• Äldre 12 Feb 14:08
    4739 visningar
    16 svar
    16
    4739

    Byta efternamn & smekmånad?

    Hur fungerar det med att byta efternamn & så när man tänkt åka på smekmånad snart efter bröllopet??


    Jag måste ju fixa pass & så, hur går det till? Måste jag göra det efter bröllopet? Då kan man ju inte åka hur snart som helst efter? Eller fixa ett nu i mitt nuvarande namn men det är ju inte vad jag kommer heta när vi åker...? Hur har ni gjort & vad är det som gäller?

  • Svar på tråden Byta efternamn & smekmånad?
  • Äldre 12 Feb 14:24
    #1

    Vad jag har förstått här på BT så är det så att resan måste var bokad i samma namn som står på passet. Alltså bör man kunna åka på sitt gamla pass om man bokar resan i samma namn. Bokar man resan i sitt nya namn måste man ha ett nytt pass och då måste man se till att man hinner få det nya passet. Det tar ju några dagar innan namnet är registrerat osv.. 

  • Äldre 12 Feb 21:23
    #2

    Det spelar ingen roll vad du heter i folkbokföringen, det är vad du heter i passet som gäller när du reser.

  • Äldre 12 Feb 21:24
    #3

    Jag byter när jag kommit hem. Det går att göra så.

  • Äldre 12 Feb 21:26
    #4

    Nu kommer en kanske helt korkad fråga; men det går inte att fixa pass i namnet man ska byta till? Jag har inget pass nu heller....

  • Äldre 12 Feb 23:33
    #5
    Sezzie skrev 2014-02-12 21:26:15 följande:
    Nu kommer en kanske helt korkad fråga; men det går inte att fixa pass i namnet man ska byta till? Jag har inget pass nu heller....
    Nej, det kan man inte tyvärr. Jag tänker byta namn när mitt pass går ut (drygt ett år efter bröllopet).
  • Äldre 12 Feb 23:42
    #6

    För att fixa ett pass vid namnbyte måste du ha med personbevis och det kan du endast få när namnbytet är klart.

  • Äldre 13 Feb 13:40
    #7

    Tack så mycket för era svar! :) Då vet jag hur det ligger till :)


    Vet ni ungefär hur lång tid det tar att fixa passen?

  • Äldre 13 Feb 16:35
    #8

    pass tar ca 5 dagar att få 

    Läs här:
    polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/ 

  • Äldre 13 Feb 18:11
    #9

    Om du inte vill skaffa ett pass i ditt gamla namn först, och sen ett nytt i ditt nya namn efter smekmånaden, men inte heller har tid att fixa pass i ditt nya namn innan ni åker iväg (vet inte hur snart efter bröllopet ni vill åka) - kan du kanske fixa ett provisoriskt pass på flygplatsen? Har inte gjort det själv men det verkar ju gå att göra, och är billigare än att göra ett riktigt pass. Då kan du fixa ett permanent pass när du kommer tillbaka och papprena efter bröllopet är i ordning.

  • Äldre 13 Feb 18:17
    #10

    Vi gifter oss 29:e juli & tanken är att vi ska åka 16:e augusti..hinner man, tro?


    Provosoriskt pass? Jaha måste kolla upp!


    Men om jag bokar resan nu så måste jag åka i mitt nuvarande namn?


    Gud detta är förvirrande! Haha!

  • Äldre 13 Feb 18:24
    #11

    Provisoriskt pass är dyrare än ett vanligt, 980 kr respektive 350. Det är dessutom inte alla länder som accepterar ett provisoriskt. Det enklaste är absolut att boka resan och skaffa pass i ditt nuvarande namn om ni ska åka direkt efter bröllopet och sen skaffa ett nytt pass när ni kommer hem.

    Kom ihåg också att det kan ta längre tid än fem dagar under högsäsong och att det kan vara långa köer hos polisen när man ska ansöka, så bra att vara ute i god tid. I Stockholm krävs det numera att man bokar tid.

    Vissa länder och vissa flygbolag vill dessutom ha passnummer innan avresa, så beroende på var ni ska och hur ni bokar kan det vara lika bra att skaffa ett direkt. Det gäller ju ändå i fem år. :)

  • Äldre 13 Feb 18:40
    #12

    Nej, provisoriskt pass är ett nödpass som bara ska användas om man står på flygplatsen och upptäcker att man t.ex. tappat sitt pass.
    Du åker helt enkelt på passet du har nu och bokar biljetten i ditt nuvarande namn. Svårare är det inte.

  • Äldre 13 Feb 18:40
    #13
    FrökenW skrev 2014-02-13 18:24:30 följande:
    Provisoriskt pass är dyrare än ett vanligt, 980 kr respektive 350. Det är dessutom inte alla länder som accepterar ett provisoriskt. Det enklaste är absolut att boka resan och skaffa pass i ditt nuvarande namn om ni ska åka direkt efter bröllopet och sen skaffa ett nytt pass när ni kommer hem.

    Kom ihåg också att det kan ta längre tid än fem dagar under högsäsong och att det kan vara långa köer hos polisen när man ska ansöka, så bra att vara ute i god tid. I Stockholm krävs det numera att man bokar tid.

    Vissa länder och vissa flygbolag vill dessutom ha passnummer innan avresa, så beroende på var ni ska och hur ni bokar kan det vara lika bra att skaffa ett direkt. Det gäller ju ändå i fem år. :)
    Tack för att du påpekade det med kostnaden! Det hade jag ingen koll på, har hört att det inte ska kosta så mycket med provisoriskt pass. Jag håller med om att det säkraste nog är att boka i nuvarande namnet och skaffa ett pass i det namnet. Det kan bli lite tajt att skaffa nytt pass på drygt två veckor och trist att inte kunna åka iväg på sin bokade resa.
  • Äldre 13 Feb 19:28
    #14

    Det får helt enkelt bli att boka i mitt namn & skaffa pass i mitt nuvarande namn & sedan fixa nytt till nästa utlandsresa igen då ;)


    Tack alla!

  • Äldre 13 Feb 21:31
    #15

    Smart!:)

  • Äldre 15 Feb 11:04
    #16

    Vi for två dagar efter bröllopet och var borta två veckor. Blev inga som helst problem, så länge namnet på pass och biljett överensstämmer så är det lugnt. Som jag sagt tidigare, ni är inte första paret som åker på bröllopsresa direkt efter ;)


Svar på tråden Byta efternamn & smekmånad?