellet när jag väl är där (säger jag då fästmannen måste stanna hemma Obestämd åker med släkten)! Det innebär att jag sparar in tull och moms. {#emotions_dlg.djavulsk} Kommer "spara" ca 5 000 kr på det vilket är samma som vad biljetten dit kostade i och för sig.
    Kom ihåg bara att det endast är tull- & skatefritt upp till strax under 4500 kr (om jag inte minns helt galet).. så du inte får en otrevlig överraskning när du kommer hem..
Svar på tråden Vi med lite större budget