• Äldre 18 Feb 20:21
    32490 visningar
    119 svar
    119
    32490

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 22 Feb 11:09
    #41

    Hej alla! Intressant tråd, kul att diskussion blandas med praktisk planering tycker jag.

    Vi gifter oss i Göteborg och bara middag/fest kommer gå på ca 90 000 kr för 80 gäster. Vi vet inte riktigt i dagsläget men borträknat bröllopsresa kommer nog allt gå på ca 140 000 kr. Min klänning, ring samt förberedelse står för en stor del av den kostnaden. Det är mycket pengar men vi insåg snabbt att det vi ville ha kostade så pass mycket. Hade vi velat ha ett annat upplägg hade vi kört på det. Glad Vi lägger i stort sett inga pengar på fotograf då vi har en bekant som ska hjälpa oss. Vi ska faktiskt träffa honom i eftrmiddag. Lite pirrig! Cool

    Min fästman och jag är lyckligt lottade, vi får ca 60% av budgeten i gåva från våra föräldrar. Hade vi inte haft den möjligheten hade vi nog väntat med bröllopet tills vi hade annan ekonomi tror jag, eller fått ändra upplägg.

    Som många andra gifter vi oss borgerligt, vi hoppas på att vädret ska tillåta en utomhus vigsel. Solig  Det är planen i alla fall.

    Kithara - vi planerar allt själva utan någon planner, men på själva bröllopsdagen kommer ju serveringspersonalen och en koordinator sköta allt praktiskt. Lokalen behöver inte smyckas särskilt mycket då den redan är jättefin, men det som ska fixas görs dels av den befintliga personalen och dels av våra respektive föräldrar som gärna ville vara med och fixa.  

    En fråga: Hur gör ni med bröllopsresa? Vi är sugna på Maldiverna till årsskiftet men hade gärna gjort något billigare direkt efter bröllopet. Vi har pratat om spa men det kostar ju ändå några tusen. Hur tänker ni? 

  • Äldre 22 Feb 12:02
    #42

    @ Kithara: Jag har planerat det mesta då jag haft lite mer fritid än vad min fästmö har, så vi har inte behövt någon wedding planner. Hade vi inte haft 2 år på oss att tänka, kolla och planera så kanske det hade underlättat att ha någon som redan var insatt.

    I vår budget har jag enbart räknat in sådant som "kommer användas en gång", har då inte räknat med kostnad för ringar, min kostym, mina skor, min fästmös skor osv.

    Lokalen i sig är väldigt snygg och clean, det vi kommer bekosta där är bordsdekorationer, ingenting till väggar eller tak.  Har möte nästa onsdag med en ev florist som ska med till lokalen och titta. 

    @SandraElisabet: Vi har 10 dagar slapparsemester all inkl på måndagen efter vi gifter oss, bara för att komma bort och sen ska vi på "riktig" bröllopsresa över julen, 3v. Oklart vart dock, kikat på Maldiverna, Fiji och St Lucia.  

  • Äldre 22 Feb 14:51
    #43

    Vi ska inte heller ha någon koordinator, har rätt gott om tid på oss och försöker göra det enkelt för oss. Med lokalen följer cateringfirma och fotografen vi funderar på har kontakter med hår och make-up folk och duktiga florister, så mycket kommer 'på köpet'. Lokalerna är gamla och vackra med paneler, stuckatur och oljemålningar så det enda vi tänkte tillföra i dekorationsväg är extra ljus för att få lite sagostämning samt lite dekor kring våra platser. Själva vigseln blir i kapellet i närheten och den tänkte vi inte heller smycka utöver att be dem tända upp de levande ljus som finns. 

    Festen blir den stora budgetposten men så planerar vi att fylla lokalen, ca 120 gäster. Drömringen ligger förhållandevis lågt i pris, satsat krutet på förlovningsringen, och klänning köper vi förmodligen i USA där vi kan köpa 'över disk' men få lite mer för pengarna. Funderar på fyrverkerier mellan middag och dans, i en mening en onödig utgift men hade passat 'temat' väldigt bra. Däremot är vi inne på att köra spellistor, möjligen hyr vi ett band om vi känner att vi får pengar över men det är inte högst prioriterat.

    Åker på minismekmånad i anslutning till bröllopet för att varva ner och 'landa' lite, Skottska eller Engelska landsbyggden är planen, men sparar stora smekmånaden till ettårsdagen, förmodligen en roadtrip längst USAs östkust med mat, shopping och hockey. 

  • Äldre 22 Feb 19:12
    #44

    Härlig tråd!


    Vi gifter oss i sommar, snart bara 3 månader kvar!! Aaaaahhh!


    Planeringen är i full gång och har så varit sedan 1 år tillbaka. Jag har sparat i ca 3 år och budgeten ligger på 120.000. Mycket kostar helt klart, varför vi har bestämt oss för att hålla festen i en lokal på min sambos familjegård. På så vis kan vi hålla ned kostnaden för lokal och mat. Kyrkobröllop i en gammal träkyrka 1 mil bort och sedan en lantlig, vintage touch på middagen och festen. Det är lätt att kostnaden springer iväg, jag tänkte tex inte lägga stora pengar på ringen då jag ändå inte kan ha den på  mig om dagarna i jobbet, men väl på plats så blev det ju inte billigt direkt =)
    klänning och fotograf är viktigt för mig så det fick kosta, likaså makeup coh frisör. Allt tryckmaterial drar lätt också iväg, Just nu stökar jag med detaljer som band, servetter och placeringskort till dukningen.


    Sååå roligt!


    Lycka till allihopa =)


    Marina

  • Äldre 24 Feb 11:34
    #45

    Vi har hyrt in hjalp med att dekorera lokalen, mest pa grund av att vi inte bor i narheten och dels for att de inte kan garantera att vi kommer kunna ha tillgang kvallen innan.. Planera allting gor vi sjalva, brukar kalla min blivande man for Groomzilla da han morgonen efter han friade gick upp tidigt och gjorde ett 10 sidigt excel spreadsheat infor brollopet!! hahahaha..


    Brollopsresan har vi inte bestamt an men funderar pa att gora NYC-San fran-Hawaii-HongKong (en av vara dottrar bor dar) Sen hem igen.


    Eller sa blir det Maldiverna, har aldrig varit dar men det ser helt fantastiskt ut!!


    Ar det ngn som varit dar? Blir man uttrakad efter nagra dagar pa en pytte atoll? Beratta garna om ni varit dar!!


     

  • Äldre 24 Feb 11:47
    #46

    Hej alla!

    Det är så roligt att få höra om allas planeringar :)
    Vi använder oss inte av någon bröllopsplanerare utan försöker styra upp det själva (men så mkt det är att planera - men det är ju bara roliga saker! :)

    Vi gifter oss nere på Franska Rivieran sista maj (det är så snart nu, tiden går ju så fort!!) Men åh vad jag längtar! :)

    Vi blir nog ca 70 gäster och vigseln kommer att vara utomhus och middagen och festen i en restaurang uppe i Mougins.

    Fotograf är ordnad, inbjudningarna skickade, menyn bestämd. 
    Min underbara brudklänning från Garamaj är beställd.. så alla "stora" poster i planeringen är under kontroll :)

    Bröllopsresan lutar åt Italien, och det blir nog Amalfi. Ska bli så härligt!

    rivierabloggen.se
     

  • Äldre 24 Feb 12:15
    #47

    Hej hej,

    Vi planerar ett ganska enkelt bröllop, tänkte lägga kanske 50'000 på festen; men räknar vi med resan till Sverige (där bröllopet ska hållas), ringarna, kläderna, bröllopsresan, och den borgerliga ceremonin som vi redan har haft här hamnar vi kanske på 250´000SEK. 

    ...och då tänker jag ändå baka bröllopstårtan själv; funderar på att skippa brudbuketten, och festen blir snarare en kort mottagning på en söndagseftermiddag. Hänger gärna på den här tråden för att få tips och inspiration. Hittills har vi knappt planerat någonting. :)

  • Äldre 24 Feb 12:48
    #48

    Hej!
    Den här tråden tyckte jag var jätteintressant att läsa!! Känner att vi har väldig lik inställning till många och jag har funderat på vad andra lägger vikt på när det gäller deras planering. Vi bestämde oss för att 'go all in' när det gällde vårt bröllop. Vi kommer ha ett 3 dagars bröllop på Gotland med ca 100 gäster! Och som många här skriver så har vi märkt att budgeten blir oundvikligt stor om man inte vill/eller kan göra allt själva. Eftersom vi inte bor på gotland så har vi hyrt ett hotell som ordnar allt som har med middag och fest att göra. Vi måste självklart bestämma mycket av det men själva planerandet står dom för. Det inkluderar också öppen bar efter middagen.

    Vår inställning är att vi spenderar pengar på det som ger någon form av värde tillbaka till oss eller till våra gäster. Dekorationerna kommer därför vara minimala, det ska vara fint men inte dyrt och framförallt väldigt enkelt. Vi ska inte ha någon överflödig transport till och från fotografering utan ber min far köra sin egen bil som förhoppningsvis är ren :) Mat, dryck och underhållning är däremot väldigt viktigt för oss så vi kommer ha god mat och live band under festen! Vi har oxå bbq dagen innan bröllopet för att hälsa alla välkomna till ön och tacka för att dom faktiskt kommit dit!

    Vi tänker inte heller att sånt som kommer användas efter bröllopet är en del av budgeten så ringar, min blivande mans smoking och skor och mina skor är inte en del. Inte heller bröllopsresan ingår där. Men ändå kommer vi att hamna nånstans runt 250 000 - 300 000. Massa pengar absolut men vi har turen at få hjälp från våra föräldrar plus att vi båda har helt ok löner som gör att vi kan lägga undan pengar till detta.

    En fråga till alla, hur gör ni med bröllopsresa? Åker ni direkt? Vi är oxå inne på maldiverna men funderade på att vänta till november då vi måste sprida ut ledigheten lite granna. Men önskar oxå att ta en eller två dagar direkt efter bröllopet för att slappna av och njuta av varandra. Men med två fulltidsjobb och begränsat antal semesterdagar vet vi inte helt hur vi ska få till allt? Är det någon som har samma problem?

  • SweetC­olorfu­lPhoto­graphy
    Äldre 24 Feb 13:57
    #49

    Åh vilken intressant tråd! Vad roligt det är att läsa att så många priroiterar sin stora dag (säger jag som är ett riktigt bröllopsfreak) och spännande att se vilka poster man väljer att lägga en större del av budgeten på!
    Håller med många andra att man inte bör klanka ned på människors val - oavsett om det gäller en liten eller stor budget! 

  • Äldre 24 Feb 15:15
    #50

    Vi har ingen bestämd budget. Det får kosta vad de kostar men försöker att inte låta de dra iväg allt för mycke.t Men då vi har MÅNGA gäster så blir de ganska många tusenlappar.

    Vi kommer ha ett traditionellt stor grekiskt bröllop (någonstans mellan 6-8hundra gäster). Men nästan alla är från Kreta, där bröllopet hålls. Ca 50 är från Sverige och för dom betalar vi boende i en vecka (men vi har hotell där vi kommer klämma in endel och sen har vi fått bra paket pris för dom andra).

    Vi har bokat fotograf för 2000€ då ingår fotograf när vi gör oss iordning (både hos mig och där min blivande är), film och foto i kyrkan och på festen. Foto och film under vår dotters dop (som kommer hållas några dagar innan). Ett par timmars fotografering på någon fin plats ett par dagar efter vigseln och 6st fotoböcker (utöver alla bilder på skiva + filmen)

    Klänning och slöja är köpt från Pronovias. Skall äntligen hem till Sverige nu i mars och få testa den för första gången!

    Har bokat både live musik (de "MÅSTE" man ha här) och dj. Skall förhoppningsvis iväg och bestämma meny nu i veckan men de kommer bli klassisk grekisk bröllops meny med lite borttaget (typ vägrar jag hela grillade fårhuvuden;)) och lite tillagt.

    Om någon vecka skall jag på andra mötet hos floristen som gör alla dekorationer. Har ganska klart för mig vad jag vill ha ("blush"/ljusrosa och vitt i blomster dekorationerna och mycket levande ljus).

    Kyrka och festlokal är klart sen länge. Alla mina papper är översatta och godkända.  Mina skor har kommit (från etsy. Platta helt täkta med pärlor ca 700kr). Kommer ha 4 näbbar som min mammas kusin skall sy klänningarna åt.

    Känner att vi har ganska bra koll på läget nu. Just nu står det på schemat att fastställa klockslag för vigseln (beroende på solnedgången) så vi kan göra de grekiska inbjudningarna (Svenska är skickade sen läänge), hitta ett hår smycke att ta på när slöjan åker av till festen, hitta ingångs musik till festen... 

Svar på tråden Vi med lite större budget