• Äldre 18 Feb 20:21
    32494 visningar
    119 svar
    119
    32494

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • Äldre 19 Feb 11:44
    #11

    Beror på hur många stugor det gäller och vad kostnaden blir, om dessa pengar skulle kunna användas på något vettigare ni hellre vill ha. Spelar det absolut ingen roll om kostnaden så är det självklara att boka upp allt. 

    De gäster som kommer utifrån kommer övernatta på samma hotell som vi, där vi även kommer ha en brunch dagen efter, där alla bröllopsgäster är välkomna.  

  • Äldre 19 Feb 11:48
    #12
    lk09nni skrev 2014-02-19 11:43:26 följande:
    Nja, sen fins det sådana som har 500 000 på sparkontot men fortfarande inte vill lägga mer än 30 000 på en fest...
    Ja och det finns de med 10 siffror på kontot som springer iväg och gifter sig borgligt gratis, kan vi skippa det här snacket som alltid ska komma fram i dessa trådar? 
  • Äldre 19 Feb 15:23
    #13

    Det är ju såklart relativt vad som är en stor budget, genellt tycker jag över 80 000 kr är ganska stor budget (vid 40-60 gäster).
    Eftersom jag har så höga krav på lokal (det skulle vara slott, delvis för att jag vill ha en pampig vigsel utan kyrka) så springer min budget iväg då kuvertpriset är så högt (1700 kr/pers).
    Har däremot försökt dra ner på klänning, hår, smink och musik.

    Vi betalar dock själv och tänker inte låna till det. Gästerna får själv betala ev. övernattning och transport.

  • LMF
    Äldre 19 Feb 16:34
    #14

    Vår budget ligger på 100 000 kr.


    För oss har detta verkat som en rimlig budget. Ett bröllop för mindre pengar skulle inte ge oss de saker som vi vill ha på bröllopet. Vad är det egentligen som gör att vårt bröllop kräver den budgeten?


    Ja, det kan man ju fråga sig. Vi har 80 inbjudna gäster och några riktigt dyra poster som driver upp budgeten. De dyra posterna är bland annat nya förlovningsringar, vigselringar, uppsömnad av brudklänning, heldagsfotograf, mat till bröllopsfesten, material till save the date och inbjudningar etc, bröllopstårtan, bar till festen, serveringspersonal samt live band.


    Vi satsar alltså inte på någon bröllopsresa i samband med bröllopet utan kommer att resa någonstans under hösten/vintern alternativt på vår ett-års dag.


    Vi lägger ned mycket tid och energi på sådant som går att spara pengar på, t.ex. dekoration och gör det mesta själva.

  • Äldre 19 Feb 16:38
    #15

    Vi har inget tak men det blir nog runt 500 000 och cirka 125 gäster.. Men alla är vi olika med vad vi vill och kan lägga pengar på.. Inget är fel men jag tycker det borde finnas utrymme för alla på forum som detta, det är ju en glad tilldragelse :)

  • Äldre 19 Feb 16:56
    #16
    Lajna skrev 2014-02-19 16:38:41 följande:
    Vi har inget tak men det blir nog runt 500 000 och cirka 125 gäster.. Men alla är vi olika med vad vi vill och kan lägga pengar på.. Inget är fel men jag tycker det borde finnas utrymme för alla på forum som detta, det är ju en glad tilldragelse :)
    Jag håller med! Hade jag haft mer pengar hade jag gjort annorlunda, och har man pengar till det och vill lägga det på sitt bröllop så ska man det :) Jag blir så nyfiken, vilka är de stora budgetpunkterna för er?
  • Äldre 19 Feb 17:10
    #17

    Verkar inte gå att citera via telefonen.. @kalejdoskop: våran största utgift är helt klart mat/lokalen. Därefter fotografen.

  • Äldre 19 Feb 18:01
    #18
    frkmaria skrev 2014-02-19 09:29:07 följande:
    När jag vinner på triss kommer jag mer här och diskuterar! ;) 
    Hahaha! WORD! Jag vill också trycka "like" på denna
  • Alylly­ra
    Äldre 19 Feb 20:34
    #19

    Den stora frågan är väl varför man känner att man måste försvara sin stora budget

    Vi räknade aldrig efter (vågade inte...)  men jag skulle tro att vi la ca 160 000 kr på hela bröllopet. Utöver det gick bröllopsresan på ca 60 000 kr totalt.

    Största utgifterna var absolut mat & lokal, vi bjöd in våra 100 gäster från fredagen och försåg dem då med middag fredag kväll (egenlagad), frukost lördag (egenlagad), lunch lördag (egenlagad), trerättersmiddag lördag (caterad) och brunch söndag (caterad). Så det var mycket mat! Sammanlagt ca 90 000 på mat och hyra av lokaler skulle jag gissa.

    Därefter kom ringar, fotograf och kläder till både mig och mannen. Och så massa andra "små" utgifter.

    Gästerna fick däremot betala sitt boende själva, hade vi lagt till det hade det blivit mycket mer.

    Vi la mycket pengar på vårt bröllop, men vi la det på saker vi tyckte var viktiga. Vi snålade in på en hel del saker som vi kände var opassande eller för dyra, och jag slet en del med att hitta budgetalternativ. Så ja, begreppet "mycket pengar" är helt klart relativt, men det beror inte bara på hur mycket pengar man har på kontot utan också på vad man prioriterar.

  • Äldre 19 Feb 21:14
    #20
    Alyllyra skrev 2014-02-19 20:34:44 följande:
    Den stora frågan är väl varför man känner att man måste försvara sin stora budget
    Är det någon som gör det?
Svar på tråden Vi med lite större budget