• Äldre 6 Feb 20:38
    5332 visningar
    11 svar
    11
    5332

    Bröllopsresa Frankrike

    Funderar på bröllopsresa till Frankrike i augusti, någon som har erfaranhet/tips? Cool

  • Svar på tråden Bröllopsresa Frankrike
  • Äldre 7 Feb 18:12
    #1

    Kan tyvärr inte bidra med något, men jag följer tråden då jag själv går i tankarna om bröllopsresa till Frankrike Glad Kanske franska rivieran + några nätter i Paris?

  • Äldre 7 Feb 18:36
    #2

    Det finns ju jättemycket att välja mellan! Vinresa om man gillar det, surfing eller shopping om man är mer lagd åt det hållet.

    Vi åkte till Bretagne på vår bröllopsresa; flög till Paris och åkte tåg från flygplatsen. Det gick jättesmidigt och så var maken nöjd över att få testa TGV (höghastighetståg) också

    Det är svårt att ge råd när man inte vet vad ni gillar. Frankrike är ett stort land med väldigt mycket aktiviteter av olika slag. Vill man inte åka till Rivieran så finns ju alltid Biarritz och den delen av Frankrike (Atlantkusten). Vad tänker ni er att ni vill göra på bröllopsresan?

  • Äldre 8 Feb 14:13
    #3

    Mat och vin är nog det vi tänkt oss, gärna bo på ett mindre ställe kanske vingård eller något liknande. Funderar ev på att hyra bil och åka runt lite. Hur bodde ni?

  • Äldre 9 Feb 16:26
    #4

    Vi bodde på två olika små men lyxiga hotell. Vi hyrde också bil och åkte runt i olika byar.

    Bretagne är dock mer ett ciderområde än ett regelrätt vindistrikt, men jag har kompisar som bott på vingårdar (i andra delar av Frankrike) och stortrivts.

    Googla på vinresa+Frankrike så hittar du säkert en hel del resetips

  • Äldre 10 Feb 22:13
    #5

    Tack för tipsen!

    Bokade ni resan innan eller tog ni det som det kom?

  • Äldre 10 Feb 23:45
    #6

    Antibes!

  • Äldre 12 Feb 14:05
    #7
    anmaed skrev 2014-02-10 22:13:33 följande:
    Tack för tipsen!

    Bokade ni resan innan eller tog ni det som det kom?
    Förlåt att jag inte svarat tidigare.

    Vi bokade flyg, tåg, hotell och hyrbil på förhand, men i övrigt hade vi inget planerat och tog dagarna som de kom helt enkelt.

    En bra karta hjälper till om man vill planera ungefär vilka dagsturer man vill göra. Ett tips är att räkna ut hur långt det är mellan ort A och ort B så man inte behöver tillbringa HELA dagen i bilen.
  • Äldre 26 Feb 18:03
    #8

    Funderar lite på Provence, någon som har erfarenhet av det?

  • Äldre 26 Feb 18:42
    #9

    Förlovade mig i Provence - helt fantastiskt! Jag personligen tycker Rivieran är lite stiff och tråkig, men från Nice eller Aix kan man ta sig med tåg lite längre norrut och bo på mysiga vingårdar och bed & breakfeasts. Det är ett plus om man kan lite franska, Provence är vackrast utanför de värsta turistställena men alla är trevliga och varma, maten är fantastisk, vinet är underbart. 

    Från Paris kan man hyra bil och resa till fantastiska ställen på landsbygden. Har åkt till Loiredalen och bott på slott - underbart. Även hela den franska östkusten (plus vägen dit) är underbar. 

  • Äldre 27 Feb 13:11
    #10

    Åh, låter helt underbart! Har du något tips på b&b?

  • Äldre 12 Apr 11:50
    #11

    Någon som vet ett romantiskt och prisvärt hotell i Paris?

Svar på tråden Bröllopsresa Frankrike