• Anonym (känsl­ig)
    Äldre 2 Feb 21:53
    16330 visningar
    69 svar
    69
    16330

    Överreagerar jag ang. min tärna?

    Hej. Jag behöver verkligen skriva av mig känner jag. Tacksam för synpunkter & goda råd...


    Jag ska gifta mig i sommar & skulle välja tärnor. Valde två stycken. Jag sa brudtärna (vet inte om det är samma som hederstärna?) men jag tänkte inte på det, varpå min tärna (vi kallar henne tärna1) då tog det som hon blev hederstärna & blev överlycklig! Jag fick dåligt samvete & tänkte att ja,ja jag sa ju brudtärna så det är väl samma sak så då får det väl vara så...


    Nu har jag fått mycket problem med tärna1 som verkar tycka att jag ska stå för deras sminkning, betala håruppsättningar, smycken & klänningar. Jag har sagt att jag köper klänningen eftersom det är vad jag har "krav" på färg. Hon vet om att vi inte har bästa ekonomin osv. Jag har skickat flera bilder på passande klänningar men lite attityd tillbaka ibland. Skulle beställa från kina & fråga vad för stl hon har men fick först inget svar så jag fick fråga stl8? stl 10? & får till svar att nej inte 10 än men kanske sen. Vaddå sen?! Jag kan väl inte köpa en för liten klänning! Sen hitta jag tillslut en som passa båda men då tyckte hon vi kunde vänta. Jag förklara att jag måste beställa nu för det tar 2 månader innan de kommer hem & så kanske de behöver justeras. Märkte att det var något som inte passa så fråga vad det var. Då undra hon om hon kunde ha tröja över klänningen i så fall för hon inte ville visa armarna. Det kunde hon ju sagt tidigare? Jag har ju letat i en hel månad?! Då sa jag att vi får se hur det ser ut annars kan vi kanske fixa en sjal. "Ja du får väl jobba hårt på mina armar på gymmet" svara hon.


    Sedan vart det tal om möhippan som hon fått för sig att hon själv ska planera- men utan 2 av mina bästa vänner?! Jag sa det till henne. & hon verkar vilja skämma ut mig som fan på möhippan som gör att jag mår dåligt över att tänka på det ens...ser inte fram emot det...


    Jag har också frågat om vi kan ses jag, tärna1 & tärna2 men hon "har aldrig tid" & verkar inte alls vilja träffa tärna2. Jag vill ju inte att det ska bli obekvämt sedan ju...nu är tärna2 orolig att tärna1 är sur över att hon också ska vara tärna & att det inte bara är tärna1 & jag....känns inte kul!


    Nu blev det bestämt att vi ska ha förlovningsfest med de närmaste vännerna & brudfölje så vi får träffa varandra & ha trevligt tillsammans. Men nu vet hon ine om hon kan komma för hennes mamma fyller 2 dagar efter. Jag fråga om de tänkt fira samma dag men det var inget planerat. Jag bad att hon kunde säga att vi ska ha fest på kvällen så OM de ska fira samma dag kanske hon kunde vara där på dagen. Fick till svar att "mamma bestämmer". Aja visst men känns så tråkigt.


    Kan tillägga att vi bor jättenära varandra men hon har bara vart här 1 gång sedan jag flytta så nära i augusti. Innan har hon aldrig vart & hälsat på... Vi har känt varandra i 2,5 år nu & har förövrigt jättekul tillsammans...men vissa saker känns så konstigt


    Känner mig som Bridezilla här....


    M2b tycker det är jätteirriterande med alla småsaker & hade helst sluppit att hon skulle vara tärna...


    Jag är besviken & känner att allt ska ju vara roligt men just detta med tärnor & möhippa känns INTE kul...

  • Svar på tråden Överreagerar jag ang. min tärna?
  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 7 Feb 14:28
    #31

    Mycket bra & goda råd här av er! Tack så mycket för all stöttning! Hoppas allt går fint här ikväll nu annars får jag helt enkelt vara hård :)

  • Äldre 7 Feb 22:09
    #32

    Håller tummarna att allt går bra idag och du får ordning på allt.

  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 7 Feb 22:29
    #33

    Nu har båda vart här. Det har väl gått "okej" kan man väl säga. Jag har sagt hur jag vill ha det & hon dök upp & var delaktig. Men hon ville inte ha håret som jag hade planerat & inte heller den typ av smycken. Dock har hon sett till att hon kommer på inför bröllop "festen" vi ska ha i mars, & är med på att hon måste följa med på repetitionen samt att vi skulle sova här natten innan.


    Tärna2 (& bestman) reagerade på att hon var bossig & väldigt nedlåtande & tråkig attityd & spydiga kommentarer dock. (Jag är ju visserligen van eftersom hon "skämtar" så, men är väl inte så snällt egentligen kanske...)

  • Äldre 7 Feb 23:02
    #34

    Skönt att det rätt ok ändå.


    En fråga dock. Varför är det så viktigt att bestämma vilken frisyr och smycken hon ska ha. Jag hade nog inte heller velat det faktiskt. För mig är det rätt personligt och skulle känna mig obekväm med att ngn petade så på detaljnivå med mig.


    I övrigt känns det som om hon inte rikigt är med på vd du vill ha o hoppas att kommunikationen blir bättre nu o hon förstår att det är ert bröllop o inte hennes fest.

  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 7 Feb 23:11
    #35

    För mig är det viktigt att helheten blir som jag tänkt mig. Det jag sagt om smycken är att jag vill att det ska gå i silver eller att de är utan (deras ringer får de såklart ha dock) Frisyren vill jag är enkel & somrig (& samma på båda) & jag vill såklart inte att frisyren ska vara mer iögonfallande än min egen....

  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 7 Feb 23:13
    #36

    En lös fläta var tanken... (båda två brukar ha det annars)

  • Anonym
    Äldre 8 Feb 07:24
    #37

    Nej, du är ingen bridezilla. Hon är en maidzilla!

  • Äldre 8 Feb 10:26
    #38
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-07 22:29:32 följande:

    Nu har båda vart här. Det har väl gått "okej" kan man väl säga. Jag har sagt hur jag vill ha det & hon dök upp & var delaktig. Men hon ville inte ha håret som jag hade planerat & inte heller den typ av smycken. Dock har hon sett till att hon kommer på inför bröllop "festen" vi ska ha i mars, & är med på att hon måste följa med på repetitionen samt att vi skulle sova här natten innan.


    Tärna2 (& bestman) reagerade på att hon var bossig & väldigt nedlåtande & tråkig attityd & spydiga kommentarer dock. (Jag är ju visserligen van eftersom hon "skämtar" så, men är väl inte så snällt egentligen kanske...)


    Du låter inte helt nöjd?

    Jag får känslan av att du känner dig överkörd trots att du satt upp punkter för hur du vill ha det?

    Jag tycker du ska ta ett par dagar timeout från allt och verkligen tänka efter riktigt ordentligt om hur du vill ha det hela och se om du får tillbaks lite bättre feeling för det här.

    Du låter inte övertygad om att det här är vad du vill?  
     
  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 8 Feb 11:33
    #39

    Det känns lite på så vis som att det jag vill & hur jag vill ha det är fel & måste ändras hela tiden. Jag kan ju inte blanda min guldring med övriga smycken i silver, jag borde ljusa upp håret för blont på sommaren är finare, håruppsättningen jag vill ha så ska jag ha löshår (vill absolut inte det). Jag borde köpa allt smink helt nytt till bröllopet osv...


    Jag vet inte, det känns nästan som jag har svårt att höra det som är positivt längre på något vis. Så känner jag mig så elak när jag tänker så...

  • Äldre 8 Feb 11:46
    #40
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-08 11:33:44 följande:

    Det känns lite på så vis som att det jag vill & hur jag vill ha det är fel & måste ändras hela tiden. Jag kan ju inte blanda min guldring med övriga smycken i silver, jag borde ljusa upp håret för blont på sommaren är finare, håruppsättningen jag vill ha så ska jag ha löshår (vill absolut inte det). Jag borde köpa allt smink helt nytt till bröllopet osv...


    Jag vet inte, det känns nästan som jag har svårt att höra det som är positivt längre på något vis. Så känner jag mig så elak när jag tänker så...


    Det är inte DU som ska ändra dig -  det är DITT bröllop och du gör exakt som DU vill.

    Det finns inga måsten.

    Vill du ha grönt hår och svarta smycken - det är helt upp till dig och ingen har med det att göra. PUNKT.

    DU ska INTE krypa runt för att göra tärnor och annat nöjda - det är DOM som ska acceptera hur du vill ha det.

    Antingen köper dom det du lägger fram som förslag - eller så har du inga tärnor. PUNKT.  Enkellt.

    Kom ihåg att är du missnöjd med hur du får det hela så kommer den känslan OCKSÅ följa dig på bröllopsdagen.  Finns det för mycket missnöje och kompromissar kommer du INTE bli nöjd.  Så enkelt är det faktiskt .

    Börjar du peta i för mycket saker hit och dit så kommer du till sist att bli en sån förhatlig bridezilla.  Gör som du tänkt från början och håll dig till det.  Vill inte andra följa med på det tåget är det deras problem - inte ditt.

    Det finns alltid folk som har andra åsikter och du kan inte göra alla till lags hela tiden.  

    Du måste andas lugnt  nu och börja tänka på vad DU vill ha.

    Är du för snäll och det känns som att du gör saker för andras skull o inte för din egen så bör du ta nån du litar på med i planeringen som vågar ta dom jobbiga besluten och vågar säga ifrån om du själv inte klarar det.

    Det är ditt livs viktigaste dag - gör inget halvdant då utan följ ditt hjärta och gör det DU vill ha för att bli lycklig.   
Svar på tråden Överreagerar jag ang. min tärna?